Direktlänk till inlägg 24 februari 2012

IBS / fibrer

Av Yvonne Andersson - 24 februari 2012 13:15

Gårdagens Annikablog (länken) är värdefull för alla med magbekymmer.

Läs kommentarerna och lär av dem så kanske ni med IBS osv. förstår varför inte era symtom minskar hur väl ni än följer kostråden ni fått.

http://annikadahlqvist.com/2012/02/23/slv-yttrar-sig-om-lchf/#comments

Dessa galna råd hittade jag här.

Råd för att lindra IBS från Frågadietisten.se

Vissa livsmedel är mer gasbildande än andra, till exempel bönor, lök, selleri, vitkål, brysselkål, ärter, linser, äpple, päron, torkad frukt och livsmedel sötade med sötningsmedel (saft, sylt, läsk, läkerol, tuggummi).

Det är oftast mängden av ett gasbildande livsmedel som orsakar problem och inte livsmedlet i sig.

Vad som orsakar besvär är väldigt individuellt så var försiktig med att utesluta livsmedel.

Börja med att reducera mängden och se hur du reagerar, öka sedan i små etapper tills du når en nivå där du inte längre har besvär.

Numera äter jag lök, kål, bönor och linser och har aldrig några besvär med gaser.

Det enda som jag inte äter är bröd, ris, potatis, majs och andra snabba kolhydrater, vilket jag tror var boven till mina magproblem som lolika äkare kallade Chrons, IBS, Ulcerös Colit, magkatarr, magsår mm .

För att motverka förstoppning kan du pröva att sakta öka mängden fiber i din kost ifrån exempelvis grovt bröd, knäckebröd, grova flingor, rotfrukter, grönsaker, frukt och bär. 

Ännu galnare verkar det vara att rekommendera fibrer till IBS och andra med förstoppning.

Sedan jag började äta LCHF för 6,5 år sedan är jag aldrig förstoppad, inte heller har jag diare´er, kramper, halsbränna eller gaser.

Tänk på att dricka mer vatten om du ökar fibermängden samt att röra på dig dagligen för att stimulera tarmens motorik.

Det skulle verkligen vara intressant att få läsa de underliggande forskningsresultaten som bevisar deras teser.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Andersson - 24 februari 2014 09:30

Olyckshändelse på Bro station Karin Sidén 2014-02-24   Bild:Tommy Sidén Strax efter sju på morgonen inträffade en olycka på Bro pendeltågsstation. Det är oklart vad som orsakade olyckshändelsen. All tågtrafik förbi Bro stati...

Av Yvonne Andersson - 23 februari 2014 18:30

Så här såg Du ut 2008 när vi träffades. Det var innan Din Gastric Bypass operation. Så mycket lidande som Du utsatte Din kropp för såg ingenting ut att påverka Dig för Du var alltid fräsch och sminkad.     Så här vill jag minnas Dig Ciz...

Av Yvonne Andersson - 17 februari 2014 13:14


  Skuggröna, Julros Snödroppar, Vintergäck Dessutom är det meteorologisk VÅR sedan några dagar.   Förra året hände detta inte förrän den 7 april ...

Av Yvonne Andersson - 2 februari 2014 11:51

Fy sjutton för att bo bland knarkare och andra gangsters. Polispådrag i Bro   Karin Sidén 2014-02-02   Bild:Tommy Sidén Insatsstyrkan har precis anlänt och får en lägesuppdatering. En polisinsats med ett flertal poliser ...

Av Yvonne Andersson - 26 december 2013 20:30

http://www.expressen.se/nyheter/sa-kapade-bolag-den-svenska-djurvarden/ ...

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards