Direktlänk till inlägg 30 september 2011

Sista klippet/Tulpanplantering

Av Yvonne Andersson - 30 september 2011 17:00

Har klippt gräsmattan och rengjort klipparen, samt smort den så nu behöver jag ingen fler värmebölja för i år.

-------------------------------------------------------------------------------------



Köpte Tulpaner på nätet och de såg fina ut. Hoppas de kommer att blomma rikligt i många år.

Krokusar planterar jag inte numera utan njuter av dem i andras trädgårdar, eftersom jag har en tendens att gräva sönder dessa små lökar när jag så ofta flyttar runt plantor till de platser som dom ropar efter. Jaa, de ropar på mig om att de vill flyttas. Tulpaner som har större lökar sätter jag i korgar eller på väl utmärkta ställen men ändå händer det att jag gräver sönder någon sådan också, ibland.

      

Tulpan 'Queen of Night' och 'Francoise' Svart och Vitt som ger en vacker kontrast. Höjd 60 cm. Blomtid Maj.

Tulpan 'White Triumphator' Stilfull, ren och vit Liljetulpan.

Mycket lång och rik blomstring. Höjd 60 cm. Blomtid Maj.

Jag valde inte Tulpanen Francoise utan Triumphator istället, eftersom den är vitare och jag gillar Liljeblommande tulpaner. De båda blommar samtidigt och blir lika höga.

5 Queen of Night och 8 White Triumphator i 2 lökkorgar som placeras i fd. "bönpallen".


 

Tulpan 'Kingsblood' Mycket stora ovalformade, skarpt röda blommor på en stark stjälk är en av de Tulpaner som tål mycket dåligt väder.

Kommer lätt åter i flera år. Höjd 55 cm. Blomtid Maj.

Dessa 10 Kingsblood planterar jag vid den blivande Buxbomshäcken. dvs Buxbomsticklingarna växer sakta men 2 har nått en storlek som räcker för att skugga Klematisen "Södertäljes" rötter.


 

Tulpan Coquett Ny sort! Stora vita blommor tidigt om våren. Tål vind och regn.

Höjd 45 cm. Blommar i April.


Beställde 10 av dessa men med min sedvanliga tur när jag handlar på nätet, fick 20 utan att betala extra, så nu planterar jag dem i 4 grupper om 5 i varje, lite utspritt i rabatterna. Jag bara älskar vita Tulpaner tidigt om våren och dessa blommar redan i april.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Andersson - 24 februari 2014 09:30

Olyckshändelse på Bro station Karin Sidén 2014-02-24   Bild:Tommy Sidén Strax efter sju på morgonen inträffade en olycka på Bro pendeltågsstation. Det är oklart vad som orsakade olyckshändelsen. All tågtrafik förbi Bro stati...

Av Yvonne Andersson - 23 februari 2014 18:30

Så här såg Du ut 2008 när vi träffades. Det var innan Din Gastric Bypass operation. Så mycket lidande som Du utsatte Din kropp för såg ingenting ut att påverka Dig för Du var alltid fräsch och sminkad.     Så här vill jag minnas Dig Ciz...

Av Yvonne Andersson - 17 februari 2014 13:14


  Skuggröna, Julros Snödroppar, Vintergäck Dessutom är det meteorologisk VÅR sedan några dagar.   Förra året hände detta inte förrän den 7 april ...

Av Yvonne Andersson - 2 februari 2014 11:51

Fy sjutton för att bo bland knarkare och andra gangsters. Polispådrag i Bro   Karin Sidén 2014-02-02   Bild:Tommy Sidén Insatsstyrkan har precis anlänt och får en lägesuppdatering. En polisinsats med ett flertal poliser ...

Av Yvonne Andersson - 26 december 2013 20:30

http://www.expressen.se/nyheter/sa-kapade-bolag-den-svenska-djurvarden/ ...

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards