Alla inlägg under december 2012

Av Yvonne Andersson - 29 december 2012 12:57

Nu har jag bunkrat upp med mycket god mat, hundgodis, fågelmat, tulpaner, choklad, stinkande ostar, vin och litteratur inför nyårsnatten, då vi som vanligt de senaste 5 nyårsaftnarna antagligen inte kommer få någon sömn.


Denna bok som också är en Julklapp är ett bra sällskap när jag inte vet om Madonna kommer att vilja gå ut över huvudtaget.

När vi kommer ut känner hon svavellukten och ryggar för yngre män då hennes erfarenheter ju är att det hör ihop med smällare....

I år har jag iaf förberett henne med Clomicalm-piller sedan 16 november och de verkar hjälpa till stor del för hon har ännu inte hässjat och gnytt när hon hört smällare, utan hon darrar bara litet och kommer nära mig. 

För mig känns det ändå bäst att vara med henne istället för att skicka henne till pensionat, då jag inte litar på att hon inte blir skrämd där och jag är rädd om hennes hjärta.


Nyåren sedan Madonna kom till mig.

2001             I Torshälla

2002       I Låsbo, sträng kyla

2003    I Låsbo

2004        I Låsbo

2005    Nyårsdagen-06     I Låsbo

2006    I Låsbo

2007      I Låsbo den vintern vi bodde där.

2008        I Bro

Panikslagen hos vet. i Väsby. Året då Madonna blev rädd för smällare.

2009    jan i Låsbo fanns ingen snö

2010       I Bro

2011      I Kallhäll  

I år tänker jag också på de 6 nyårsaftnarna som vi tillbringade vid Låsbo tillsammans med Lasse. Han hade alltid så mycket delikatesser och goda drycker med sig och vi hade det så lugnt och skönt. 2002 var det -26 grader så vi turades om att elda och gå brandvakt.

Några gånger firade vi även med Viveka och Esa. Jag saknar dem ofta.


I Bjelkesta var det förbjudet med fyrverkerier pga hyresvärdens utegående Highland Cattle så där var det tryggt och Madonna hade inte blivit skrämd.

Även då vi bodde i Kallhäll small det titt och tätt under våra kvällspromenader men hon blev inte påverkad av det.

Hennes skotträdsla uppkom när jägarna på landet sköt en Fasan bakom vedboden och hon råkade vara i närheten. Efter det avskydde hon även jägarna och skällde ut dem med besked så fort hon såg eller hörde deras bil närma sig vårt hus.


Jag håller tummarna nu att medicineringen hjälper henne detta nyår, för det är så plågsamt för mig att se hennes panik och skräck.

Jag tror också att hennes hörsel har blivit litet sämre med åldern och det kan ju också inverka. Hennes 15-åriga Mamma har blivit döv och hennes skotträdsla märks inte mer så det finns hopp även om det är tråkigt att mista hörseln.

Såg ett program med veterinärer på TV och de sa att människor och hundars sinnen är tvärtom.

De poängsatte syn, hörsel och luktsinne.

Människan klarar sig bäst utan luktsinne sedan hörsel och sämst utan syn.

För hundar är det tvärtom. Luktsinnet är deras starkaste intryckssinne och det de behöver allra mest.

Av Yvonne Andersson - 28 december 2012 12:30

 

Jätterolig Julklapp som jag har utnyttjat i dag genom att beställa biletter till en Show som jag verkligen ser fram emot.

(klicka på länken)

http://www.magnusugglabiljetter.se/

Av Yvonne Andersson - 25 december 2012 10:00

 

I natt har det snöat igen och nu behöver jag ta itu med altantaket för där ligger nu 2 dm snö igen.

Snöandet verkar fortsätta och på torsdag blir det SV vind igen, vilket gör drivorna på etagets tak vidrigt hotande.

Får lov att be dem få använda deras fönster så jag kan snöröja igen.

Vill dock inte störa dem nu för de har sitt barndop vilket firas enormt av hela den gambianska släkten 1 vecka efter födelsen. Det blev en flicka den 17 december så nu har dom 2 av varje kön och dom verkade ha väldigt trevligt i går.

Av Yvonne Andersson - 23 december 2012 12:15

 

FYLLDA DADLAR

Köpte ekologiska urkärnade Dadlar på Coop och fyllde dem med Blå Castello.

Supergott, och detta blir årets enda sockerbomb för mig. De är nästan värda

ett litet bakslag i välmåendet.

 

GRÖNKÅLSCHIPS (min 3:e sats är snart slut)

Klipp bort mittstjälken på grökålen och använd den till annat.

Skölj och kör den i salladsslungan.

Lägg den på en plåt med bakplåtspapper.

Massera kålen med 1-2 msk extra virgin god olivolja och 1/4-1tsk flingsalt, tills den blivit mjuk.

Sprid ut dem i ett jämnt lager och sätt in plåten i 200 gr. i ca 10 min tills bladen blivit krispiga. Njut.

 

JULTRYFFEL ca 35 st

Hacka 200 gram mörk minst 70 % Chokld i mixern.

Tillsätt 2 dl uppkokt Vispgrädde, 1 tsk äkta Vaniljpulver, 1krm salt, 2 tsk Smör och ev. 1 msk Konjak.

Häll smeten i en skål och låt den stelna.

Förma sedan kulor och rulla dem i hackade Nötter eller blandning av Kakao, Lakritspulver 

eller Kokossocker.




Av Yvonne Andersson - 19 december 2012 19:45

http://www.ubro.se/nyheter/knivmannen-gripen

Knivmannen gripen

Karin Sidén

 Bild: Karin Sidén

2012-12-19
  
  
Mannen som knivhögg Fågellivs ägare är gripen.
Hur det hela exakt gick till vet inte polisen i nuläget. De har ännu inte kunnat höra butiksägaren eftersom han blev allvarligt skadad vid rånförsöket/överfallet.
Det var vid lunchtid idag som larmet kom. Kvartersbutiken Fågellivs i Råby, Bro, hade blivit utsatt för ett rån. Butiksägaren hade själv övermannat rånaren, men i tumultet som uppstod blev han knivhuggen i magen.
Hur pass allvarligt skadad han blev vet inte polisen som var på plats, bara att det inte såg bra ut.
Butiksägaren var vid medvetande när han fördes i ambulans till sjukhuset.
När polisen kom till Fågellivs var gärningsmannen övermannad och "haffad". Förutom butiksägaren och gärningsmannen så fanns det ytterligare tre personer i butiken.
Deras roll i "haffandet" var inte helt klar än, då polisen av naturliga skäl fokuserat på gärningsmannen och att försöka stoppa blödningen på den knivhuggne målsägaren, men troligtvis har de spelat en viktig roll i dramat.
Brottsrubriceringen är ännu oklar då det beror på gärningsmannens uppsåt.
Om han var där för att råna eller stjäla något vägs det in i brottsrubriceringen. Var det ett rent överfall kan eventuellt brottsrubriceringen bli en annan. För att få hela bilden klar för sig behöver man även förhöra eventuella vittnen och viktigast av allt; butiksägaren själv.
Med tanke på hans allvarliga skada har man ännu inte kunnat höra honom.
Detta är åtminstone fjärde gången Fågellivs blir rånat. Vid ett tidigare tillfälle har butiksägaren blivit svårt misshandlad i butiken. Även den gången med kniv, om än med handtaget och inte eggen.
 

Polishundar söker efter kniv

Karin Sidén2012-12-19
 
Bild: Karin Sidén
Vid Fågellivs i Bro är det avspärrat med blå-vita band över en relativt stor yta. Åtminstone två sökhundar är på plats för att leta efter kniven som rånaren högg Fågellivs ägare med.
Hur allvarligt skadad han är vet vi inte. Enligt vad UBRO erfar är åtminstone en gärningsman gripen,
 
Jag är ju tveksam till att det bara var en gärningsman. Sådana där typer brukar vara så fega när de är ensamma,
Vittnena som hjälpte till bör ju veta mera. Här några kommentarer från FaceBook.
 
Pysse Johansson Vad är det för fel på folk? Varför vill vi göra denna ort till en där folk inte vill bo kvar? Det var ju skönt för dig Diana att du flyttade för i stan händer det ju aldrig något kriminellt...
  • Cazzandra Norén Tur att min mamma Anitha Slahrs Nygårdsoch syster sarah norèn var där så dom kunde hjälpa till att hålla kvar gärningsmannen! samt hjälpa butiks ägaren tills ambulansen kom! Stor Eloge till min mor och syster samt två till för att ni agerade som ni gjorde! Behövs fler som er <3 tycker så fruktansvärt synd om b.ä som även är en vän till familjen!
  • Lotta Fräs Stor eloge till Bouzid! Bra jobbat!
  • Lena Grane Mycket bra jobbat till er som hjälpte till!!!
  • Anitha Slahrs Nygårds Majjed är illa knivhuggen och jag är riktigt orolig, 3 djupa hugg  i revben och rygg och ett på hakan han förlorade mycket blod.Hoppas verkligen att inga organ som lungor och hjärta är allvarligt skadade...då går det illa! Mina tankar går till hans fru och barn!Önskar och ber av hela mitt hjärta att min vän ska överleva och snart vara hemma hos sina nära och kära!Jag älskar den familjen... <3
  • Mario Alsaleem Hoppas han mår bra? stackarn har blivit rånad minst 5 gånger.
  • Pysse Johansson Insamling? Jag kan skänka några kronor så han slipper gå tillbaka dit på ett tag. Hjälper kanske inte i långa loppet men vad ska vi göra åt situationen?
  • Anitha Slahrs Nygårds Bra förslag...jag anser att han INTE ska vara ensam i butiken och jag har erbjudit mig att hålla honom sällskap i mån av tid.Vill vi ha kvar vår kvartersbutik måste vi hitta på en lösning för att stötta honom!Vilken enorm styrka han har.Han är beundransvärd!!

Av Yvonne Andersson - 17 december 2012 11:31

 

Hundarna fick springa lösa uppe i skogen i dag och på hemvägen försvann Diezel helt plötsligt. Jag lockade och han pep sig tillkänna. Sin vana trogen hade han hoppat upp på bänken vid Råby Gård. Det verkade inte spela någon roll att bänken var översnöad..

Av Yvonne Andersson - 17 december 2012 02:15

I dag vid 11.30-tiden står jag och tittar på Madonna och Diezel när jag får se 3 killar komma gående mot grinden.  Min intuition sa mej vad de hade för avsikter när jag såg hur den ena killen sejer något till kompisarna och börjar krama snö, så jag körde in hundarna och skrek åt killarna att det där ger ni 17 i.

De bara garvade och började då kasta mot altanplasten eftersom hundarna gått in.

De försvann snabbt så jag hann inte fota dem men jag gick ut och fotade deras skoavtryck och en av snöbollarna. Kan vara bra att ha ifall de gör om det.

     

Polisen skulle prata med dom och han tyckte att jag skulle tala med deras föräldrar men jag vet ju inte var dom bor. Dessutom finns det ju så många ungdomar i den åldern att jag inte kan vara 100% säker på vilka det var.

Det var ju inte några småkillar utan jag uppskattar deras ålder till omkring 17-18 år.

 

 

 


Av Yvonne Andersson - 16 december 2012 13:53

Just det, ytterligare en orsak att fira.

Nu är alla vagnar borta ur trapphuset.

Jag lär väl åka dit för egenmäktigt förfarande då jag satt upp en lapp med hyresvärdens logga. Det hade iaf effekt så jag är nöjd.

Kolla vilken skillnad.

FÖRE     EFTER  

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards