Alla inlägg under oktober 2009

Av Yvonne Andersson - 31 oktober 2009 11:56

 

Hörde just att handlarna säljer långt mer till denna helg än till Julen.


Jag kan inte förstå denna högtid hur mycket jag än försöker och sökte därför på Google och svaret från Nordiska Museet är:

Halloween är en högtid som firas den 31 oktober. Högtiden har sitt ursprung på Irland och delvis i Skottland.
Via USA kom den till Sverige i slutet av 1990-talet, men har inte fått större grepp i Europa.


Man firar Halloween genom att klä ut sig i spökkostymer och gå runt bland grannar för att be om bus eller godis - liknande den påsktradition med påskkärringar som finns i Sverige.


I Sverige håller vi idag på att skapa vårt eget Halloweenfirande. Här är det huvudsakligen skräcktemat som lockar till utklädsel till skillnad från i USA, där det lika väl kan vara prinsessor, féer, kungar, drottningar och alla möjliga andra sagofigurer eller politiker som blandas med spöken, vampyrer, benrangel och häxor.


I USA infaller alltid Halloween den 31 oktober medan firandet i Sverige vanligtvis sker på aftonen före alla helgons dag som är första lördagen i november, oavsett datum.

(I Sverige är alla helgons dag en rörlig helgdag, som infaller på lördagen under tiden 31 oktober–6 november.)  

Men Halloweenfester kan även förekomma lite när som helst i slutet av oktober eller början av november.


Jag trivs bättre med vanligt Allhelgonafirande genom att tända ljus för dem jag älskade då de var i livet.

Av Yvonne Andersson - 28 oktober 2009 17:50

Jag har nu tagit Time Out på obestämd tid.

Av Yvonne Andersson - 18 oktober 2009 10:43

 

Detta är min bästa frukoststekpanna för ägg eller omelett.

Börjar det bränna fast i Din Järngryta eller stekpanna så blir den som ny om Du slipar den med vanligt koksalt.

Jag slipar med ett vanligt hushållspapper och sedan bränner jag in den med Olivolja.

Jag hade dumt nog låtit denna stekpanna stå med vatten i över natten, vilket är det dummaste man kan göra med en gjutjärnsstekpanna.

Den ska bara skuras ur utan diskmedel och genast torkas på plattans eftervärme.

Avsluta med att smörja med litet olja.

Av Yvonne Andersson - 17 oktober 2009 15:30

Min kusin virkar underbara Mobilsockor som Du kan ge till Din mobil, Dig själv och Dina vänner.

Gå in på denna sida och beställ.


http://www.barncancerfonden.se/Gavor-Bidrag/Egen-insamling/Insamlingar/Mobilsockan/


På denna sida kan Du läsa direkt på initiativtagarinnans blog om sockorna. Där finns de även på bild.


http://anli.blogg.se/2009/october/sockor-till-mobilen.html

Av Yvonne Andersson - 17 oktober 2009 12:46

 


(Hittat detta inlägg i Dr. Dahlqvists blog)


"Den som tar insulin för att kunna äta wienerbröd är vansinnig."
- Blake Donaldson, amerikansk kardiolog i råd till diabetiker 1962

Skrivet av Piltson den 17 oktober, 2009 kl. 08:15 #


Av Yvonne Andersson - 13 oktober 2009 19:15

 

Den 6 oktober uttryckte jag min besvikelse till HortoGreen och i dag kom det gratis

Tulpanlökar som kompensation.

De skickades med DHL så jag fick dem ända till dörren, vilket jag tycker var en väldigt bra service.

Nu är de planterade med benmjöl och jag hoppas att de ger mig vårglädje i maj:)

Av Yvonne Andersson - 10 oktober 2009 19:30

 

Årets sista primörer har fått mogna i köksfönstret men de smakar lika bra ändå.

I år har skörden varit riklig av bl.a Bifftomater, Gula Pärontomater, Körsbärstomater,

Picklesgurkor, Chili, Paprikor. Tomatpaprikor.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards