Alla inlägg den 3 augusti 2009

Av Yvonne Andersson - 3 augusti 2009 15:20

Coop tar hem det och 1,8 kg kostar 129 :- vilket ju är billigare än cocosoljan.

Jag kommer även i fortsättningen att blanda dessa oljor vid matlagningen, men nu slipper jag göra egen Ghee.

Av Yvonne Andersson - 3 augusti 2009 11:51

Foto: Jan Düsing


Vanlig majs- och solrosolja kan ge allvarlig tarmsjukdom.

Enligt ny forskning är innehållet av omega-6 boven i dramat.

Fettsyran kan ligga bakom en tredjedel av alla fall av tarminfektionen ulcerös kolit, skriver Svenska Dagbladet.


Omkring 1 200 svenskar drabbas varje år av tarmsjukdomen ulcerös kolit. Den innebär att kroppens eget immunförsvar ger sig på slemhinnan i tarmen och skapar en kronisk inflammation.

I värsta fall måste delar av tarmen opereras bort för att man ska bli av med inflammationen.


Mej tänkte dom colostomioperera på 70-talet, men jag vägrade och har sedan dess provat alla möjliga egna rehabiliteringar, olika dieter och livsstilar men inte förrän nu, vid 65 års ålder har jag känt mig så frisk.


För över tre år sedan slutade jag äta färdigproducerad mat, veg. oljor och började regelmässigt inta extra Omega 3 och D-vitamin vilket har visat sig vara min bästa medicin, för min mage är helt tyst och lugn.

Dessutom har andra inflammatoriska processer i kroppen, som led- och muskelvärk försvunnit.


Att Omega 6 är inflammationsframkallande har väl varit känt i många år, men det tog tid innan även jag förstod sambandet mellan, det jag åt och hur jag mådde.



• Omega-3 som sedan länge är en av hälsokostbranschens storsäljare finns främst i feta fiskar som lax, makrill och sill.

Ett flertal studier har visat goda hälsoeffekter av omega-3 till exempel mot hjärtsjukdomar men omega-3 testas också mot en rad andra sjukdomar.


• Omega-6 däremot ingår främst i vissa vegetabiliska oljor som majsolja och solrosolja.

De används ofta i livsmedelsindustrin i framställningen av margarin och i en rad andra produkter, som bröd, kex osv.


Vissa data talar för att omega-6 kan ha negativa hälsoeffekter som ökad risk för blodproppar och inflammationer och nu då alltså tidigare okända rollen vid tarminflammationen ulcerös kolit.

Av Yvonne Andersson - 3 augusti 2009 07:59

När jag kom hem ifrån Birka-utflykten trodde jag att barn varit inne på min uteplats och lekt med mina stenar, eftersom porslinsklotet låg bredvid fatet, och för att det var en himla röra bland snäckor och jord, men nu har jag avslöjat syndaren.

Den stora Igelkotten som jag förresten bar ut 3 gånger i går kväll, (eftersom jag inte vet hur Ludde reagerar på den), har trots staket och nät trängt sig in igen, antagligen för att fortsätta sin lek med stenarna, eller för att träffa Madonna.

I morse låg klotet längre bort från skålen så jag misstänker att Kotten funderar på att ta med sig det härifrån.

I kväll ska jag stå beredd med videokameran så jag får se vad han gör.

Av Yvonne Andersson - 3 augusti 2009 07:52

Kolla in vilken stil Ludde har när han sover vid mina fötter.

Madonna har slutat vakta mej nu för hon sover i godan ro i soffan på sitt lammskinn.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards