Alla inlägg under januari 2011

Av Yvonne Andersson - 6 januari 2011 19:10

     

OTROLIGT att det bara fortsätter att snöa,  men jag tycker det är fint och så får jag ju en massa motion.  

                                       


Först får jag skotta mest varje dag och sedan att promenera i snömodden är faktiskt ganska påfrestande.

Antagligen är hyresvärdens snöröjningspengar slut eller också har traktorförarna ledsnat på snösvängen. Kommunen har iaf skottat huvudvägarna så man får hålla sig på dessa.

Av Yvonne Andersson - 5 januari 2011 13:15

    Grattis Åke    


  Vi har varit och uppvaktat Åke och det verkar som om han kan få kul med den lilla Hamstern som springer när man drar den i snöret.

Av Yvonne Andersson - 4 januari 2011 18:51


 

Jag gillar inte precis denna prognos, eftersom jag inte

vill ha tö förrän i mars månad. Mycket bättre att det håller sig som det är nu och att vi slipper mera snöande, även om jag föredrar det framför regn..

Mitt favoritväder under vintern är 1/2 meter snö och

-5 till -10 grader.


 



Av Yvonne Andersson - 4 januari 2011 17:45

I dag flyttar dom fortfarande ut trots att de nya hyresgästerna verkar ha satt upp sina gardiner.


Vet inte om jag antecknat det förr, men gubben tömde askan och kolen ur sin grill utanför porten härom dagen. Samt en massa annat skräp som spånskivor och tomma plastflaskor.


Visst är vi människor olika, men jag vill inte och kommer inte någonsin att förstå hur man tänker då man slänger sin skit runt omkring sig. Vem tror de ska plocka upp efter

dem.

 

Hur som helst är jag glad över att ha sluppit dessa soppåsar nedkastade på uteplatsen, men jag känner mig inte trygg ännu, för det finns fler påsar på deras balkong.


Dessutom stod tvillingarna där och skrattade i dag så nu måste jag passa på hundarna igen ifall de kastat ner någonting som är olämpligt för dem att äta.

Man kan tro att jag är paranoid, men då jag har erfarenhet av vad dessa personer kan ställa till med, så är det ju inte så konstigt.



Av Yvonne Andersson - 4 januari 2011 17:41

I dag har jag fått två meilsvar från Kommunen där meilet nu är registrerat och vidarebefordrat till 4 olika Kommunpolitiker, samt ska Kommunens Kanslichef ge mig ett svar inom en till två veckor angående fyrverkerierna.

Det ser jag fram emot.

Av Yvonne Andersson - 4 januari 2011 14:11

 
  

Dom ser ut att undra varför det blev lite mörkare för en stund.


Madonna ville hem eftersom puckarna från skridskobanan smällde, eller om det var ungdomarna som skrämde henne. Hon förknippar numera unga killar med smällare vilket är såå tråkigt.


Synd att jag inte tänkte på att ta med kameran för med mobilen blev bilden inte så bra, men vid förstoring syns solen vara som en måne i nedan, och det syntes även  IRL.

Av Yvonne Andersson - 3 januari 2011 19:40

Hej!
Jag vill veta vad vår kommun har

för regler för pyroteknikanvändning?
Har ni några planer på restriktioner, och i så fall var, hur och när?
 


Jag skrev ett brev till Kommunen förra året  som jag bifogar här längst ner.
Jag fick inget svar, men det hoppas jag få nu, när vi fått nya kommunpolitiker.


I år har det varit lika förfärligt som förra året och året dessförinnan, här på Råbystigen. Det smälls dag och natt och håller fortfarande på fast det är 3 januari nu, ofta av minderåriga. Det började mer än en vecka
innan Nyårsafton så det har inte blivit många timmars sömn den senaste veckan.


På själva Nyårsafton sköts raketer från balkonger och uteplatser så det är med livet som insats, som man går ut. Dessutom är det ett gäng som har som nöje att bränna av storsmällare mellan 04.00 och 05.30 om morgnarna.


Jag föreslår att Kommunen, UpplandsBroHus och Polisen arbetar fram lokala ordningsföreskrifter för vår Kommun för nu råder det total terroriserande anarki. Jag har försökt att tala med några småkillar om att det är förbjudet då man inte fyllt 18, och om hur plågsamt det är för hundarna, men de är helt säkra på att "polisen hinner aldrig ta oss."  Suck!


Informera också invånarna i ett skriftligt brev, på allas hemspråk, för många bryr sig inte om att ta reda på vad som gäller.


På nätet har jag hittat många kommuner som har riktigt bra ordningsregler. tex. Ängelholm, Norrköping och Nybro. Vi borde också få några regler att följa för allas vår trygghet.


mvh Yvonne Andersson, adress


y_von_a@hotmail.com



(Detta brev skrev jag förra året)

Bro 30 december 2008

Hej!
Jag har ett förslag till kommunen som kommer att, göra oss ännu mer populära och få oss att anses ännu mer framstegsvänliga.
Eftersom regeringen inte verkar kunna göra något åt eländet via lagstiftning kan väl vår kommun börja med totalförbud för privatpersoner att använda pyroteknik.
 
Visst är det fint med fyrverkerier, men det här okynnessmällandet pågår ju året om men kring nyår, 1:a maj osv är det ju rent outhärdligt.
 
Vi får proppa i våra hundar lugnande mediciner, de vilda djuren plågas, många ungdomar skadas allvarligt varje år, miljögifter sprids och sist men inte minst all nedskräpning av kvarlämnade fyrverkerihylsor mm.
Dessutom tänker jag på våra medmänniskor som kommer från krigshärjade länder. Detta skjutande måste ju kännas som ren tortyr för dem.

Just nu hörs det som om någon slänger handgranater här på Råbystigen och jag kan bara hålla tummarna att ingen ska skadas.
 
Jag har en hund som just nu ligger under en fäll i sin bur, hon har öronproppar, musik på lagom volym, fått Nozinan som lugnande, ändå hässjar hon hysteriskt, skakar så hon hoppar och hon vägrar att gå utomhus efter mörkrets inbrott.
Igår var vi till veterinär för hon kunde inte andas och där fanns många medsystrar/bröder som mådde lika dåligt. Nu bävar jag inför morgondagen.

Jag vill att ni som har makten, genomför ett förbud för privatpersoner att inneha pyroteknik, eller också restriktioner om att de bara får användas på utvalda platser under vissa tider, eller att kommunen istället ordnar fyrverkerier kring de helger då de anses behövas.
Det kommer garanterat bli billigare i slutänden. 

 
Då kommer det att bli festligare, säkrare, lugnare och tryggare att bo i Upplands Bro.
 
mvh
Yvonne Andersson, adress

Av Yvonne Andersson - 2 januari 2011 23:30


Nu undrar jag om Ozzys Mattar och Husse har märkt något,

Kraftigt jordskalv i Chile

En kraftig jordbävning inträffade utanför kusten i centrala Chile på söndagskvällen svensk tid.
  

Geologer vid amerikanska USGS uppmätte skalvet till magnituden 7,2 och tsunamicentret på Hawaii bedömde att det kunde finnas lokal flodvågsrisk.Skalvet inträffade knappt tio mil nordväst om staden Temuco. Temuco ligger omkring 60 mil söder om Santiago och var en av de trakter som drabbades av naturkatastrofen i början av 2010, som krävde över 500 liv.

Lokala tsunamis

Skalvet inträffade på 16 kilometers djup och hade en magnitud på 7,1, enligt en uppdatering från amerikanska USGS.
I en bulletin uppges att man inte förväntar sig en "destruktiv, omfattande tsunami", utifrån tillgängliga data. Samtidigt påpekar USGS att jordskalv av den här graden ibland kan leda till lokala tsunamis som kan orsaka förstörelse hundratals kilometer från skalvets epicentrum.
Chile ligger i den så kallade eldringen och landet är ofta jordskalvsdrabbat. Det förra skalvet i området inträffade den 27 februari 2010 och mättes till magnituden 8,8.

Evakuering

Guvernör Miguel Mellado i Cautin uppmanar de boende att hålla sig lugna. Det finns inga rapporter om skador på egendom eller personer, men det har varit några ström- och telefonavbrott, skriver den chilenska tidningen La Tercera.
Invånarna i staden Puerto Saavedra, vid kusten väster om Temuco, evakueras på frivillig väg.


Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards