Alla inlägg under juni 2009

Av Yvonne Andersson - 18 juni 2009 13:48

Glad Midsommar till Vänner och obekanta som läser min blog.

I år har det hittills varit så kallt att de få blommor som finns i min trädgård nämns jag inte plocka.

Därför använder jag gamla bilder från år då det funnits frodigare blomster, men min önskan till en glad och skön Midsommarhelg är inte mindre för det.

Bilden där barnen leker Små grodorna är dock ifrån denna morgon dagen innan Midsommarafton.


Av Yvonne Andersson - 15 juni 2009 20:51

av Hjalmar Gullberg


Han kom som en vind.

Vad bryr sig en vind om förbud?

Han kysste din kind,

han kysste allt blod till din hud.

Det borde ha stannat därvid:

du var ju en annans, blott lånad

en kväll i syrenernas tid

och gullregnets månad.



Han kysste ditt öra, ditt hår.

Vad fäster en vind

sig vid om han får?

På ögonen kysstes du blind.

Du ville, förstås, ej alls

i början besvara hans trånad.

Men snart låg din arm om hans hals

i gullregnets månad.



Från din mun har han kysst

det sista av motstånd som fanns.

Din mun ligger tyst

med halvöppna läppar mot hans,

Det kommer en vind och går:

och hela din värdsbild rasar

för en fläkt från syrenernas vår

och gullregnets klasar.

Av Yvonne Andersson - 15 juni 2009 05:24

VILL BARA PÅMINNA ER OM ATT klicka på min länk Ett klick för skogen.

Och där klickar Du på den gröna knappen. VARJE DAG!

Numera är det bara  mellan 5000 - 7000 klick om dagen medan det var omkring 20000 om dagen för 1 månad sedan. Det är helt gratisoch kräver en väldigt liten insats av Dig, så gör det till en vana varje dag som Du startar Din dator.

Av Yvonne Andersson - 13 juni 2009 07:58

Nedanstående sparade jag ner ifrån google då folket häromkring var desperata över en ensam skatunge.


1.Djurungar ska aldrig betraktas som övergivna med mindre än att modern påträffas död.

2.Misstänks en fågelunge eller fågelkull vara övergiven ska den övervakas på håll - långt håll - och under många timmar för att konstatera att den inte matas. Har du inte tid att övervaka den så ska den lämnas ifred.

3.Vilda djur får inte omhändertas av privatpersoner mer än 48 timmar. Dessa timmar kan bli förödande för en djurunge om du inte har kunskap om hur den ska skötas.

4.Djurungar av jaktbart vilt tillhör jakträttsinnehavaren, att ta hem dem är det samma som tjuvjakt.

5.Tänk på att föräldrarna är bäst på att föda upp sina egna ungar. I vissa fall duger dock fosterföräldrar av den egna arten.

6.Om du är tveksam ta alltid kontakt med någon som kan arten innan du tar in ungen som du tror är övergiven.

7.Fler djurungar dör varje år på grund av missriktad djurvänlighet än av att folk låtit bli att ingripa.

8.Tron att djurungar som rörts av människor inte accepteras av sina föräldrar är felaktig.


Av Yvonne Andersson - 12 juni 2009 17:21

I förmiddags plockade jag årets första sommarbukett i solsken.

Hundkex, Skogsnäva , Smörblommor och några Ormbunksblad.

Nu verkar det som om vi  får en riktig rotblöta. 14 mm regn inom 4 timmar, och det ska visst fortsätta att regna i morgon med, så det får bli lite inomhusaktiviteter nu .

Av Yvonne Andersson - 11 juni 2009 19:50

Veterinären ligger dörr  i dörr med min fotvårdare i Bålsta centrum.

Nu är Madonna som ny. Tänderna är fria från tandsten igen, men det var inte så mycket som jag trodde.

Klorna är kapade till hälften men det var bara två som behövde klippas i pulpan.

Har jag blivit så blödig, så jag gick ut till solen när jag ombads om det.

Jag har assisterat vid hjärtkatetriseringar och operationer, vilket jag klarat men vem vet nu, och veterinären ville jobba i fred så jag gick ut.


Nu är hon hur pigg som helst och hon har fått 1 hg rå kalvfärs eftersom hon har fastat i dag. Vilket fantastiskt vackert eftermiddagsväder det blev trots regnhot från meterologerna.

Av Yvonne Andersson - 9 juni 2009 19:05

Trevliga stunder kräver goda viner.

Azabache Crianza 2004,

Jag gillar även 2008 för det är torrt och lättdrucket.

Azabache Crianza (2004)


Ett utsökt vin från det stora vindistriktet Rioja i norra spanien.

Detta är ett ekologiskt vin gjort 2004 med druvblandningen 60% tempranillo, 30% garnacha och 10% graciano. Hittills har upplevelsen av ekologiska viner inte varit så bra, dock var det helt annat denna gång.

Vinet skulle avnjutas till ett stycke lamm och det är vad vinet passar bäst till. Azabache Crianza (2004)

Problemet denna gång var att kvaliteten på vinet med dess mycket fylliga smak försvann allt för snabbt eftersom det smakade utsökt, inte mycket vin till den maträtten mer än sista ur andra glaset.

Det finns inslag av vanilj och plomon, men även inslag av ekfat.

Det har en varm röd karaktär in färgen.

Jag kan varmt rekomendera detta vin för en god bit mat till lugna stunder. Kostnaden ligger på 78 riksdaler på systembolaget.


Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards