Alla inlägg den 11 juli 2011

Av Yvonne Andersson - 11 juli 2011 22:32

Karin kom och gav mig dessa fröer som hennes svärmor haft med sig från Ryssland. 

Påsen innehöll 6 fröer varav jag lagt i blöt 3 st i kväll.

Översatt beskrivning medföljde

 


        

Wikipedias beskrivning:

Röd maracuja (Passiflora miniata) är en art i passionsblomssläktet inom familjen passionsblommeväxter från Guyana och södra Venezuela till Amazonas i Peru, Bolivia och Brasilien och den räknas till supersektionen Coccineae. Arten har under lång tid förväxlats med P. coccinea och de flesta, eller alla plantor under det namnet i kultur är P. miniata.


Beskrivning 

Arten är en kraftigväxande lian.

Unga stammar är purpurfärgade, äldre stammar har tre djupa fåror.

Blad avlånga, hela, fint ludna, 6-14 cm långa, 3-7 cm breda. Blommorna är scharlakansröda.

Bikronan har tre kransar av filament, den yttersta djupt purpur, de övriga är ljust rosa eller vita.

Frukten är hängande, ätlig.

Arten liknar P. coccinea, men den har två kransar filament i bikronan, den yttersta är vit eller blekt rosa.

Frukterna är upprättstående.

På senare år har ytterligare ett antal mycket lika arter beskrivits, som P. arta, P. compar och P. curva men dessa förekommer troligen inte i odling.

Odling 

Lättodlad men mycket storväxt och passar kanske inte som klassisk krukväxt men blir mycket vacker i ett uterum. Kräver en solig placering och med bra ljus kan den blomma från april till sena hösten.

Föredrar en något sur jord som skall vara väldränerad. Övervintras vid ca 15°C, men klarar tillfälligt lägre.

Kräver god tillgång till näring och bör hållas jämnt fuktig året om.

Av Yvonne Andersson - 11 juli 2011 14:12

Förra året när jag var till Lenas Bläckudden fick jag med mig en tuss av dessa små rosa varelser (som liknar Linnea), men då jag inte kunde komma på deras namn ringde jag nyss till Lena och fick svaret Murreva.

De får växa under det rödbladiga Silveraxet som marktäckare vilket jag tror blir ursnyggt med tiden.

Av Yvonne Andersson - 11 juli 2011 12:45

 

Rosentryn hade nu blivit minst 2 ggr så hög som på denna bild trots att jag klippte den förra hösten och efter årets blomning, och då jag inte gillar de bara grenarna längst ner har jag kapat den till 25 cm. Nu kommer jag att klippa och putsa den ofta så den håller sig tät och låg.

Efter att ha trädgårdat en stund åt jag en utsökt fisksoppa utan torskmask men med örter och grönsaker ur mina lådodlingar. Mums!

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards