Alla inlägg den 8 juni 2009

Av Yvonne Andersson - 8 juni 2009 21:31

Norsk seger mot mördarsniglarna

Mördarsniglarna är kannibaler och det kan användas mot dem, insåg en norsk agronom. Efter 25 års envis kamp mot sniglarna kunde han därmed slutligen ta fram en metod som stoppar deras framfart.

- Kriget mot sniglarna är redan vunnet. Inom två år bör de vara nästan helt utrotade, säger civilagronomen Torstein Mo i Elnesvågen till norska nyhetsbyrån NTB.
Han upptäckte de första mördarsniglarna i plantor redan 1984 och har sedan dess med olika metoder försökt utrota dem. I hans bostadsområde i Fraena kommun i Norge är det nu helt snigelfritt.
Snigelmedel

Lösningen är enligt Mo att använda snigelmedlet Nemaslug i kombination med en speciell metod som är mycket effektiv.

Det krävs att man samlar in stora mängder sniglar, dränker in dem i snigelmedlet och klipper dem mitt itu. Dessa sniglar får sedan fungera som lockbete för andra sniglar.

Fartränder

Inom kort efter det att de döda sniglarna lagts ut strömmar nya sniglar till och kannibaliserar på sina släktingar. De äter då upp snigelmedlet och dör, vilket i sin tur lockar till sig nya sniglar.
- Att detta är effektivt kan jag garantera. Efter att vi lagt ut lockbetet har sniglar strömmat till i ett tempo så vi nästan har sett fartränderna efter dem, säger Mo till NTB.

Fakta: Mördarsniglar

• Den spanska skogssnigel kallas i folkmun för mördarsnigel.
• Den har sitt ursprung i Sydeuropa och kom till Skåne 1975.
• Den är nu utbredd i Syd- och Mellansverige och börjar även förekomma i Norrland.
• Snigeln är hermafrodit (tvåkönad) och förökar sig snabbt. Den blir 8–15 centimeter lång.
• En liten snigel kan lägga 400 ägg. Ungarna gräver ner sig i oktober och övervintrar.
• Det finns cirka 120 snigelarter i Sverige, men det är främst mördarsnigeln som skapar problem då den glupskt ger sig på allt som växer i trädgården.
(TT-NTB)

Av Yvonne Andersson - 8 juni 2009 11:47

Nu har det hänt, även för mig.

Jag såg en stor skugga ovanför mitt huvud. Tack och lov hann jag inte vända upp ansiktet av nyfikenhet.

Jag hann ingenting förrän en Mås bombade mig i hårbenan så det bara skvätte om det.

Jag vet inte om jag inbillar mig men det kändes som om Måsen uttryckte någon sorts skadeglädje, med sitt flaxande och ett märkligt läte.

Vi var tre tjejer och en kille men jag blev utvald.

Jag som trodde att sånt här bara hände andra.

Kanske jag ska köpa en trisslott i dag för plötsligt händer det:)

(Översta bilden i mitt kollage är lånad från Googlebilder).

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards