Alla inlägg den 30 november 2011

Av Yvonne Andersson - 30 november 2011 16:30

Smetana ♥ LCHF

Uppdaterad 111130

Smetana är en östeuropeisk mejeriprodukt som liknar crème fraîche. Nu som synes i en riktigt fet variant (kolla in märkningen!). Någon som har smakat?

Tack till David D för bilden

 278 411

 
utskrift Skriv ut

114 kommentarer till “Smetana ♥ LCHF”

prenumereraKommentarssida: 1 2 3
  1. 101
    Per Wikholm skriver:

    Little I:
    Fettsnåla kostråd är de mest vetenskapligt beprövade kostråden vad gäller viktnedgång...och resultaten är entydiga...mer än 95 % misslyckas med att behålla sin viktnedgång efter ett eller ett par år.

    Anledningen är enkel..kroppen inser at den är utsatt för svält och drar ned radikalt på grundförbränningen. Jag förstår för övrigt inte alls ditt resonemang om att bara äta 200 kcal om dagen...en fångvaktare vid ett interneringsläger (typ Schrebreniza) som bara gav fångarna 200 kcal om dagen skulle (med all rätt) hamna i internationella domstolen i Haag för brott mot mänskligheten.

  2. 102
    ragnhild skriver:

    #99 Little I
    Dom säger at lchf ger så god lugn och ro i båda sinn och kropp - (psykisk och fysisk). Så erfarer också jag kosten. Och du, det är något rart, men efter et tag så kan någon av oss uppleva å gå från ständigt tänkande på mat, til det motsatta. Jag äter för at leva nu. Med lchf så skjöter kroppen sig på egen hand, och ger mig beskjed både om hur jag ska äta och när. Märkligt är det tycker jag... ;)

    Annika Dahlqvist säger: "Du ska inte frossa i fett". Många tar fel här och tror at du måste äta mängder av fett. Se gärna länker til tråder om kosten som doc har här på sin blogg - om du er intresserad av opplägget.

    Lugn och ro, det är vad livs-stilen lchf kan erbjuda oss, med mat som vi är anpassade til.

    Little I. Jag var innom bloggen din, tänker på dig och hoppas du finner fram på vägen framåt. Kram från ragnhild.

  3. 103
    Lotta B skriver:

    #84 Läs hennes offentliga blogg så förstår du att det knappast är förtal eller hemligt.

  4. 104
    Yo skriver:

    Little-I: kanske är det värt att titta in hos Anna Hallén http://www.facebook.com/anna.hallen
    http://www.annahallen.se/ (avsomnad blogg)

    Hon förespråkar LCHF, och har (förhoppningsvis) lite koll på diagnoser som dina.

  5. 105
    Little I skriver:

    ska kolla.. tack!!

  6. 106
    Elin skriver:

    Little I

    Det kan vara farligt att ligga under 1200 kal om dagen så du måste äta mer. Det är helt OK att inte äta LCHF men du måste upp lite annars riskerar du hälsoproblem. Om du redan är smal bör du ligga på normalvärdet 2000 kanske 2500 eftersom du tränar. Du utsätter dig för fara rent utsagt!

  7. 107
    Calle skriver:

    Little I:
    På samma sätt som en bil behöver energi i form av bensin för att vara igång så behöver en människa energi för att leva och upprätthålla kroppsfunktionerna, inte minst en relativt hög kroppstemperatur som omgivningen ju kontinuerligt kyler ner. Tar bensinen slut stannar bilen, och om man inte äter tillräckligt med energi för att ens upprätthålla kroppens mest vitala funktioner på sikt, så stannar också människokroppen, efter att till slut ha utnyttjat allt som går att utyttja som energi, bl.a muskler. Och tänk på att hjärtat också är en muskel.

    Så det är fullständigt livsviktigt i ordagrann betydelse att äta tillräckligt med kalorier. Du kommer säkerligen gå upp i vikt genom LCHF om du provar, men det är troligen också vad du behöver. Tränar du samtidigt så kommer dina muskler växa och du kommer inte ha för mycket fett på kroppen. Det är huvudsakligen socker som är fettbildande och skadligt för kroppen, inte fett.

  8. 108
    Pernilla skriver:

    problemet med att räkna kalorier är att man aldrig med säkerhet kan veta hur mycket man har förbrukat...

  9. 109
    Maggan A skriver:

    Little I

    Du har fått många goda råd och jag hopps du tar dem till dig.

    Har också kollat din blogg och jag blir så ledsen när en ung flicka med hela livet framför sig mår så dåligt.

    Jag önskar dig det bästa och hoppas att du kommer att må bättre snart :-)

  10. 110
    Zepp skriver:

    Vi får väl se hur länge LCHF får stå kvar på burken.. men Valio har nog mer muskler både ekoniskt och juridiskt än LCHF.SE!?

    Och om LCHF på burken ger ökade intäckter åt Valio så lär de nog ta striden.. man kan ju alltid hävda att det har blivit ett begrepp, som inte behöver tolkas bokstavligt.

    Hur som helst, om den försvinner så har de iallafall fått reklam en tid!

  11. 111
    Emlan skriver:

    Little I, har också varit inne på din blogg. Tror du behöver äta mer.... Kanske bara under en tid för att se om du trivs bättre med dig själv. Jag har också provat många dieter och tränat i perioder, har aldrig haft anorexi men har varit smal sedan jag var liten, och flera ggr har folk trott att jag var anorektisk. Min bästa kompis skar sig också, tror att du behöver komma på ngt annat du kan göra när du får de känslorna, ngt som får dig att börja tycka om dig själv. Min bästa kompis och jag gick till danskurser tillsammans, ett bra sätt att vara social och få motion samtidigt, för vår del hjälpte det oss att tycka om oss själva och våra kroppar mer. (såg att du inte har så mkt pengar, men vi gick på gratis kurser, vissa kvällar var det gratis inträde på klubbar etc,vi var fattiga studenter)

    Kanske skulle en kurs i meditation hjälpa? Har varit deprimerad ett par ggr och fått ta tabletter så jag vet hur det är att må dåligt, har varit mobbad, har haft en svår barndom etc. etc. etc.. Men snälla lilla du, det är möjligt att vända på det dåliga och börja må bra :) Lämna allt det jobbiga bakom dig och börja leva som du vill leva, lite i taget kanske. Vill gärna att du börjar läka dig själv, både själ och kropp. Vet hur det är att må dåligt och vet att vissa saker som folk säger till en för att hjälpa bara irriterar, men snälla, gör inte dig själv illa mer.

    Skickar kramar och hoppas att kanske ett eller två av mina råd hjälper....

  12. 112
    Maggan A skriver:

    Zepp

    vi får se till att köpa jättemycket av Valios smetana. Så mycket så det syns i deras bokslut ;-)

  13. 113
    Zepp skriver:

    Om inte annat så har nog försälningen ökat sedan den gratisreklam de fått här.. och det ger ringar på vattnet.

  14. 114
    Little I skriver:

    tack för era svar och råd! Det är svårt att lägga vissa saker bakom sig när de dyker upp i drömmar och som flashbacks. Jag vaknar upp och känner mig jätte äcklig och klarar inte av att äta på hela dagen.
    Men jag ska påbörja behandling mot PTSDn så jag hoppas det blir bättre.
    Jag har varit inlagd ett halvår mot bla. anorexi och gått upp ca 10 kilo, men är fortfarande underviktig (säger de). Såser, pasta och stekt mat är skitjobbigt att äta. Fett gör mig livrädd.

    nu glider jag ifrån ämnet lite.. men men.. tack i alla fall!

Av Yvonne Andersson - 30 november 2011 16:15

På Willys parkering stod en bil som kanske har hemlängtan.



 


När jag cyklade till Willys hade jag så stark medvind att jag knappast behövde trampa cykeln. Då jag tänkte på  motvinden jag skulle få på hemvägen kändes det inte så kul.

Men... nu blev det så att jag handlade så mycket att jag kände det var säkrast att promenera hem.

Nicklas ringde så jag tack och lov blev tvungen att ställa ifrån mig cykeln en stund.

 

I annat fall hade jag nog fått himla ont i armarna i morgon, för jag har fortfarande en tendens att tänja på mina gränser fast jag vet hur efterräkningen blir.


Vilka bra reflexer min cykel har!

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards