Alla inlägg under januari 2012

Av Yvonne Andersson - 26 januari 2012 11:45

 

Nu har Gunnie också fått sina nya ICEBUG-stövlar så vi går säkert när vi är ute med våra hundar.

 

Av Yvonne Andersson - 26 januari 2012 07:00

Så här ser Toshiban ut även efter att jag försökt återställa allt i 4 omgångar.

Får nog begrava den och föda en ny.

Tur att jag får välja fritt. Denna gång blir det en billig en för efter sommaren blir jag fri från bundna bredband-och-telefon-avtal och då tänker jag skaffa en iphone och en ipad och därtill ev. det mobila bredbandet net1 som lär ha pålitligast teknik och täckning.

 

Av Yvonne Andersson - 25 januari 2012 14:02

Gör ett klick här till vänster på ja eller nej, så jag får veta vilka av er som läser min blog som jag har träffat i verkliga livet.

Av Yvonne Andersson - 25 januari 2012 13:45

 

Nu har jag fått lite fröer satta. Vissa är gamla men alltid är det några som gror.

1. Hybridjulros (de gamla har inte kommit igen)

2. Mexikansk Tagetes (inte för blomning utan för att hålla borta skadedjur och ha som    


naturgödsel till hösten)

3. Lila Bladmynta (färgsättare för mat och inläggning av Gari)

4. Klockranka (för sin groteskhet)

5. Heliotrop (för den ljuvliga doften)

6. Stevia (de gamla plantorna börjar bli gamla och träiga)

7. Knippgentiana (för den underbara blå färgen)

8. Murgröna (för att gömma fult staket)

Av Yvonne Andersson - 25 januari 2012 08:48

Lofoten är en vacker plats, men vad jag minns väldigt kall att tälta på även under sommaren. Iaf. i byn Å.

Jag har letat runt på nätet efter sådana där vackra lila norrsken som jag minns från min barndomsby på sjöbotten i Halån, men inte hittat några som kan mäta sig med sådana.

Det var långa gröna och lila gardiner som sprakade och dundrade om vinterkvällarna då jag var ute och åkte "störtlöpp" utanför Cafe´, på snöhögen vid grinden, där byns enda gatlykta fanns på den tiden.

Det är dom lilafärgade som jag gillar allra bäst för de tyder på att luften är riktigt ren från aska, luftföroreningar och sot.

När atmosfären är smutsig blir färgerna mer åt det röda hållet.

Det sa iaf. min Momma.

Här finns en vetenskaplig förklaring till de olika färgerna:

Norrsken kan ha en lång rad färger.

Den vanligaste färgen vi brukar se är en gulgrön färg som kommer från syreatomer.

Rött i övre delen av norrskenet kommer också från syre. Röda nederkanter kommer från kvävemolekyler.

Rött kan också komma från protoner.

Violetta och blå färger kommer från kväve.
Ingrid Sandahl


Luft innehåller ca 21 % syre och 78 % kväve.

Resten består av ädelgaser och koldioxid. Dessa siffror kan variera lite, men dock inte så att det är iögonfallande.

Ett kraftigt utbrott på solen i måndags gjorde att en solstorm träffade jorden på tisdagseftermiddagen.

Solstormen kan ha påverkat satelliter i rymden och ledde även till flygningar till och från USA lades på en sydligare bana.

Däremot förväntas inte den påverka elnätet och tele- och datatrafiken.

- Då måste de vara mycket kraftigare, säger Henrik Lundstedt, docent vid institutet för rymdfysik i Lund.

Solstormen väntas även ge ett starkt norrsken.

Norrsken väntas ikväll

Text: Mikael Anjou

Onsdag kväll väntas norrsken även över södra Sverige.
Det var i söndags som ett gasmoln exploderade på solen. Rester av gasen når jordens atmosfär under onsdagskvällen och då väntas norrsken.

– Allt tyder på att vi får kraftigt norrsken på onsdag, säger Knut Jørgen Røed Ødegaard, astrofysiker vid universitetet i Oslo till nyhetsbyrån Newspaq.

Då talar han om Danmark, men Sverige ligger ju som närmaste granne och bör alltså få se mer av ljuset från norr.


Røed Ødegaard bedömer att det kan bli ett färgrikt spel på himlen: rött, blått och gult och möjligen även lite av den sällsynta lila färgen.

Det blir i så fall timmarna efter solens nedgång, i Skåne strax före klockan 20.

Den trista nyheten är att vädertjänsten SMHI spår mulet väder för onsdagskvällen.

Av Yvonne Andersson - 24 januari 2012 21:50

  Här kommer jag klafsande från Radiumhemmets mammografi, och ska till busshållplatsen.

Resan till KS tog 1,5 timme i morse. Den resan brukar ta 45 minuter när det inte är förseningar.

Vid -2 grader hade det saltats så gatorna var fulla av snömodd.

Själva undersökningen inklusive väntetid tog max 15 minuter och hemresan förlöpte utan problem för mig.

Jag hade ju giltig bijett i motsats till en kvinna i stort brunt skynke som gastade och skrek på de 4 biljettkontrollörerna.

Hon både steg på tåget och blev avkastad vid Kungsängens station, där hon demonstrativt ställde sig för att vänta på nästa tåg. Somliga tar sig rättigheter.

Av Yvonne Andersson - 23 januari 2012 12:00

   

Åke, Madonna och Diezel kommer springande då jag lockar med godis (vårgårdaris)

 

Diezel bryr sig inte om att vara rädd vid storhundmöte när han slipper vara kopplad. 

 

Flocken utökades alltså i dag och det verkar som om den minste tagit ledarskapet..

 

Sabina är en så sund och snäll hund fast hon är halvvarg.

 

Diezel verkar lita helt på Sabina medan Madonna står och spanar på avstånd

så att allt går juste till.

 

Promenaden blev lång i dag och hundarna har haft kul så efter dusch av Madonnatassar kommer de nog att sova i några timmar nu.  

Bäst att passa på för det verkar inte som om vi får behålla vintervädret så många dagar.

Av Yvonne Andersson - 22 januari 2012 16:47

När jag spelade hundskall för Madonna i går och såg Siri, misstänkte jag att det var en hund som jag känner så jag sökte vidare och fick här svaret. Visst var det Siri från Vovvens Dagis.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards