Alla inlägg under februari 2010

Av Yvonne Andersson - 28 februari 2010 20:23

I går blev det lite kaotiskt här en stund. Det dundrade och skakade och hundarna rusade galet skällande runt, runt i lägenheten. Först trodde jag det var jordbävning eftersom jag precis sett förödelsen i Chile.

Efter en stund förstod jag att det var takras och satt därför och höll tummarna för att altanen skulle hålla. Jag har ju sett överhänget men hoppats att staketet på taket ska stoppa snömassorna. Av dundrandet att döma ställde jag in mig på att få göra stor reparation av altanen.

Efter ca 10 minuter vågade jag springa ut på gården för att titta och döm om min förvåning när det bara var en liten snöhög på altantaket och ingen snö bredvid altanen heller.


De galna grannarna där uppe hade helt enkelt kommit på att det var dags att skotta taket utanför sitt fönster, eftersom snön nådde upp till halva fönsterrutan. Det måste ju fattas en viktig detalj i deras hjärna eller också är dom stendöva.

Dom hade ju kunnat kasta snön lite till vänster så hade ingenting hörts. Allra bäst hade det ju varit om de sopat ner efter varje gång som det snöat, istället för att spara på snön genom hela vintern. Dessutom borde dom ha förvarnat för vi hade ju kunnat få det på oss.

Av Yvonne Andersson - 28 februari 2010 11:17

 

I dag har jag skolat tomaterna.


SÅRÅD TOMATER (ur A o T)

Tomater är väldigt lätta att så.

Så dem i vanlig såjord i rumsvärme (slutet av februari - kanske mitten av mars om du har uppvärmt växthus med extraljus el likn. annars vänta till slutet av mars-april);.


Annars får man bara långa rankor som inte ger någon större skörd. Groningshastigheten varierar men de gror oftast väldigt fort och lätt. (Man kan gro väldigt gamla frön med, de håller sej uppåt 100 år sisådär);.


Så fort de börjar få lite fart och ev. börjar bli rangliga så skolar du dem i riktigt näringsrik jord (gärna ekologisk kogödsel på säck); så djupt som det bara går (ända upp till bladen),- tomater bildar rötter längs stammen, så det är ingen fara - ju djupare desto bättre!


Plantera om flera ggr till den slutliga planteringen i bädd eller stor kruka (ca. 25 liter för en klättertomat); och djupare för varje gång.



I år har jag som vanligt sått "Gardener´s Delight" eftersom jag tycker att det är världens godaste tomat, vilket den även fått priser som.

Det är en fast lite större körsbårstomat.


Har även sått "Gemini" som också är en god tomat och är liksom en helgardering ifall det blir sämre sommarväder än vanligt. Den har visat sig vara väldigt tålig och odlingssäker hos mig som inte har något växthus.


Den tredje sorten som jag sått är okänd eftersom det är från en god tomat som jag köpte en gång och sparat fröer från, år efter år.


Alla tre sorterna behöver tjyvas och bindas upp under sin uppväxt.


Av Yvonne Andersson - 27 februari 2010 18:26

 

Nike och Jocke är hos oss i dag eftersom deras Matte och Husse är i Norrköping på barndop.

Vi har busat och lekt med Madonnas gosedjur så nu är alla trötta.

Madonna låter gästvänligt Nike sova i hennes biabädd. Jocke föredrar att ligga nära mej.

Nu är det ytterligare en Curlingfinal. Svenska herrarna mot Schweiz ska spela om bronset och det är bara att njuta och hålla tummarna nu.

Av Yvonne Andersson - 27 februari 2010 08:00

  Anette Norberg och hennes gäng höll mig vaken till 03.30 i natt för det var olidligt spännande in i det sista då Canada missade lite på sista stenen.

Tjejerna inte bara försvarade sitt gamla OS-guld, de vann det igen.


Det har bara blivit 3,5 timmars sömn i natt eftersom Nike och Jocke kom vid halvåttatiden. De ska vara med oss i dag.

Av Yvonne Andersson - 26 februari 2010 19:20

 

Nu har jag fått säkerhetsdörren , men jag undrar om jag fått den i rätt färg för den är mycket ljusare än den gamla. Nu är ju inte färgen enhetlig på mitt våningsplan.

Den är dessutom mycket snyggare, tätare, mer ljudisolerande och jag behöver inte längre någon pall för att kunna titta i "ögat".

Av Yvonne Andersson - 24 februari 2010 12:06

  Morgonpromenaden i -12 grader var fantastiskt, bländande vacker och snön visade upp alla sina nyanser av vitt.

Av Yvonne Andersson - 23 februari 2010 13:31


 

Vi är många som inte kan leva fullt ut eftersom vi inte kan avstå något av detta.

Är du sockerberoende?

Socker påverkar hjärnan och skapar beroende precis som alkohol och narkotika. Bitten Jonsson berättar vad som händer när du äter socker.


Lyssnade på kostdoktorn, Andreas och Bitten Jonsson i morse hos Malou.


Jag kan inte förstå varför inte fler människor vågar prova hur de mår utan socker, när de har så många olika krämpor och dåligt minne och svårt med  koncentrationen  m.m

Det hänvisades till 3 olika undersökningar som alla visade att 70, 80 och 90% av oss är sockerberoende.


Lyssna på Bitten i denna länk så kan Du lära Dig mycket,

även om Dig själv.





http://www.tv4.se/1.1308821/2009/11/02/ar_du_sockerberoende


Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards