Alla inlägg den 17 maj 2010

Av Yvonne Andersson - 17 maj 2010 22:04

 

När vi gick och beundrade Hägg, Körsbär och Spireablomster hörde vi ett välbekant ljud i buskarna.

Kul att det blir Igelkottsbarn även i år.

Förra året såg vi parningen den 14 maj.


Det är så roligt att Igelkottarna har ett stort område ibland hyreshusen, där de får leva ganska skyddat eftersom hastighetsbegränsningen är 20km/timme och eftersom det finns gott om bubblor går det inte köra fortare om man är rädd om sin bil.

Fortplantning (från Wikipedia)

Igelkottar föder en eller två (bara i varma regioner) gånger per år.

Efter dräktigheten som varar i 30 till 48 dagar föder honan upp till elva ungar (för europeiska arter ligger detta antal oftast vid fyra eller fem).

Ungarna är vid födelsen blinda och hjälplösa.

Arter i underfamiljen Erinaceinae har vid födelsen mjuka taggar för att inte skada moderns livmoderhals.

Efter 12 till 24 dagar öppnar ungarna för första gången ögonen och efter sex till åtta veckor sluter honan att ge di.

Unga igelkottar blir könsmogna efter sex till tolv månader.

Medellivslängden i naturen uppskattas till tre till sju år.

Av Yvonne Andersson - 17 maj 2010 14:40

  Började tidigt i dag att olja altanen medan jag får jobba i skuggan.


Medan jag målade kom Gunnie och berättade att: Jaaaa det blir en hundrastgård uppe på ängen, hon hade talat med dem som byggde.

Precis innan hade jag träffat Elin som berättat samma sak, så nu tror jag verkligen att det är sant.


Efter oljemålandet klippte jag gräsmattan för första gången 2010.


Sedan har jag plockat Häggplantor i tusental. Jag skulle kunna sälja Häggplantor som Självplock och bli miljonär, ifall intresse fanns.


Det enda jag nu tänker på är att klippa bort så mycket häggbärskart som jag bara kan, senare i sommar så slipper så många rota sig. De verkar definitivt att trivas på min gård.

SNÄLLA NI SOM LÄSER DETTA: PÅMINN MIG INNAN HÖSTEN ATT RENSA BORT ÖVERFLÖDET.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards