Alla inlägg den 16 november 2009

Av Yvonne Andersson - 16 november 2009 14:30

 

Just nu har Madonna fått stilla sin hunger lite. Hon har ju inte fått äta i dag eftersom hon skulle på operation kl. 17.00 och nu äter hon med skyddskragen på.


Det var ett väldigt positivt vet.besök i dag. Jag fick hjälpa till att assistera vid operationen, och vet. hjälpte mig med att klippa klor, dra öronhår och skrapa tandsten (utan att debitera mig).


Vi gjorde varsin sida medan Madonna ännu sov. Dessutom passade jag på att be om recept på lugnande inför decembermånadens smällande, så jag inte behöver gå till vet. en gång extra bara för det.


Knölen hon hade var en Talgkörtel, och det var ju glädjande. Strax under huden kom det fram en gråvit knöl som vet. skar sönder och då kom det ut en svart, grynig smörja. Det är väldigt vanligt hos hundar, ungefär som pormaskar hos oss. Hon behövde bara sy 3 stygn.

Om det händer igen kan jag göra det själv om knölen inte hunnit bli så stor.

Talgkörtel

Från Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök
Talgkörtlar, sebaceous glands, vid ett hårstrå

Talgkörtel, körtlar i huden, ofta i hårmynningen, som avsöndrar fett (talg) i syfte att hålla huden smidig. Vid sjukdomen seborré blir avsöndringen onaturligt hög, och vid avsöndringen på huvudet kan då mjäll bildas.


Talgkörtlar är också mycket vanligt hos ungdomar runt ollonkanten på pojkar. Dessa är helt naturliga och skall inte behandlas. Under vissa perioder kommer det fler, ibland är det färre.


När gångarna till körtlarna täpps igen börjar sådana knölar att växa till. (exakt vad som skett hos Madonna)


Om 10 dagar tar jag stygnen och så är det glömt.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards