Alla inlägg under maj 2010

Av Yvonne Andersson - 26 maj 2010 20:49

 

I dag har vi fått rå om Osborne medan hans Matte varit på klassträff.


Han har verkat trivas med oss och han var så pigg under promenaderna då vi också träffat flera hundar. Han kommer bra överens med alla.

Av Yvonne Andersson - 26 maj 2010 16:45


 

Detta blev den sista filmen med Osborne.

Av Yvonne Andersson - 25 maj 2010 22:21

 

Ur den Virtuella Floran:

Äldsta-största. Almar kan bli omkring 500 år gamla och de kan bli upp till 30 meter höga med en stamomkrets på sex meter. Alm, liksom de övriga almarterna, angrips ofta av almsjuka vilket ofta dödar träden innan de når hög ålder.


Utbredning. Alm hör till ädellövskogens flora och är därför vanligast i södra Sverige. Den är ganska vanlig upp till Uppland, men är sällsynt längre norrut. Underarten bergalm (ssp. montana) förekommer främst i de norra delarna av utbredningsområdet.  


Första fynduppgift är från medeltiden (Nordstedt 1920).

Av Yvonne Andersson - 25 maj 2010 20:34

  Nu sätter jag in bild av Almens blomma, eftersom det nu är två år i rad som jag har funderat över detta fantastiska träd.

Måste faktiskt ta ett foto av hela trädet för det förekommer ju Almsjuka nu så snart är dom väl utrotade.

Hur som helst doftar det inte lika gott som det är snyggt.

Beträffande doft är ju Linden oslagbar ibland lövträden. Den stora Linden vid min utfart sågades ner förra året så jag får söka mig en bit bort för att likt Ferdinand lukta på blommorna.

Av Yvonne Andersson - 24 maj 2010 14:12

 

I morse skickade Lars bilden av Mammas gravsten, som nu är på plats.

Den är enkel och fin och precis som hon ville ha den med en vit Duva.

Där får hon nu ligga tillsammans med sonen Arne i evig tid.

Av Yvonne Andersson - 23 maj 2010 16:54

    Ny stol levererad inom 24 timmar.

Inte kan man då påstå att Kallhällsvännerna är tröga på något sätt, för efter rundkörning mellan olika trädgårdsmöbelföretag och med telefonkontakt med mig hittade dom den som mest liknade min gamla.

Den är så ny och blank att jag allvarligt funderar på att köpa en till likadan och ha den gamla som reserv. Vi får se hur jag gör.

Av Yvonne Andersson - 22 maj 2010 20:23

                    

Nu har jag bara en gäststol kvar eftersom en av dem kollapsade under Marianne. Jag är bara glad att hon inte bröt upp armbrottet, men hon hade sinnesnärvaro nog att inte ta emot sig med högerarmen.


pga olyckan upplät jag min kära hammock till henne och Gunnar emedan vi åt chokladkladdkaka och glass och drack den goda Champagnen som gästerna hade med sig.

Dvs. Marianne och jag delade på flaskan och Gunnar fick nöja sig med Tranbär och Hallonjuice.

Madonna och Isa fick också en stund ihop och en långpromenad tillsammans med Gunnar.

Pingstaftonsvädret kan då ingen klaga på.

Av Yvonne Andersson - 21 maj 2010 08:15

 

Himmel vad tiden går fort.

Nicklas har redan blivit 22 år och vuxit upp till en underbar, självständig  människa och man.

Han har ju begåvats med en klok Mamma och Mormor så det är ju inte så konstigt. Hmm...

Vi har umgåtts runt en riktig köttmiddag och Nicklas har som vanligt gått upp på vinden med prylar som jag vill få undan.

I present fick han en bok om hur man gör kloka aktieaffärer och en 5 kilos Saltlampa och han blev nöjd.

På den nedre bilden går Susanna förbi Gemsrot och Tulpaner, på väg till tåget för att åka hem. Det var som vanligt mysigt att ha dem här en stund.

I dag fyller Amanda, Nicklas, Mammas kusin också år. Hon blir 15.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards