Alla inlägg den 1 december 2009

Av Yvonne Andersson - 1 december 2009 20:26

 

I dag har jag bara bakat bullar och havrekakor, men inte utan dramatik.


Tänkte baka mina lätta och goda Lussebullar men hade köpt fullkornsdinkel och orkade inte springa till affären en gång till.

Dessutom var det slut på alla andra ekologiska mjölsorter. Kungsörnens vetemjöl reas nu ut för 5 kr per 2kg påse.


Eftersom jag nu köpt fel mjöl bakade jag 2 sorters utkavlade saffransbullar istället. En sort med fyllning av smör, sukrin och kanel, samt en sort med mandelmassa.


Jag har en sådan där ställning att sätta plåtarna på, för att spara utrymme, och dit ställde jag 3 plåtar med bullar för att jäsa.

Plötsligt ser jag en av plåtarna komma glidande och hinner precis komma fram och få tag i den, men hälften av bullformarna glider ner på golvet och de flesta hamnade uppochner.


Eftersom mitt golv beträds av både folk och fä, var det bara att kasta dem.

Gräddningen gick så bra för de 2 första plåtarna på exakt 14 minuter.

Vid gräddningen av sista plåten glömde jag ställa tiduret men tänkte att det kommer jag nog ihåg, ändå.


Pyttsan, jag satte mej och skördade i Country Ville och plötsligt kände jag doften av brända bullar. ( Kom just på att jag ska göra brända mandlar i morgon) Den plåten åkte raka vägen ner i sophinken och tur var väl det för frysen blev totalt fullproppad och jag behöver inte frestas av en massa nygräddade bullar som ligger utanför.


I kväll blev jag bara så sugen på att baka havrekakor att jag rusade iväg till ICA och köpte havregryn och Lindt apelsinchoklad.


Det blev 24 stora havrekakor vilka nu förvaras ute på min altan.


I morgon ska jag göra Mockarutor, Brända Mandlar och någon sorts Rulltårta.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards