Alla inlägg under september 2012

Av Yvonne Andersson - 17 september 2012 16:45


I dag har jag skördat Mangold, Sockerärtor, Örter och de flesta tomaterna.

Madonna vill inte acceptera att ärtskörden är slut för i år, utan hon äter upp de ärtblommor som är kvar på plantorna.

Komposten är nu omgrävd och tömd till rabatterna.

Eftersom jag fyllt sopsäckar med avfall tills detta arbete var gjort är nu kompostbehållaren fylld till hälften igen.

Av Yvonne Andersson - 13 september 2012 16:45

Eftersom jag inte tycker att betongplattan som jag gjorde till Madonna blev speciellt lyckad gjorde jag en i alabastergips till Diezel. Eftersom den går att hänga upp och om man vill går den att måla så ska jag göra en liknande till Madonna.

Av Yvonne Andersson - 13 september 2012 16:30

Jättekul att läsa i nedanstående länk om de som använt Nordic Färskfoder under längre tid.

Både Madonna och Diezel har blivit mycket mer intresserade av att äta.

Madonna sitter numera och skakar medan jag värmer den kylskåpskalla maten och Diezel hoppar ur sängen och sätter sig vid matplatsen så fort han hör mig öppna kylskåpet.

Förr låg han och drog sig tills jag tog honom till matskålen och oftast tog han bara några matbitar i munnen och bar dem till mattan.

Båda två har fått en väldig aptit och verkar tillgodogöra sig näringen väldigt bra för deras bajs är fastare och i mycket mindre mängd.

Madonna har gått ner 8 hg i vikt (2 hg till så är hon som i sin ungdoms dagar) på 2 månader och blivit mycket piggare och Diezel verkar inte längre ha magkatarr för han har slutat att äta gräs.

Det enda jobbiga nu är att försöka härda mitt hjärta eftersom de börjar vänta på nästa måltid långt innan det är dags.

Jag ger dem grönsaker som extragodis och ibland får dom lite mer än 2 % av sin kroppsvikt.


http://www.nordichundfoder.com/nordic_anvandare.htm

Av Yvonne Andersson - 12 september 2012 16:15

Nu efter 2 månader på Spannmålsfritt Färskfoder har Madonna gått ner 8 hg i vikt.


http://www.farskfoderleveransen.se/spannm%C3%A5lsfritt


Nu väger hon 7,4 kg, vilket hon alltid gjorde innan hon blev sjuk under Julen 2009.

Hon är pigg och kry men hennes svans verkar inte bli som förr.

Nu är svängen åt fel håll men ingen vet orsaken.

Av Yvonne Andersson - 11 september 2012 16:15

Kokat tomatsås eftersom jag inte hinner äta upp alla tomaterna som nu mognar i rasande fart. Blir gott att ta fram i vinter.

  • 1,3 kg solmogna tomater
  • 3 st lökar
  • 4 st vitlöksklyftor
  • 3 msk olivolja
  • 2 st lagerblad
  • 1 msk strösocker
  • salt och peppar
  • 2 msk balsamnvinäger
  • 4 msk färsk oregano eller 1 msk torkad.

Tillagning:

Skär upp tomaterna och rensa fästet. Finhacka löken och skiva vitlöken i tunna skivor. Fräs vitlök och gul lök i en fin olivolja tills löken blir gyllenbrun. Försiktig så att den inte bränns! Rör ner de skurna tomaterna, lagerblad, socker, salt, peppar och vinäger. Allt ska nu koka på låg värme tills såsen blir krämig och tjock. Detta brukar ta ungefär en timme. När såsen är klar så smular du ner oregano i kastrullen och låter den stå i ca 20 minuter. Färdig att servera! eller att frysa in.

Av Yvonne Andersson - 11 september 2012 16:15

Höstaster

Aster novi-belgiiHöstaster finns i många vackra färger. Förädlas kontinuerligt för att få fram bättre blommor och hållbarhet samt nya färger. Föredrar en ljus och sval växtplats. Regelbunden vattning och gödning, tål inte uttorkning. Vinterhärdig perenn som beskärs på våren.

Familj: Compositae

Vetenskapligt namn: Aster novi-belgii

Populärnamn: Höstaster

Vattning: Regelbunden. Får inte torka ut.

Gödning: Regelbunden.

Placering: Ljus, gärna sval plats. Lämplig att plantera ut. Vinterhärdig perenn.

Ursprung: Nordamerika.

Användning: Utplanteringsväxt som är flerårig (vinterhärdig), men som helst ska skyddas med lättare övertäckning på vintern. Det gäller framförallt växter som är planterade i krukor och lådor.

 

Höstaster, Aster novi-belgii Höstaster

Aster novi-belgii

Av Yvonne Andersson - 10 september 2012 15:30




Nu är Madonnas Tass of Fame klar. Tydligt syns det att jag inte fick bort alla luftblåsor men nu får den duga.


Om jag gör om den får jag lov att göra ett tjockare gips för denna form hade spruckit.


Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards