Alla inlägg under mars 2010

Av Yvonne Andersson - 31 mars 2010 18:35

Överläkare Karin Schenck Gustafsson har haft en patient (som även haft en infarkt innan) fick en till när han åt LCHF, alltså är det bevisat att LCHF ger hjärtinfarkt!  Vetenskap när den är som bäst? Eller?


Dessutom vet man ju inte om den personen rökte, stressade eller åt en massa halvfabrikat som innehöll margariner eller palmolja.


Antagligen har tidningen blåst upp även Karins uttalanden, men det var tråkigt att hon inte ville prata direkt med Annika i P1.


Nu har iaf Annika också fått uttala sig i aftonbladet. Kolla länken längre ner.


Jag tycker att det är bra med dessa diskussioner för det leder förhoppningsvis till att någon vågar börja forska om hur  konstgjort och naturligt fett påverkar vår hälsa.


http://www.aftonbladet.se/debatt/article6878785.ab

Av Yvonne Andersson - 30 mars 2010 20:34

Äntligen har så mycket snö smält undan att jag har kunnat börja klippa bort fjolårsriset från perennerna.


Jag känner mig jublande   glad då jag ser hur bl.a.  Buskrosling, Skimmia, Vintergäck, Snödroppar och Scilla knoppas och massor av Tulpanlökar har börjat att tränga upp genom jorden tre veckor senare än förra året.

Av Yvonne Andersson - 30 mars 2010 16:38

 

Nu har jag offrat mitt gamla Bärnstenshalsband och gjort ett till Madonna som hon får bära från och med i dag. Kanske slipper vi köpa ett sådant där Scalibor i år.

Jag måste i alla fall testa om det håller fästingarna borta. I så fall är det ju toppenbra.


Bärnsten(liksom Topas) blir negativ elektrostatiskt laddad då den gnids mot vissa material,t.ex.hundpäls.

Den lilla spänning som uppstår verkar inte fästingar gilla.

Eller så uppfattar den inte hunden som en hund. Därför är det viktigt att halsbandet inte sitter stramt runt halsen,utan så pass löst att det kan röra sig på vovven. Det fungerar även på katt om de vill bära det.

Av Yvonne Andersson - 29 mars 2010 22:30

 

I dag har vi varit till Bagarmossens djursjukhus och gjort Ultraljud på Madonnas   . Det var fantastiskt att få se läckaget med egna ögon.

Tur nog var det inget läckage i Aortaklaffen utan bara i Mitralisklaffen.

På en 6-gradig skala ligger Madonnas skada på ca 2,5 så hon behöver inte äta hjärtmedicin, vilket behövs först efter 3 på skalan.

Hon får leva och springa som vanligt och vi får göra nya ultraljud 2 ggr om året för att se om det förändras.


Jag börjar faktiskt bli rätt trött på att åka till veterinärer varje vecka, men det viktigaste är att Madonna inte har ont och nu verkar följdsjukdomarna börja vara under kontroll och hon är mycket piggare.

Det jobbiga är att vakta hennes glupskhet utomhus och bli väckt var och varannan timme om natten eftersom hon behöver ut och kissa. Det är Kortisonets biverkningar att bli törstig och glupsk men det brukar gå över med tiden.


Läckande mitralisklaff - mitralisinsufficiens 

Läckande mitralisklaff, mitralisinsufficiens, är inte lika vanligt som aortastenos.


Att mitralisklaffen läcker kan ha flera orsaker. Den vanligaste orsaken är att läckaget beror på försämrad sammandragningsförmåga i vänster kammare, som har förstorats, inte hos Madonna och att de båda mitralisklaffsegeln har dragits isär.

En del som har förmaksflimmer kan också få läckage på grund av att vänster förmak förstorats och att klaffseglen inte riktigt kan mötas och sluta tätt.

En annan orsak är att klaffseglen är förtjockade och upphängningstrådarna förlängda. Det gör att en del av mitralisseglen kan bukta in i vänster förmak när klaffen ska vara stängd. Det uppstår en glipa och blod kan rusa tillbaka till vänster förmak när klaffen ska vara stängd.


En tredje orsak till läckage i mitralisklaffen är att de delar av hjärtmuskeln som ska pressa ihop klaffen utsätts för syrebrist eller har skadats efter en hjärtinfarkt.  

Troligaste orsaken hos Madonna

Oavsett orsak blir resultatet detsamma. När vänster kammare drar ihop sig kommer inte allt blod ut i stora kroppspulsådern utan en del förs istället genom den läckande klaffen tillbaka till vänster förmak, som då tänjs ut och förstoras.

Trycket stiger i lungan med ökad andfåddhet som följd.

Av Yvonne Andersson - 27 mars 2010 19:41

 

Har varit till Fjärilsstigen på 60-årsfest i dag. Smörgåstårtan var underbart god. I stället för gräddtårta åt jag lyxig 86%-ig choklad.

Jag känner mig alltid väldigt previligerad numera, eftersom jag bara äter pålägget och slänger brödet, men tack och lov börjar alla bli vana så ingen reagerar längre, och det tycker jag är skönt.

Det är fler och fler som hört talas om LCHF och nu när även hjärnforskaren David Ingvar rekommenderar samma föda för att må bra, börjar det bli mer och mer accepterat. Han är ju man och blir därför mera tagen på allvar än Dr. Annica Dahlqvist.

Av Yvonne Andersson - 27 mars 2010 14:45

 

När jag i dag fortsatte saneringen av min uteplats hittade jag två solar av vintergäck. Det är också många andra lökväxter som börjat skjuta upp under snön.

All min irritation över snusloskor och fimpar försvann på ett ögonblick.

Det gläder mig att växtligheten snart tar över och den kommer snart att dominera över skräpet.

Av Yvonne Andersson - 27 mars 2010 14:05

 

Nu har min Attract kommit. Tack vare att jag är med i PRO fick jag 1000:- i rabatt, och lätt kan jag gå i 40 minuter, om vardagarna medan jag tittar på "Vem dömer Amy".

Madonna verkar gilla den också men hon får inte börja träna ännu.

Eftersom hennes hjärta behöver vila just nu får jag ändå mina nödvändiga promenader.

App. är smidig, tyst och vacker.

Av Yvonne Andersson - 25 mars 2010 20:27

 

http://www.gronagardar.se/index.html


Här kan vi köpa kött av god kvalitet.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards