Alla inlägg den 8 juni 2010

Av Yvonne Andersson - 8 juni 2010 22:11

Annika har sammanställt ett dokument som vi efterfrågat då det visat sig att LCHF:are som hamnat på sjukhus upplevt att de blivit dåliga pga maten de fått.


Namn..................äter LCHF, LowCarb-HighFat (lågkolhydrat-högfett)


Jag vill inte ha:

Socker:
strösocker, bitsocker, sirap, godis, kakor, kaffebröd, söta desserter. Inte heller sötningsmedel.
Stärkelse: Potatis och rätter därav. Ris, majs. 
Spannmålsprodukter, som vitt bröd, fullkornsbröd, gröt, pasta, couscous, bulgur.
Margarin, en kemisk-teknisk produkt fylld av konstigheter. Exempel Becel, Milda och Lätta, och flytande margariner. 
Korv och charkvaror som innehåller tillsatser som glutamat, smakförstärkare och nitrit.
Omega-6-oljor. Matoljor som innehåller hög andel av inflammationsdrivande omega-6-fetter, som majsolja, solrosolja, jornötsolja, sojaolja etc.
Fettreducerad mjölk, och andra mejeriprodukter med låg fetthalt.
Frukt, innehåller mycket socker, och bekämpningsmedel. Absolut inte torkad frukt som är koncentrerat socker.

  


Jag äter däremot gärna:

Ägg i alla former. Kokta, stekta, äggröra, omelett. Ingen restriktion av äggmängden.
Ovanjordsgrönsaker som kål, sparris, lök, broccoli, spenat, gurka, grönsallad, tomat.
(Restriktivitet med rotsaker, som innehåller högre mängd av kolhydrater. potatis är värst)
Feta frukter som oliver, aubergine, avocado.
Fisk och skaldjur, så feta som möjligt. Lax, makrill, sill och strömming, utan panering.
Smör och annat naturligt fett som olivolja och kallpressat kokosfett. Även ekologisk rapsolja ok, innehåller enkelomättat fett som inte är lika farligt som omega-6. Bregott är OK, består av smör+rapsolja.
Kött helst från gräsbetande djur: kor, får, get, samt fågel och gris. Fettranden ska vara kvar.
Fet ost
Mjölkprodukter
med naturlig fetthalt. Grädde, creme fraiche, gräddfil, yoghurt, filmjölk.
Bär i måttlig mängd (innehåller ganska mycket socker), obesprutade, som skogshallon, blåbär, lingon.

Jag anser mig veta vad som är hälsosam kost för mig, och avböjer tillrättavisande besök av dietist som har annan uppfattning.



 Komplettering eller ändring? Skriv i kommentar.
Tänk på att det ska vara enkelt och möjligt för sjukhuset att följa. Inget finlir.

Detta är ett utkast som ni kan kopiera till Word och redigera efter egen uppfattning. Begränsa det till en A4-sida. Skriv ut i några exemplar och lägg i plastfickor. Ta med bladen när du åker in på sjukhus, eller be anhöriga komma in med dem så snart som möjligt.

Modifierad variant kan användas inom äldrevård, skola och förskola.


Av Yvonne Andersson - 8 juni 2010 18:29

 Moa guidar ifrån framsätet medan hennes Mamma Susanne kör mig till Lillsjöns Trädgård så jag får handla slut på min presentkortsvinst från förra sommaren.

Jag tog ingen Rhododendron utan bestämde mig för en liten Ormhassel.

Den blir max 2 meter hög och är fin året om.


I dag har jag klippt bort Gemsrot, Vinteriberis och lökblast som gulnat.


Har också stadgat perennerna eftersom det blev lite tom plats där jag klippt, men snart kommer nya fräscha blad och fyller ut.



Snart är det dessa Mossflox som står på tur att klippas ner efter blomningen.  Dessutom har jag skördat den första milda goa Vitlöken som jag ska avnjuta rå med smör och örtsalt.

Nu skördar jag olika salladssorter, örter och sparris varje dag.

 

Av Yvonne Andersson - 8 juni 2010 08:06

Hoppas att det inte blir något hällregn i dag eftersom det då kommer att regna in på min altan.

Brandmannen som klättrade upp trampade sönder taket. En bult med plugg höll inte för hans tyngd och plåten blev bucklig.

Det nymålade har jag slipat till så det får duga.

Nu har jag meilat till Brandkåren och frågat om dom kan åtgärda skadan.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards