Alla inlägg under maj 2009

Av Yvonne Andersson - 31 maj 2009 13:19

Nu bara sprakar det av växtlighet i mina pallkragar.

Den växt som jag ändå är stoltast över är den Blå Bergvallmon.

Jag kämpade och sådde dem från 1997 till 2000 när de äntligen lyckades gro ordentligt.

Det värsta år 2000 var att jag var tvungen att klippa bort knopparna för att de skulle orka överleva vintern, men sedan dess har den blommat varje sommar och jag bara älskar denna himmelsblå färg.

Av Yvonne Andersson - 30 maj 2009 15:21

Bild 1. Osbourne (Westie) kom för att vara med oss i dag när hans Matte är i    Storstan` på släktkalas.

Bild 2. Madonna (Dvärgschnauzer) godkände snabbt att han får vara med oss i dag.

Bild 3. Efter en stund kom Nike (Pudel, (dvärg eller toy?))

Bild 4. Och hennes son Jocke (Pudel)

Bild 5. Efter otaliga försök lyckades jag få med alla fyra på samma bild.


Underbart väder i dag. Fick lov att avbryta min stenläggning när solen nådde uteplatsen för svetten lackade.


Av Yvonne Andersson - 29 maj 2009 09:34

Är det någon som ser att vi är släkt med varandra?

Det är faktiskt min dotter 9 månader och jag nästan 2 år och jag tycker att vi är väldigt lika babysar.

Av Yvonne Andersson - 28 maj 2009 23:24

Det är ännu 40 minuter innan midnatt, men jag skriver ändå Välkommen hem från Turkiet Margita och stort GRATTIS på födelsedagen i morgon.

Jag har inte hunnit göra klart graffitin men kanske att jag hinner innan planet landar i natt.


Av Yvonne Andersson - 27 maj 2009 06:40

En god vän fyller år i dag och jag önskar henne en underbar dag.

På bilden var hon inte ens hälften så ung som i dag:)

Av Yvonne Andersson - 25 maj 2009 22:45

I TiF fick jag svaret. Växten heter Kålmolke och enligt Wikipedia går den mycket riktigt att äta. Jag kommer att äta upp resten, men rycka upprötterna för den bör nog inte få blomma pga det är ett ogräs iaf.

Beskrivning. Kålmolke, eller mjölktistel som den ofta kallas, är en ettårig ört som kan bli upp till en meter hög. Bladen är mattgröna och parflikiga med stor triangulär ändflik, de är mjuka med glestandad kant och mjuka bladtänder. De nedre bladen är skaftade medan de övre är stjälkomfattande. Kålmolke blommar från juli till oktober. 

Användning. I sin Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ 1806 anger Retzius att kålmolke med fördel kan användas som grönsak. 

Av Yvonne Andersson - 25 maj 2009 15:11

Kan någon tala om vad det är som växer i mitt Sparrisland?

Det verkar vara någon sorts salladsväxt för den smakar riktigt bra, men jag vill veta om den är värd att få ta näring ifrån sparrisen, eller om jag ska rensa bort den.

Förresten ska jag försöka hitta svar i Trädgård i Fokus, men vet ni så berätta.

Av Yvonne Andersson - 22 maj 2009 20:08

I förrgårkväll kände jag brandröklukt när jag satt på altanen så

det var alltså smågangstrarna som var i farten igen. Suck......

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards