Alla inlägg den 8 mars 2009

Av Yvonne Andersson - 8 mars 2009 19:49

I morgon är det jag som ringer till en Kiropraktiker här i Bro för nu står jag inte ut med ryggsmärtan längre.


Jag har ju dragit fram allt sådant som jag stuvade in i skåpen när jag flyttade hit, eftersom jag fick ryggskott när jag drog upp grejer till vinden. Ryggen har inte varit riktigt bra efter den händelsen.

Jag har ju 2 diskbråck sedan många år och får vara glad att jag inte har besvär hela tiden. Och så länge som ingen kan garantera att jag blir bra av en operation så avstår jag från det.


Nu får jag återigen leva mitt i röran av kartonger, papperskassar, pappershögar mm. tills jag kurerat ryggen. Jag kan ju inte ligga stilla på spikmattan hela tiden, fast det är bara då som det inte gör ont.


Det är faktiskt över ett år sedan jag lät någon manipulera bort nackspärran jag hade innan vi åkte till Lanzarote. Nu ska jag prova en ny Kiropraktor som bor ganska nära mej.


Av Yvonne Andersson - 8 mars 2009 09:59

Någon frågade mej vad rädsla för arbete heter. Svaret är Ergasiofobi.



Lista på olika fobier

Min fobi finns inte men jag döper den till Fobikerfobi.


Aerofobi - flygning 
Agorafobi-offentliga platser
Aikmofobi - skarpa föremål, knivar
Ailurofobi - katter
Akarofobi - insekter
Akrofobi - höjder
Algofobi - smärta
Androfobi - Män 
Anthropofobi - människor
Araknofobi - spindlar
Astrafobi - blixtar
Autofobi - ensamhet
Automysofobi - vara smutsig
 
Bacillofobi - Mikrorganismer
Batrachofobi - kräldjur
Belonofobi - vassa föremål
Bibliofobi - böcker
Brontofobi - åska
 
Cancerofobi / Carcinomatofobi - cancer
Cynofobi / Kynofobi - hundar

Demofobi - folksamlingar
Dementofobi - sinnessjukdom
 
Emetofobi - kräkas
Entomofobi - insekter
Equinofobi - hästar
Ergasiofobi - arbete
Erotofobi - fysisk kärlek
Erytrofobi - röd färg, rodna
Fobofobi - rädsla, utveckla fobier
Fonofobi - ljud eller högt tal
Fotofobi - ljus
 
Grafofobi - skriva, skrivning
Gymnofobi - nakenhet
Gynofobi - kvinnor
 
Harpaxofobi - rånare
Hedonofobi  -nöje
Hematofobi - blod, blöda
Hippopotomonstrosesquippedaliofob- skräck för långa ord
Hodofobi - resor
Hydrofobi - vatten
Hypnofobi - sömn
 
Iktyfobi - fiskar
 
Kakorrafiafobi - misslyckande
Kardiofobi - hjärtsjukdom
Kenofobi - tomhet, öppna ytor (kallas vanligtvis torgskräck)
Keraunofobi - åska
Kinesofobi - rörelse
Klaustrofobi - små, stängda utrymmen (kallas vanligtvis cellskräck)
Koprofobi - avföring
Kynofobi / Cynofobi - hundar
 
Linonofobi - snören
Logofobi - ord
Lyssofobi - sinnessjukdom
 
Mekanofobi - maskiner
Mysofobi - smuts, orenhet, smitta
 
Nekrofobi - döda kroppar, döden
Neofobi - nyheter
Nosofobi - sjukdom
Nyctofobi - mörker
 
Ochlofobi - folksamlingar
Ornitofobi - fåglar
Osfresiofobi - kroppslukt
 
Patofobi - sjukdom
Peniafobi - fattigdom
Pnigofobi - kvävning
Poinefobi - bestraffning
Pyrofobi - eld
 
Scholionofobi - skolan
Sitofobi - mat
Skopofobi - att stirras på, bli iakttagen
Social fobi - dra på sig uppmärksamhet, bli granskad/bedömd
Spermofobi - spermier
 
Talofobi - bli levande begravd
Thallassofobi - sjö
Thanatofobi - döden, att dö
Traumatofobi - skada, skadas
 
Xenofobi - främlingar
 
Zoofobi - djur


Har Du någon speciell fobi får Du gärna dela med Dig i kommentarerna.

 

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards