Alla inlägg den 21 januari 2010

Av Yvonne Andersson - 21 januari 2010 22:51


Isbrytaråret

21 jan kl 16:00, 2010

Skrivet av dahlqvistannika under kategorin Blandat | 8 Kommentarer | Permalink

Kostdoktorn har en röstning om vilken person som har varit Årets hälsofrämjare 2009.

Det är intressant att läsa allt gott och ont om en själv i kommentarerna.

Erik Kilborn är som vanligt välskrivande och välvillig:


2009 har varit isbrytaråret för LCHF. Om man inte känner till att någonting finns kan man inte leva efter det. 2008 kände kanske bara någon enstaka procent av svenska folket alls till att det fanns något som heter LCHF. Idag är det istället tvärtom, det finns nu knappast någon som inte har hört talas om det. Och den store isbrytaren här har varit Annika. Hon kan i stort sett personligen ta åt sig äran för tiotusentals svenskar (över hundratusen?) som börjat äta enligt LCHF under 2009, som utan Annika inte ens känt till att det fanns. Grattis till den enorma framgången, Annika!


Om vi tänker bort Annika ur ekvationen hade vi troligen inte alls haft detta ypperliga utgångsläge så här i början av 2010. Det klart att LCHF hade slagit igenom ändå förr eller senare.

Precis som om inte Mats-Eric Nilsson (Den hemlige kocken) hade lyft fram det här med tillsatserna i medieljuset så hade väl någon annan gjort det förr eller senare.

Men det faktum att vi står där vi står idag, och inte om ett eller par år, kan vi tacka just kombinationen Mats-Eric och Annika för.

Och det här är en framgångsvåg som vi nu börjar se t.ex Fredrik surfa fram på, i fin stil.

Att gå i bräschen som isbrytare kan dock vara bråkigt - it's a dirty job but someone's got to do it.

Och just nu har vi väl en något kantstött Annika. Men hennes framgångar är det ju ingen som kan ta ifrån henne. Och hennes framgångar har ju varit helt enorma.

Även om vi lyfter oss från kostperspektivet, finns det ingen enskild person, de senaste decennierna, som haft ett så enormt genomslag, och så fullständigt förändrat svenska folkets medvetenhet i en så angelägen fråga.

Ja, den enda jag ens kan komma på är Mats-Eric Nilsson.

Så både Annika Dahlqvist och Mats-Eric Nilsson borde egentligen få pris som hela 00-talets svenska hjältar, alla kategorier, också.


Det skriver jag också under på.

Click here to find out more!


Av Yvonne Andersson - 21 januari 2010 10:45

I dag är det en sådan där dag då det är svårt för hjärnan att ha en balanserad kontakt med kroppen.

Antagligen beror det på att jag är trött eftersom Madonna väcker mej nästan varje timme för hon vill ha hjälp att hoppa upp antingen i min säng eller i soffan efter att hon varit och druckit vatten.

Hon är så törstig att hon dricker dubbelt så mycket av vad som är normalt. Hennes 8kg kräver ca 4dl vatten / dygn men hon dricker mer än 1 liter vissa dagar.


Jag har byggt en pall till henne så hon ska kunna kliva upp och ner, men den funkar bara ibland, så det slutar väl med att jag får sova på golvet som jag gjorde under nyårshelgen under smällandet.


I morse skulle jag hämta mig en kopp kaffe, men effektiv som jag är tänkte jag ge tulpanerna färskt vatten och en mindre vas, medan kaffevattnet kokade.


Det var ett otroligt dumt beslut, för när jag öppnade glasluckan till skåpet där jag förvarar vaser lossnade den ifrån gångjärnen och landade på köksbordet där min packning från två resväskor låg.

Hjälp, glassplitter överallt.

Det var bara att spotta i nävarna och sätta igång saneringen direkt, medan Madonna beordrades att ligga kvar i sin bädd, för vi vill inte ha sönderskurna tassar nu.


Jag sopade dammsugade och våttorkade köks och hallgolvet för att vara riktigt säker på att alla glassplitter var borta.


Det är märkligt vad saker går lätt att åtgärda när man är tvungen. Snart satt jag vid TV:n med mitt kaffe och kände mej riktigt nöjd.


Nästa projekt blir att promenera till glasmästeriet och fixa en ny glasruta till skåpet.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards