Alla inlägg den 11 januari 2013

Av Yvonne Andersson - 11 januari 2013 11:57

En av rånarna greps när han beställde mat

Karin Sidén2013-01-10
 
 
 Bild: Karin Sidén
 Helikoptern hovrar över Bro med flera polisbilar under sig.
Vid tiotiden på torsdagsförmiddagen, strax efter öppning, klev en mössprydd man in på ett matställe i Bro. Han kom in helt lugnt och beställde en 90g hamburgare och sedan ställde han sig längst in i lokalen och väntade på sin mat. Inne i lokalen fanns förutom den 35-årige mannen även en annan kund och restaurangägaren. Ingen av dem kunde ens ana vilken Action-film de plötsligt skulle kastas in i bara ögonblick senare.
35-åringen greps inne på ett matställe i Bro. Ett vittne berättar hur mannen kom in på matstället, beställde en hamburgare och sedan ställde sig att vänta på sin mat. Strax därefter kom två tungt beväpnade polismän in i lokalen och kollade läget. Poliserna kom bara in en snabbis och bytte några ord med dem i lokalen och gick sedan ut igen. Den sista av de två poliserna vände sig i dörren och kastade sig över den mössprydda mannen som då befann sig längst in i lokalen.
I tumultet som uppstod (en liten brottningsmatch där 35-åringen med en gång gav sig) ramlade mössan av mannen och visade sig vara en upprullad rånarluva. Det var först då vittnet kopplade samman honom med nyheterna om rånet i Täby. Innan polisingripandet hade mannen uppträtt som vilken kund som helst.
Utanför matstället stod ett stort antal maskerade och tungt beväpnade poliser och väntade på att den gripne mannen skulle föras ut från matstället och in i den väntande insatsbussen. Själva gripandet var helt odramatiskt och 35-åringen gjorde inget motstånd. Vittnet berättar att under hela tiden som 35-åringen befann sig inne lokalen uppträdde han mycket lugnt och sansat.
Någon timme senare grep de även en andra man, 24-åringen, i Råby Skog-området. Honom hade poliserna jagat ett tag i skogen mellan Råby och Finnsta. Enligt vad UBRO erfar greps han i nordvästra Bro efter att ha setts från helikoptern.
Både 35-åringen och 24-åringen har under eftermiddagen anhållits misstänkta för grovt rån och mordförsök.
Vid åttatiden på torsdagskvällen fick UBRO obekräftade uppgifter om att polisen tidigare under kvällen även gripit en tredje person för Täby-rånet. Däremot har de fyra män som togs in för förhör i samband med förmiddagens polispådrag släppts under kvällen.
 

Så här dagen efter...

Karin Sidén2013-01-11
Så var det då fredag. Dagen efter. Bro ser ut som vanligt igen efter ett antal timmars galenskap under torsdagen. Kanske lite taget. Lite försiktigt yrvaket. Lite dagen efter... Var det verkligen på riktigt kan man undra!??!
Den hovrande polishelikoptern på låg höjd över samhället, alla beväpnade poliser, alla blåljus och smattrande nyhetsuppdateringar på Ekot. Allt som var så malplacerat i ett förortssamhälle långt från storstadens brus och händelser.
Det är nog många tankar som snurrat i huvudet på Upplands-Bro-borna under torsdagskvällen och natten. I Kungsängen hade rånarna skjutit från flyktbilen och träffat den jagande polisbilen. Polismännen besvarade elden och fortsatte biljakten mot Bro. I Kungsängen blev det avspärrningar, tekniska undersökningar, vittnesförhör och insamlande av bevismaterial. I Bro dumpades flyktbilen och de båda rånarna fortsatte flykten till fots.
Bro samhälle var under en stor del av dagen belägrad av ett hundratal poliser, varav många var tungt beväpnade. Vägspärrar, genomsökning av alla bilar, identitetskontroller, inlåsning av barn och gamla vid alla skolor och äldreboenden blev plötsligt verklighet i lilla Bro.
I alla gatukorsningar stod polisbilar och vid infarterna var vägspärrar uppställda där alla passerande bilar tittades igenom innan de fick fortsätta. Tidvis blev köerna in och ut ur Bro riktigt långa. Så sakteliga klingade belägringen sedan av under torsdagskvällen.
De båda huvudmisstänkta rånarna greps relativt snart efter att de kom till Bro på torsdagsförmiddagen och anhölls även senare samma eftermiddag med brottsrubriceringen grovt rån och mordförsök. Men även efter att de två männen gripits och förts bort från Bro fortsatte polisstyrkan oförtrutet att söka efter och säkerställa spår och bevismaterial och även söka efter eventuella medhjälpare till 24- och 35-åringen. Vid 16-tiden var vägspärrarna fortfarande kvar och poliserna sökte igenom de bilar som passerade, men ca en halvtimme senare stoppades inte längre bilisterna. Ytterligare en timme senare försvann polisbil efter polisbil och vid åttatiden på torsdagskvällen fanns inte ett spår kvar efter dagens händelser.
Däremot fanns det säkerligen en hel del tankar och funderingar hos många Upplands-Bro-bor. Mannen som på E18 först kördes om av den mörka Audin i hög hastighet och sedan den förföljande polisbilen precis innan rånarna avlossade första skotten. Kvinnan som satt i sin bil alldeles nära rånarnas bil och polisbilen i Kungsängen när rånarna sköt mot polisbilen. Ynglingen som blev stoppad av poliser med draget vapen. Den mössprydda familjefadern som blev förhörd för att han hade oturen att passera i närheten av det andra gripandet. Skolbarnen som fick gå genom Bro med poliser som kantade gångvägen för säkerhets skull. Skolbarnen och personalen på Råbyskolan som var ute på rast när springande poliser kom in på skolgården och ropade åt dem att skynda sig in i säkerhet. Hundägaren som var ute och rastade hunden och plötsligt stod öga mot öga med insatsstyrkan. Och inte minst hos poliserna som jagade dessa två rånare, som genom att ha skjutit mot en polisbil och så när skjutit en poliskollega så tydligt visat att de var helt utan spärrar.
Så här dagen efter kan man inte låta bli att vara tacksam. Tacksam att ingen blev skadad. Tacksam att vi har så fantastiska poliser runt omkring oss som gör allt för att skydda oss och upprätthålla ett lagligt samhälle. Tacksam för att ett sådant actionfyllt drama fick en såpass snabb och odramatisk upplösning.
Dramat tog ju inte slut i och med gripandena och insamlandet av bevis. Nu tar en annan del av rättssamhället över, men det är ett nytt kapitel i historien. Återkommer.
 
 

Av Yvonne Andersson - 11 januari 2013 09:21

Lite info om Fucked for Life och jag som inte ens visste att de existerade. Jag kan inte låta bli att fundera över dessa människors bakgrund och varför de blivit kriminella.


Som barn fick jag höra: Det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål, och bra var ju det för när min elaka lärarinna Greta Ehinger berättade för Mormor att Yvonne är iaf ärlig, blev jag glad att jag inte stulit, fast frestelsen varit stor. Greta bad mig som 8-åring att hjälpa henne att vattna blommorna i hennes kök. Minns som i går hur jag helt fascinerad stod och tittade på en skål som stod på hennes köksbord. Skålen var full med kopparslantar och inte ens i Mommas Cafe´-kassa hade jag sett så mycket pengar.

Minns också hur jag tänkte, att om jag skulle ta en slant så skulle det inte märkas, men min hjärntvättade hjärna varnade mig så jag lät bli. Jag var ju hjärntvättad på så vis att med min livssituation var jag en typisk kandidat till att bli kriminell på något vis. Det fick jag ofta höra. Men jag tänkte att jag skulle nog visa dem annat.

Vilken vidrig människa den lärarinnan var. Tänk om hon hade räknat fel så det inte hade stämt när hon räknat om slantarna. Vad hade då hänt med mig? Antagligen hade jag hamnat på uppfostringsanstalt för det var också ett hot som jag hade hängande över mig pga mina föräldrars livsstil och deras svek. Mormor var ofta orolig över att skulle göra något som upplevdes olämpligt av omgivningen.

Och jag gjorde det i 11 årsåldern. Jag hade i min lekstuga skrivit kärleksdikter med kanske litet för erotiskt innehåll för att passa på 50-talet. Jag bar dem alltid på mig så ingen skulle hitta dem.

På väg upp till Sixten Huss med familj uppe på berget stoppades jag av Ragnar och Leif Jakobsson för dom visste att jag brukade ha med mig bullar och godis från Mommas Cafe´ till den fattiga familjen Huss. När jag inte hade någon väska med mat blev de besvikna och undrade om jag inte hade godis i fickorna som putade ut på min röda kofta. Jag kämpade för mitt liv då jag inte ville släppa ifrån mig dikterna men jag hade inte en chans att rädda dem.


Efter några dagar ringde fröken och sa att skolöverstyrelsen, en barnavårdsman, min förmyndare Kommunister Bygde´n, fröken och överläraren ville komma och hälsa på Mormor för att tala om mig. Som tur var deltog även Morbror Ernst i mötet eftersom det var en torsdag. Varje torsdag kom han och åt ärtsoppa och pannkaka med oss och hade läxförhör med mig. Ibland agade han mig också, men oftast väldigt pedagogiskt.

Minns tydligt hur nervös Greta var. Hon hade en gröngrå kappa och då hon höll händerna i fickorna såg jag hur tyget på kappan vibrerade.

Gubbarna var väldigt upprörda över mina dikter men då Morbror Ernst läst dem tyckte han att de vara väldigt talangfullt skrivna, med bra svenska, förutom några enstaka ord som lätt kunde bytas ut mot "underliv" och "kärleksakt". Hihihi....

Jag har ingen aning om vad som hände på deras sammanträde om mig efteråt, men jag hörde aldrig någonting mer. Jag var bara ledsen över att jag inte fick tillbaka dikterna. De kanske finns kvar i något arkiv.


I nedanstående länk till en blog finns intressant info om Fucked for Life, även om rånet i går.

http://blog.zaramis.se/2013/01/10/fucked-for-life-tumba-lords/

 

Från Wikipedia om Fucked for Life
 
Hoppa till: navigering, sök

Fucked for life (FFL) är ett svenskt kriminellt nätverk som uppstod i Tumba 1999. Kärnan i nätverket utgörs av 12 män som tatuerat "FFL" på överarmen eller i nacken. De kallade sig från början "Tumba Lords" men bytte till det nuvarande namnet i slutet av 1990-talet.[1]

Ursprungsgruppen bestod av fem medlemmar men under 2004 uppskattade polisen att gruppen hade cirka 40 medlemmar. FFL sysslade från början med mopedstölder men gick senare över till att stjäla motocrosscyklar. På senare tid har de även sprängt uttagsautomater och genomfört värdetransportrån.[2] Flera grova rån har kopplats till FFL, bland annat sprängningen av en värdetransport i Hallunda, ett väpnat rån mot en bussterminal i Landskrona 2002 och ett värdetransportrån i Liljeholmen 2000.

Källor  [redigera]

Fotnoter  [redigera]

Webbkällor  [redigera]

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards