Alla inlägg den 29 november 2009

Av Yvonne Andersson - 29 november 2009 19:26

  Förstår inte var mitt goda struvrecept tagit vägen så jag har lånat ett recept från min gamla skolköksbok och det fungerar väl men de blev inte lika lätta och spröda som vanligt.


Så här gjorde jag:

Jag blandade samman 1 ägg, 2,5 dl mjölk, 150gr siktat dinkelmjöl, 2tsk sukrin och 0,5 dl porter.

Smeten fick stå och svälla ca 1 timme.


Tillagning: Jag värmde upp 500 gr kokosfett i en liten kastrull och där fick Struvjärnet bli riktigt varmt.

Det varma struvjärnet doppade jag till 2/3 djup, ner i smeten och sedan ner i fettet där de fick koka tills de fått en vacker färg.

Sedan lät jag dem rinna av på massor av hushållspapper och doppade struvans öppna sida i sukrin (socker).


Lustigt, men plötsligt kom jag ihåg var struvreceptet fanns.

Måste göra det senare.


Man vispar lätt 1 ägg och 3 äggvitor med 1,5 dl socker.

Tillsätter 120 gr (2dl) vetemjöl.


Vispa sedan 3 äggvitor till lätt skum och rör ner dem i smeten.


Tillagning kan göras som i föregående recept med ett struvjärn.


Har man inget Struvjärn kan man slå smeten i en tratt och ringla ca 1 msk stora smetklattar ner i den inte allt för heta oljan. Låt dem rinna av och njut.


Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards