Alla inlägg den 4 maj 2009

Av Yvonne Andersson - 4 maj 2009 11:11

Missade ni honom i Nyhetsmorgon i morse kl. 07.45 då han diskuterade med SLV om bl.a Fruktos så går det väl titta på TV4 Anytime.


http://tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.977358


eller kolla hans egen sidasom jag kopierar in här.


http://litsfeldt.se/


Välkommen hit!

 Välkommen till min sajt! Jag heter Lars-Erik Litsfeldt och jag har intresserat mig för vad som är bra mat för både friska och sjuka. Här kan du hitta lite info om mig, mina böcker och en del länkar som jag tycker är värda att titta på. Du kan också se om det är några föredrag på gång. Kanske vill du att jag håller föredrag på din arbetsplats? I så fall är det bara att du hör av dig till mig. Äter man rätt finns det goda utsikter att minska sjukdagarna.

Naturlig mat
Min idé bygger på att vi ska äta naturlig mat för att må bra - sådan mat som det kan tänkas att vi anpassats för under de hundratusentals år då människan utvecklats. Det handlar då om att inte vara rädd för vanligt animaliskt fett. Smör är en utmärkt produkt jämfört med margarin som kan innehålla flera olika kemikalierester inklusive extraktionsbensin. Lightprodukterna hart tvingats fram av skräck för naturligt fett samt av Livsmedelsverket som drev igenom nyckelhålsmärkningen 1989. Sedan dess har problemen ökat ordentligt med övervikt och diabetes. Istället för att äta fett måste man ju äta NÅGONTING och då blir det kolhydrater eftersom man inte mår bra av att äta så mycket protein.

Kolhydraternas roll
Kolhydrater i form av socker och stärkelse triggar igång insulinet som har som jobb att leda sockret i blodet till cellerna. Det är inte bra att ha för högt blodsocker. De vars kroppar tappat förmågan att hålla blodsockret på en rimlig nivå kallas diabetiker. Ett bättre namn på sjukdomen är "sockersjuk" då det är det det egentligen handlar om. Problemet med insulinet är att det också hindrar fett från att förbrännas. Kanske är det så att om kroppen märker att det finns insulin i omlopp måste det rimligtvis finnas socker också och då ska ju det förbrännas. En ytterligare funktion som insulinet har är att göra så att fett kan lagras på kroppen.

Insulinets roll
Min tanke är då att man bör äta mat som gör att minimalt med insulin släpps ut. I så fall innebär ju det att man har ett lågt och behagligt blodsocker samtidigt som man har tillgång till sina fettreserver och det är svårt att lagra fett. Ganska genialt.

Det här har man vetat länge men sedan 1950-talet har vi varit rädda för fett och då har vi blivit tillsagda att äta kolhydrater istället. Kolhydraterna i form av stärkelse och socker drar ju som vi konstaterade igång insulinet. Då har vi blivit feta och då har vi fått höra att vi rör oss för lite och att vi måste motionera för att inte bli feta. Detta står t.o.m i de Nordiska Näringsrekommendationerna. Ett enklare sätt att må bra är då som sagt att äta mat som höjer blodsockret minimalt och triggar insulin så litet som möjligt.

Vitaminer mm
Tack vare att jag äter ägg får jag med dem i mig samtliga vitaminer utom C. Jag tar tillskott av D3-vitamin eftersom vi inte får mycket sol så långt norrut. Dessutom tar jag extra omega 3-fett via kapslar. Vi får i oss för mycket omega 6 jämfört med omega 3 och det bör balanseras.

Aktuellt

  • Föredrag i Hudiksvall den 16 maj. Info och anmälan här.

  • I slutet på maj planeras den tredje upplagan av Fettskrämd att komma ut. Förutom vanlig översyn av texten berättar jag bl.a om min resa till Polen där jag fick möjlighet att intervjua läkare som jobbar enligt Kwasniewskis metod. Mycket intressant för diabetiker. En annan highlight blir en detaljerad berättelse ur verkligheten om hur en framstående professor ljuger för att få fram sitt budskap.

  • Det är snart dags för den andra LCHF-kryssningen. Den 8:e maj är datumet och det finns mer information här.

  • Boken "Diabetes. Inte." har sålts till norska Cappelen Damm och kommer att ges ut i Norge i februari 2010.

  • "Ät fet mat" finns ute i sin tredje upplaga. Nu har den hottats upp med nytt format, färglagda bilder, blankt papper, genomgången text och fina matbilder tagna i Grythyttan.

  • Min nya bok "Diabetes. Inte." finns nu ute. Läs mer om den under "Mina böcker" eller på förlagets hemsida.

  • Här finns ett inslag med mig från 22 januari -09 ur TV4:s Nyhetsmorgon. Länk.

Lars-Erik Litsfeldt

tel. 0709 52 16 84
eller
0173 25 27 00


Av Yvonne Andersson - 4 maj 2009 09:41

I går kväll anföll Madonna det gröna lilla galler som jag satt upp under staketen och vi såg då en Igelkott på grannens tomt.

Plötsligt gick Madonna över till andra sidan av gården och  där var en till som hade tagit sig in på tomten, eftersom jag inte satt nät överallt där.

Samba och Zorba var också här och det var så roligt när alla 3 hundarna stod över Igelkotten som knappt burrade ihop sig.

Typiskt nog tog batterierna i digitalkameran slut just då, men jag hade hunnit ta en bild med bara Madonna och  Kotten.

Det finns otroligt många Igelkottar här inom området vilket ju är bra eftersom de äter ormar om de träffar på dem.

Sådana här gånger saknar jag min mobil oerhört för den är det bara att knäppa med när den är laddad. Puh.....


I morse var jag och lämnade in soppåsen hos husvärden så får vi se vad som händer.


Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards