Johnny J:

Håller med, bort med onödiga tillsatser, men, man skall komma ihåg och kräva att människor har en skyldighet ta reda på själva, allt ska inte serveras på silverfat som man tycks tro i det här landet, och dagens kunder kräver mer och mer färdigmat istället för av bekvämlighetsskäl tillaga maten från grunden. Skippa latten på fiket, datorn en timme, och mobilen framför allt så hinner ni med att laga riktig mat

karl: Är det någon tillsats som behöver finnas i maten, tex nitrit som förhindrar att vi skall få butolism
Charlotte Erlanson- Albertsson: Nej vi har kyl och frys

Sven: Glutamat diskuterades på 60-talet eller möjligen 70-talet - förbjöds det inte då?
Charlotte Erlanson- Albertsson: Nej, man sa att koncentrationerna var för låga för att de skulle förbjudas, det gällde bara djurförsök

Carita: Hej,Tommy. Jag skulle vikja få veta vad min son ska ta bort i sin mat då han haft astmamedicin under hela sitt liv och är 18 år idag. Han är även glutenallergiker,vet du nåt om det? Kan han även få råd där? Och hur gör man med migrän för att minska attackerna? MVH:Carita PS:Kan hudtorrhet och allergi orsaka av det med tillsatser,vad ska man äta?
Tommy Svensson: Hej! Man kan prova att ta bort glutamaterna E621-E635 och konseveringsmedlen E202 och E211. Nu finns flera sorters astma så det är inte säkert att omläggning av kosten fungerar, men värt att prova.

Kaisa: Kan man testa sej för att se om man är allergisk mot natriumglutamat?
Charlotte Erlanson- Albertsson: man kan göra pricktests

Lindis: Har länge haft problem med eksem på olika ställen på kroppen. Har testat de flesta krämer som finns men ingenting hjälper. Kan det vara en överkänslighet för glutamat som är orsaken?Finns det bevis på att glutamat kan framkalla allergier i form av eksem hos vissa personer?
Charlotte Erlanson- Albertsson: Uteslut glutamat och se vad sonm händer, är det en överkänslighet reagerar man med en gång

ingela seffes andersson: Jag undrar om lantbuljong från renee voltaire innehåller glutamat i innehållsförteckningen står det jästextrakt men det är ju en krav produkt. Kan det finnas glutamat i kravprodukter??
Charlotte Erlanson- Albertsson: Bra fråga, jästextrakt är mera okänt än glutamat, innehåller blandningar

petra: Hur är det med ekologiska, kravmärkta produkter när det gäller glutamat, jästextrakt osv. ? får det finnas sådana tillsatser i dom produkterna? jag väljer i största möjliga mån ekologiska produkter och då tror man att det ska vara det bästa..
Tommy Svensson: Hej! Glutamat är inte tillåtet i KRAV-produkter men jästextrakt och maltodextrin som fungerar på samma sätt i kroppen finns ibland. Så det gäller att läsa innehållsförteckningen i alla varor.

En som vet: Tack Charlotte ERlandson- Albertsson för att kom idag, vi konsumenter behöver er som stöd. Hur ser ni att Tex SLV tar till sig av er forskning?
Charlotte Erlanson- Albertsson: Tack, jag bill ha ett eget TV-program, så jag får prata om allt möjligt som är bra för oss och stryka det som inte är bra. Roligt med uppmuntran.

Cathrin: Jag är väldigt intresserad av hälsa och har under lång tid velat förbättra kosten, främst för mina barns skull, men har inte riktigt tagit tag i det. Ska nu beställa lite böcker, har ni några tips? Dessutom skulle jag vilja gå på Tommys föreläsning. Hur tar jag reda på när och var de är?
Tommy Svensson: Hej! På min hemsida www.utbildningscenter.se kan du hitta de böcker som jag skrivit om ämnet där hittar du även mitt föreläsningsschema TOMMY

Kalle: Hej! Vad ska man ta bort om man har migrän?
Tommy Svensson: Du bör prova att ta bort glutamaterna E621-E635 samt jästextrakt och maltodextrin Tommy

Jämtan: Skulle du Tommy vilja berätta lite mer om vad du tog bort och hur du ändrade din kost för din bitestikelinflamation?
Tommy Svensson: Hej! Jag slutade äta skräpmat och lagade riktig mat, såg till att äta vildfångad fisk och produkter som gav kroppen de vitaminer den behöver. Tommy

Gun: Jag har köpt Knorr-s Fond Du Chef, en gele som ligger i små byttor och jag smaksätter ibland min rotfruktssoppa med en sked av den produkten som ger väldigt god smak till. Nu blev jag rädd - skall jag slänga det?
Tommy Svensson: Hej! Nej bara om du har problem med migrän. Den är inte så mycket skräp i som många andra buljonger. Tommy

Jenny: Det pratas en hel del om glutamat, men vilka andra E ämnen eller andra tillsatser i mat bör man undvika? En annan fråga: Vad har transfetter för andra namn?
Tommy Svensson: Hej! Det finns en del och det skulle ta för lång tid att skriva det här du kan gå in på min hemsida www.utbildningscenter.se där kan du läsa mer och också läsa om min bok som tar upp alla tveksamma tillsatser. Tommy

Scorpan-011: På ett bröd som jag ofta köper står det "sirap tillsatt som jästnäring". Innehåller det glutamat då och jag ska var försiktig med att köpa det i fortsättningen ????
Tommy Svensson: Hej! Nej det innehåller inte glutaminsyror. Sirapen finns där för att få en bättre jäsning och detta är bra. Tommy

Jerry Boman (Moderator):

Lista på glutamats olika namn hittar du på: http://www.tv4.se/1.1876579/2010/10/25/glutamats_manga_namn

karl: finns det nogon buljongtärning utan tillsatser och kan man göra dem utan tillsatser??
Tommy Svensson: Hej! Nej jag har inte hittan någon buljong utan tillsatser. Bäst är att göra sina buljonger själv om det är möjligt. Eller välja dem som är renast. Tommy

Lisa: Hej! Jag har lidit av migrän då och då under min tonårstid, dock har det blivit oftare de senaste 3 åren (är idag 22 år). Jag har aldrig kommit på vad det är som utlöser min migrän men när jag såg Efter tio insåg jag att det kanske är glutamat. Tommy, var det glutamat du menade som kunde kopplas till migrän? Eller var det andra tillsatser också? Har du några andra tips om man vill slippa migrän?
Tommy Svensson: Hej! ja det kan vara fria obundna glutaminsyror som finn i ett antal tillsatser där glutamaterna är vanligast. Du hittar mer information på min hemsida www.utbildningscenter.se Tommy

Jerry Boman (Moderator):

Lista med glutamats olika betäckningar och namn hittar ni på: http://www.tv4.se/1.1876579/2010/10/25/glutamats_manga_namn

Kristina: Hej! Jättebra att detta diskuteras, vi försöker undvika tillsatser som aspratam, succralos, natriumglutamat, maltodextrin mm men har tillåtit jästextrakt i tron at det var mindre farligt... Är jästextrakt lika farligt som natriumglutamat?
Tommy Svensson: Hej! Nu finns det flera former av jästextrakt. De flesta innehåller glutaminsyror på samma sätt som natriumglutamat.Du hitta mer information på min hemsida www.utbildningscenter.se Tommy

En som vet: Myndigheterna skall agera för folkets bästa, idag kändes det verkligen inte så..igen!

Penny: Hej Tommy. Skulle du vilja förklara skillnaden mellan standardmjölk och mellanmjölk? Hur var det med de där tillsatta vitaminerna? Och varför står det inte på standardmjölken att de innehåller Dvitamin om det gör det naturligt? Ps. Jag är SÅ glad att ni för fram det här superviktiga ämnet!!! Kommer Livsmedelsverket att ändra sina rekomendationer mot förskola o skola tror du? Fn rekomenderar de ju lättmjölk och lättprodukter.. :( Tack för att ni finns!!
Tommy Svensson: Hej! Lättmjölkens fett är mer sänderhomogeniserad och dessutom innehåller den tillsatta syntetiska vitaminer. Standardmjölk är bättre. Ja jag tror att Livsmedelverket kommer att ändra sina rekommendationer om några år. Tommy

Rebecca: Hej! Jag är gravid och har fått höra att jag inte ska äta godis eller mat som innehåller färgämnet E120. Detta röda färgämnet ska tydligen vara skadligt för barnet. Stämmer detta?
Tommy Svensson: Hej! Det finns många tillsatser och färgämnen som är värre än E120. Se upp med E407.Har skrivit en bok som heter Handbok vid graviditet och amning Du hittar information på min hemsida www.utbildningscenter.se Tommy.

Birgitta: Hej! Har man sett något samband mellan dessa tillsatser och depression, ångest och/eller sömnstörningar?
Tommy Svensson: Hej! Det är många tillsatser som påverkar vårt centrala nervsystem, men oftas är det vanligare att det beror på vitaminbrist. Tommy

Johnny J: bra svar, om du inte vill bli fet, låt bli att äta chips och annan smörja, hävdar fortfarande att människan har sitt eget ansvar att ta reda på, kan man ha en mobil fastklistrad vid örat i flera timmar per dag, sitta å googla vid datorn i flera timmar då finns tid till att ta reda på vad maten innehåller också... eller skit i alltsamman och laga hederlig hemgjord mat från scratch... problemet är att människan idag är så f-t LAT

Jan: Har Parkinsons sjukdom. Finns orsaken i maten och vad behöver jag undvika för att inte sjukdomen blir värre så fort?
Tommy Svensson: Hej! Är så ren mat som möjligt, utan tillsatser. Du kan även prova att köpa Q10 på hälsokosten det kan stoppa utvecklingen av sjukdommen något. Tommy

Jerry Boman (Moderator):

Just nu är det många frågor, Charlotte och Tommy svarar så fort de kan.

Ann-Louise: Alla de pengar som matindustrin idag lägger ut på reklam, som vi konsumenter betalar men får då ofta SÄMRE mat, eftersom det görs mest reklam kring produkter med tillsatser. Använd pengarna till information om riktig/nyttig mat och tillverkning av produkterna, reklamen är verkligen av ondo, butikerna exponerar jättebra. Jag älskar skinka på mackan, men det finns inte en enda "redig" skinka att köpa i butik!

Helena: Hej Tommy! Har grava problem med min tarm, kramp och diaréer. Vad kan jag undvika för att må bättre???
Tommy Svensson: hej! Kan vara många oraker till ditt problem, men undvik automatkaffe som innehåller mycket garvsyror, tugga aldrig tuggummi och sjölj inte munnen med florsjöljmedel. Tandkräm är inga problem. Undvik även alla produkter som innehåller cellulosa E460-E469. Du hittar mer information på min hemsida www.utbildningscenter.se Tommy

Anna: Hej,Johnny J har en poäng om att man har ett geet ansvar,men det va nog inte riktigt det som allt gick ut på idag. Man kan bli sjuk å må dåligt även om man tränat te.x på elit nivå. Har man en känslig tarm te.x har allt detta STOR betydelse. Tack för bra program och för all information.

Blivande mamma: Vad anser du Tommy om margarin vs. smör?
Tommy Svensson: Hej! Använder bara smör själv då det är för mycket skräp i margariner. Du kan läsa mer om margarinernas innehåll på min hemsida www.utbildningscenter.se Tommy Tommy

Lina: Hej! Hur är det med barnmat? Vad bör jag undvika att ge min 7 månaders tjej?
Tommy Svensson: Hej! Försök att laga så mycket som möjligt själv och använd inte mikron. Barnmat är ofta för lite näring i för ett barn och dessutom innehåller de ofta en del tillsatser. Tommy

Eva: Jag har i säkert minst 10 sakt att jag inte tål gluta mat, så fort jag äter något som innehåller det får jag en astma-anfall hostar så jag vet inte vad. Har du hört om ifall andra reagerar så?
Tommy Svensson: Hej! Ja det är inte ovanligt. Du får gärna höra av dig till min på 070-34 44 984 Då jag vill ha kontakt med så många som möjligt som har problem med glutamater. Tommy

Seidi: Innehåller fruktpektin glutamat?
Tommy Svensson: Hej! Inte normalt men det gäller att läsa noga på produkter Tommy

Linda: Tommy, när kommer du och föreläser i Örebro igen?
Tommy Svensson: Hej! har inget bokat nu. Men du hittar mitt föreläsningsschema på www.utbildningscenter.se Tommy

Sven Jonsson: Tack för en viktig debatt. Jag funderar på varför inga krav ställs på restauranger avseende deklaration av vad maträtterna innehåller, te.x fetthalt, energiineehåll, glutamat. Skulle vara bra för oss svenskar att veta villken lunchrätt som är minst onyttig. Hälsningar/Sven
Tommy Svensson: Hej! Håller med dig samtidigt som det skulle vara svårt. Det gäller att välja restauranger som man anser använder bra råvaror. Tommy

Barbro: Vad finns det i mjölet för tillsatser eftersom man får blåsor och klåda på händerna och klåda i svalget
Tommy Svensson: Hej! Svårt att säga vad du reagerar på, men det är inte säkert att det är en tillsats utan det kan vara t.ex stärkelsen. Tommy

Barbro: Plast runt och i matförpackningar är väl ochså ett hot mot hälsan
Tommy Svensson: Hej! Visst är det så även om de flesta i dag innehåller PET som inte anses så farlig som plasten var förr i tiden. Tommy

Kalle: Anette bör man undvika lätta gräddprodukter till såser
Tommy Svensson: Hej! ja se till att din grädde är på 40% Tommy

Lina: Tack för svar :) Varför ska man undvika mikron?
Tommy Svensson: Hej! den kan påverka maten så att vissa vitaminer (vattenlösliga) minskar. Dessutrom kan den påverka vissa enzymer och aminosyror i maten. Bör undvikas då det är viktigt att nyfödda barn får i sig alla ämnen på rätt sätt. Tommy

Anja: Tänk om man vetat detta för ett år sen. Om min dotter nu är allergisk mot detta kan hon då slippa få i sig detta i skolan?
Tommy Svensson: Hej! I Luddvika kommun har man tagit bort alla glutamater i skola och barnomsorg, så det beror på kostpersonalen i din kommun. Tommy

ANNA: Ja det kan verkligen vara svårt att förstå varför detta tillåts i Sverige, det finns ju inga fördelar förutom att lura konsumenterna? Jag får kraftiga reaktioner av E621 (Mononatriumglutamat) som svettningar, magont, diarée och ibland svimmningar, Jag måste göra all mat från grunden och det tar TID att hitta bra råvaror i affärerna! Men på ett sätt är jag tacksam för denna "allergi" för jag stoppar iaf inte i mig massa skit, substitut till riktiga ingredienser och råvaror!
Tommy Svensson: Hej Anna! Låter jobbigt, skuklle gärna vilja ha kontakt med dig då jag försöker få en bild av natriumglutamatens påverkan. Om du vill kan du ringa mig på 070-34 44 984 Tommy

Monica Hedberg: Tommy, Varför rekommenderar du att man inte använder mikron när man lagar mat själv (alltså inte bara värmer upp helfabrikat) Monica
Tommy Svensson: Hej! Mikron kan påverka vissa vitaminer, och då vitaminer är så viktiga för oss så tycker jag att det är bättre att laga sin mat på naturlig väk och bara använda mikron vid tining och uppvärmning Tommy

Birgitta: Hej! Jag undrar om det finns något alternativ till buljongtärningar. För oss som inte orkar/hinner göra egen buljong. Jag har köpt Knorr Organic, ekologisk buljong eftersom jag inte trodde den innehåll glutamat. Nu ser jag att den innehåller jästextrakt! Hälsningar Birgitta
Tommy Svensson: Har du inte problem med migrän eller andra problem så kan du välja de buljonger som är renast även om de innehåller jästextrakt eller maltodextrin Tommy

Rolle: Ost då? Några märken eller sorter man definitivt ska undvika eller kan lita på som inte har några tillsatser?
Tommy Svensson: Hej! En bra ost som inte innehåller tillsatser är Storsjö från Milko Tommy

Linda: Tommy, köpte din Handbok för den kräsne konsumenten för kanske 7-8 år sen, har du gjort en uppdatering?
Tommy Svensson: Hej! Gör en ny upplaga varje år. Det är mycket som händer hela tiden. Du hittar den på www.utbildningscenter.se Tommy

Madde: Vad är sulfiter och svaveldioxid som det ofta står att vin innehåller? Låter inte nyttigt.....
Tommy Svensson: Hej! det fungerar som konserveringsmedel. Kan vara farligt om man har astma eller KOL. Kan även orsaka diaréer dagen efter. Tommy

123: Hej! Är jästextrakt samma sak som glutamat? Är det sämre att få i sig glutamat än jästextrakt?
Tommy Svensson: Hej! Nästan samma personer som reagerar på glutamater kan även reagera på jäsextrakt Tommy

Eva: Hej!Har pecis läst Den hemlige kocken och håller på att läsa Äkta vara av Mats-Eric Nilsson.Väldigt bra böcker som överensstämmer med det ni pratar om-håller ni med,har ni läst dom?Många "light"produkter innehåller massor av tillsatser och ändå rekommenderas man i olika vikt nedgångs sammanhang att använda "light" vad tycker ni om det?Tack för ett bra program!Mvh.Eva
Tommy Svensson: Hej! Unvik alla lightprodukter med sötningsmedel om du inte behöver det för att du är diabetiker. Tommy

sussilanthman@hotmail.com: Jag är gluten allergiker,äter väldigt mycket grönt,undrar hur det är m glutenfri mat o glutamat
Tommy Svensson: Hej! Det gäller att läsa innehållsdeklarationen även där Tommy

Farah: Hej, Hur kan man se på förpakningen att det finns glutaämne i dem? Hälsningar Farah
Tommy Svensson: Hej! det står på innehållsdeklarartionen E621-E635 Natriumglutamat Tommy

Bengt: När vi tittar på våra produkter i skafferiet finns glutamat nästan i allt. Hur skall man ställa sig till detta?
Tommy Svensson: Hej! Försök att byta ut en del av varorna nästa gång du handlar Tommy

Jerry Boman (Moderator):

Då avslutar vi chatten för i dag. Tack för alla frågor och tack för alla svar.