Alla inlägg den 2 januari 2011

Av Yvonne Andersson - 2 januari 2011 23:30


Nu undrar jag om Ozzys Mattar och Husse har märkt något,

Kraftigt jordskalv i Chile

En kraftig jordbävning inträffade utanför kusten i centrala Chile på söndagskvällen svensk tid.
  

Geologer vid amerikanska USGS uppmätte skalvet till magnituden 7,2 och tsunamicentret på Hawaii bedömde att det kunde finnas lokal flodvågsrisk.Skalvet inträffade knappt tio mil nordväst om staden Temuco. Temuco ligger omkring 60 mil söder om Santiago och var en av de trakter som drabbades av naturkatastrofen i början av 2010, som krävde över 500 liv.

Lokala tsunamis

Skalvet inträffade på 16 kilometers djup och hade en magnitud på 7,1, enligt en uppdatering från amerikanska USGS.
I en bulletin uppges att man inte förväntar sig en "destruktiv, omfattande tsunami", utifrån tillgängliga data. Samtidigt påpekar USGS att jordskalv av den här graden ibland kan leda till lokala tsunamis som kan orsaka förstörelse hundratals kilometer från skalvets epicentrum.
Chile ligger i den så kallade eldringen och landet är ofta jordskalvsdrabbat. Det förra skalvet i området inträffade den 27 februari 2010 och mättes till magnituden 8,8.

Evakuering

Guvernör Miguel Mellado i Cautin uppmanar de boende att hålla sig lugna. Det finns inga rapporter om skador på egendom eller personer, men det har varit några ström- och telefonavbrott, skriver den chilenska tidningen La Tercera.
Invånarna i staden Puerto Saavedra, vid kusten väster om Temuco, evakueras på frivillig väg.


Av Yvonne Andersson - 2 januari 2011 14:39

Har nu skottat altantaket igen och det var lika mycket snö som det var den 19 december vid förra skottningen.

Nu har jag klistrat ihop 2 krattor med silverteip så skaftet blivit så långt att jag når längst upp för att dra ner snön ifrån taket.


Hurra! Hurra! Jag jublar eftersom jag hittade endast en enda fimp och den är nog kvar från förra gången som jag skottade då jag inte nådde allra överst.


Eftersom kvinnan och döttrarna stack härifrån den 16 dec kan det ju inte ha kommit fler fimpar för jag litar på att de övriga grannarna visar mer respekt än att använda mitt tak som askkopp.


En annan positiv sak är att det inte funnits ett enda skräp eller tuggummi i trapphuset sedan de stack härifrån och så är det   t y s s s t   från takvåningen om nätterna.

Det räcker så väl med störningen av smällarna.


Hundarna verkar vara trötta även i dag. De bara sover och sover och jag önskar att även jag kunde sova på dagen för det fortsätter att smälla om nätterna och då blir det inte mycket vila eftersom hundarna darrar och hässjar. Dessutom har Ozzy inte velat äta sedan Nyårsaftonen och det oroar mig eftersom han redan är så smal, men han verkar frisk.


Av Yvonne Andersson - 2 januari 2011 11:51

Nu måste vi gå ihop och få även vår Kommun att skriva ner Lokala Föreskrifter för Pyroteknik. Det finns massor av ansvarstagande kommuner. Dessa 3 är bara några exempel.


Nybro Kommun


http://www.nybro.se/templates/page____16771.aspx


Norrköpings Kommun

http://www.norrkoping.se/organisation/nyheter/2010/regler-for-fyrverkerier/index.xml


Ängelholm

http://www.engelholm.se/Nyhetslista/Fyrverkerier-/

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards