Alla inlägg den 15 februari 2012

Av Yvonne Andersson - 15 februari 2012 14:45

hämtat från Diabetes.doc Att rekommendera lågfettkost kan skada patienten

februari 15, 2012 | 24 Comments

Jag tittade på en debatt mellan Andreas Eenfeldt och Irene Mattisson från livsmedelsverket.

 När Andreas lyfte fram WHI-studien som ett exempel på att nyckelhålsmärkning och lågfett är meningslöst blev det en kraftig reaktion från Irene; ”…jag känner mycket väl till den studien. Den var inte designad att minska hjärtsjukdom…” Så långt har det alltså gått, man vill från livsmedelsverket inte längre kännas vid WHI-studien.

Läser man artiklarna om WHI-studien så är det uppenbart att syftet visst var att minska hjärt-kärlsjukligheten, man hade förvisso förhoppningar om andra effekter också (som också grusades).

WHI-studien publicerades 2006 och är världens största studie om lågfettkost, jag har skrivit om den tidigare.

Det mest anmärkningsvärda var nog att de med hjärtsjukdom som rekommenderades lågfettkost drabbades av ökad dödlighet. Förståligt att livsmedelsverket vill förtränga detta.

Det kom även en ny rapport om WHI-studien och diabetes under 2011 som är ganska intressant.

Socialstyrelsen presenterade sin rapport om diabeteskost i november 2011 och kom fram till att lågkolhydratkost är lika bra som lågfettkost. Förvisso var det positivt att man lyfte fram lågkolhydratkosten, men faktum är att det inte finns mycket som är positivt för lågfettkosten för diabetiker.

WHI-studien gällde inte primärt diabetes, men eftersom den var så stor så fanns det också en ansenlig mängd diabetiker i studien.

Rapporten om diabetikerna visade att trots alla råd om minskat fettintag, minskat mättat fett, ökat frukt, fiber och grönsaksintag i interventionsgruppen så blev blodsockervärdena klart sämre för diabetikerna.

Råttförsök har förvisso visat att stora mängder fett är negativt för insulinkänsligheten (jag ids inte referera råttstudier) men hos människor är det inte så.

Det är rätt självklart att människor som rekommenderas lågfettkost kompenserar genom att öka andelen kolhydrater; ur askan i elden, värdena blir sämre än kontrollgruppen som äter som vanligt.

Så här långt i resonemanget brukar dietisterna och livsmedelsverksrepresentanterna protestera: ”de åt ju inte som de skulle, de skulle ju minska på fettet men inte öka kolhydraterna”.

Man vill alltså analysera studien ”per-protocol”, bara de som gjorde exakt som det var tänkt ska vara med i utvärderingen. Detta är ju helt fel.


När läkemedel studeras måste det göras via ”intention to treat”, alla som lottats till behandlingsgruppen måste vara med i slutanalysen. Annars riskerar man att missa de som hoppar av pga biverkningar tex.

Vad har hänt sedan 2006? Var WHI-studien ett enstaka bakslag för lågfettkosten? Knappast. En genomgång av de senaste 10 årens studier om olika kost för diabetes publicerad i ansedda Diabetes Care nu i februari 2012 visar att det gjorts 10 randomiserade kontrollerade studier med lågkolhydratkost, varav 6 visar påtagliga förbättringar i blodsockerläget (HbA1c), de övriga endast förbättringar i insulinkänslighet (tvärtemot råttorna!), fasteblodsocker mm.

När det gäller lågfett har 7 randomiserade studier gjorts, endast en lyckades visa förbättrat blodsocker.


Om man självvalt äter fettsnålt så kan det vara ok, men om man ger råd till folk att lägga om kosten och äta fettsnålt så tar man en stor risk att skada.


Om personen minskar fettintaget, blir hungrig och ökar på sockret så ökar dödligheten för den som är hjärtsjuk och blodsockret blir sämre för diabetikerna.

Comments

24 Comments so far

  1.         Rune Toorell on         februari 16, 2012        10:46             

    Bra artikel. Jag tyckte jag hörde på radion om ett misslyckat projekt med överviktiga 4-åringar som landstinget i Jönköping haft. Man undrar hur de har arbetat. Känner du till något?. Jag tycker det är intressant att följa Biggest Loser. Det är lite skrattretande hur fettskrämda de är i alla fall i det amerikanska. En av deltagarna där hade diabetes när de började. Efter åtta veckor på ranchen hade han blivit av med det. Man funderar på hur lång tid det tagit om han plockat bort kolhydraterna. Tänk om det var en lågkolhydratgrupp med i ett sånt program.

  2. Anders diabetesdocon         februari 16, 2012        11:18             

    Hej Rune
    Angående 4 åringarna så tror jag att det handlar om att man vägt och mätt på barnavårdscentraler och haft förhoppningar om att övervikten skulle minska vilken den inte gjort. Det lär dock finnas en rapport, jag ska kolla upp den.

  3. Anders diabetesdocon         februari 16, 2012        11:48             

    här är rapporten, jag kan inte se att man gjort någon särskild insats annat än mätningarna i sig.
    http://www.lj.se/info_files/infosida31883/overvikt_och_fetma_bland_barn_2010.pdf

  4. Beaon         februari 16, 2012        13:12             

    Jag låg på sjukhus för några veckor sedan och delade rum med en 80-årig tant med lunginflammation och diabetes.
    Den första dagen låg hennes socker på 6.
    När hon skulle få hjälp att fylla i sitt matkort fick hon till frukost välja mellan gröt och välling. Ljust eller grovt bröd. Ett ägg.
    Sedan fick hon höra ”Ät nu upp din mat så vi kan ge dig ditt insulin”.
    Efter några dagar låg hennes socker på 13,5. Man blir mörkrädd!
    PS. På sjuksköterskornas disk står en bricka, inte med godis, utan med blodsockermätare, lättillgängligt, eftersom det används så ofta.

  5.         Johan on         februari 16, 2012        13:33             

    Fantastiskt skrivet! Fortsätt kämpa!

  6.         Christina on         februari 16, 2012        14:36             

    Jag är sjuksköterska och har följt min mans kamp med diabetes och högt kolesterol, främst triglycerider i 15 år. Han har gått i grupper för att lära sig äta efter tallriksmodellen, vi har prövat GI mm. Hans Hba1c har varit högt hela tiden och han har bara fått rådet att höja insulindosen.Han har neuropati med allt som följer med det. Jag hjälper honom nu med LCHF och på 3 mån har Hba1c sänkts från 67 till 49. Triglyceriderna låg på skyhöga 8, har på 3 mån gått ner till 2. Hans känsl i fötterna har börjat komma tillbaka, stelhet och låsningar i händerna har släppt, magen fungerar perfekt mm.

  7. Anders diabetesdocon         februari 16, 2012        15:00             

    Christina
    Grattis till den lyckade effekten för din man! Jag kan inte tänka mig att hans läkare har något att invända mot den kostomläggningen när reultaten blir så bra. Tråkigt att vi i vården inte kunnat erbjuda lågkolhydratkost tidigare.

  8.         Elsa on         februari 16, 2012        16:32             

    När jag låg på sjukhus delade jag rummet med en dam som hade diabetes och just hade amputerat ena benet. Bredvid en med stor övervikt och diabetes med benen fulla av sår som inte läkte.

    Där kom dietisten för att prata om ”rätt” mat med damerna. Jag lyssnade, när hon rekommenderade de att äta mest kolhydrater, müsli, bröd, ris och potatis, och snåla med protein och fett. Helst skulle de äta Becel margarin! Dessutom rekommenderade hon att de skulle vara noga med att höja insulinet!

    Jag blev så arg, så arg, att jag kunde inte hålla mig, jag gick fram och frågade om hennes intention var att döda patienterna.

    ”Med dina rekommendationer kommer de inte bara att bli amputerade, blinda och överviktiga. De kommer att dö i en snar framtid.”

    Jag tyckte så synd om dessa två damer.

    Så jag sa till de: Vill ni leva länge gör precis tvärt om!

    Dietisten blev jätte arg. Jag struntade i det.

    Under dessa dagar jag låg där, fick min man komma med maten. Jag vägrade äta bara potatis med sås, det fanns inte annat att äta på hela menyn.
    Jag är diabetiker typ 2 utan insulin, bara LCHF.

  9. anita westerbergon         februari 16, 2012        16:56             

    jättebra artikel man blir ju förbannad att det finns människor som lurar ” patienter ” att tro dom blir friskare med skadlig diet…men men det handlar väl om att alla stora matkedjor ska känna så mycket pengar med allt vad lightprodukter heter..jag tror på fullt allvar att högt fettintag o inga kolhydratet ( om än dock lite ) gör mej friskare och smalare …tack för ordet anita w

  10.         Jerker on         februari 16, 2012        17:44             

    Haha! Elsa! Den dietisten har fått nåt att berätta för sina barnbarn mörka höstkvällar! Den hemska häxan som försökte förleda hennes diabetespatienter i fördärvet! *S*

  11.         Åke on         februari 16, 2012        20:40             

    Man pratar ofta om att vi går mot ett diversifierat samhälle. Det kanske är så. Sjukvårdens dröm att kunna detaljreglera människors liv kanske inte är gångbar längre. Vissa tror så andra si.

  12.         Farmor kaisi on         februari 16, 2012        21:48             

    Jag som uska är oxå tvungen att dela mager mat till våra gamlingar på ett äldrboende o inte nog med det sen är jag tvungen att dela ut simvastatin i deras medicin på kvällarna, ibland även på morgonen.Hemskt

  13. Gustaf Segerströmon         februari 17, 2012        1:35             

    Det kanske är däreför som det heter sjukvård eller ska det vara sjuk vård? Alltså istället för att göra människor friska. ;-)

    Tragiskt att det ska finnas så mycket prestige hos en skattefinansierad myndighet som just kommit till för att värna om folkhälsan.

  14.         Elsa on         februari 17, 2012        7:46             

    Jerker, jag kan lova att under min vistelse på sjukhuset var jag inte så populär bland sköterskor och dietister och även min läkare tycker att jag är jobbig för att jag ifrågasätter.

    Jag har aldrig varit rädd ”to speak my mind” och bryr mig inte om jag blir ”obekväm”.

    Jag har ställer mig inte i leden, jag simmar gärna mot strömmen :)

  15.         Elsa on         februari 17, 2012        9:24             

    Första gången jag testade kolesterolvärden med normalvärde men enl. läkaren för högt för en diabetiker: ”Du måste börja att ta Simvastatin”
    Mitt svar: ”Vänligen ät den själv, jag avstår”

    Nästa gång jag testade kolesterolvärden med normalvärden, fortfarande för hög för en diabetiker: ”Du har lite för höga värden, ingen åtgärd krävs” :)

    Hon kanske inte gillade att ta Simvastatin :)

  16. Mats Lindgrenon         februari 17, 2012        10:38             

    Härligt att du vågar sticka ut från den övriga sjukvården. När min diabetessköterska såg mina värden utan insulin och utan mediciner så sa hon; ” Du måste ha ätit bara fibrer och inget fett alls så bra som dina värden är”. Jag förklarade lite stillsamt att det är precis tvärtemot vad hon tror. Jag frågade om hon ville använda min bok ”Frisk av mat” på diabetesmottagningen. Hon kunde få låna den fritt och hennes patienter kunde få låna den också. Hon var inte speciellt pigg på det förslaget.

  17. Anders diabetesdocon         februari 17, 2012        10:46             

    Hej Mats
    Jag ska kolla din bok, låter intressant.
    Sjukvården är ganska splittrad i matfrågan. I mitt län så tycker jag att på diabetesträffar så är de flesta diabetesläkare och diabetessköterskor uppdaterade på att lågkolhydratkost fungerar bra.
    Tyvärr så när landstinget nu har kampanj för hela sjukvården i länet för ”bättre levnadsvanor” så är det 80-tals budskapet om lättmargarin som predikas.

  18.         Gunilla Lundqvist on         februari 17, 2012        11:23             

    Vill berätta min makes historia: Diabetes år 2000 med skyhögt socker (24). Inläggning på Karolinska med insulininjektioner.Sockret förstås upp och ner, hit och dit. När jag besökte honom vid lunchtid satt han och åt pannkakor och lingonsylt (vanlig, sockrad). Från dag två hade jag med mig mat. Åkte till Mexico mot läkarens råd. Väl där fick han rekommendation om en bra endokrinolog (Israel Lerman), som frågade om svenska läkare var idioter! Så behandlar man inte diabetes! Div. prover och sen snack med läkaren. Tag en halv tablett Bi-Euglucon (ung. som Mindiab) på morgonen, om sockret stiger över 10 på dagen 1/2 tablett till. Undvik socker, godis, choklad, ris,  potatis, etc och motionera. Efter fyra dagar låg sockret på en normal nivå och fortsatte så under fem år. Sedan blev lockelsen efter godis o choklad, McDonalds, etc för stor och sockret steg förstås igen och han fick börja medicinera igen. Häromdagen vid besök hos läkaren så var långtidssockret för högt o han rekommenderads att ta ytterligare en tablett mindiab. Maken gillade väl inte detta alltför mycket så han slog vad med läkaren om 100 kronor att vid nästa besök om 3-4 månader så skulle sockret ligga normalt. Nu efter fem dagar ligger sockret på 7-8. Redan sedan 1950-talet känner maken till LowCarb dieten, som också kallades ”Det amerikanska flygvapnets diet” – eller ”lejondieten” som han kallar den. Vem har sett ett överviktigt lejon?

    Ytterligare ett exempel från ett sjukhus akutmottagning: En äldre kvinna, som inte ätit något sen frukost vid 7-tiden, fick pannkaka med sylt för att man skulle kunna ge henne insulin!

  19. José Luis Belmaron         februari 17, 2012        11:42             

    Alla som år emot LCHF är stängda i huvudet.
    LCHF finns redan från mitten av 1800-talet och det funkar bättre än någonting annat. Jag kan kontrollera min diabetes, bara om jag undviker kolhydrater. Inget ris, potatis, pasta, bröd, margarin, frukt (bara ibland färska bär), GODIS, MARABOUS, FAZERS och COLA NORMAL.
    Fråga: Har du någonsin sett ett fett lejon, panter, tiger eller cheetah? Dom följer LCHF
    allt sedan tusentals år. Deras diet är: 15% kolhydrat, 25% fet och 60% protein.
    Diet är en sann köttätande kost som innehåller den högsta mängden protein och fett av alla Diet typer.

  20.         en doktor on         februari 17, 2012        12:08             

    Allvarliga problem råder vid omhändertagande av diabetiker typ 2 i Sverige.

    I flera blogginlägg i kostdoktorn kan man läsa ”nödanropp” från diabetiker typ 2 som har problem med sina läkemedel, insulin och blodsockernivå m.m När dessa vill pröva/prövar LCHF kost slutar diabetessköterskorna och diabetesteamen att hjälpa patienterna och de lämnas ensamma.
    Man kan också läsa om patienter med diabetes typ 2 som inte kräver insulin då dessa kontrollerar sitt blodsocker med LCHF. När dessa läggs in på sjukhus erbjuds dessa en kost med hög mängd kolhydrater, när patienterna påpekar detta erbjuds de inte något alternativ utom att böja med insulin för att kunna äta sjukhusets diabeteskost. Alternativet för patienten blir att be anhöriga ta med mat till sjukhuset.

    Detta är allvarliga missförhållanden. Patienter får INTE sparkas ut ur sjukvården och lämnas vind för våg!

    Socialstyrelsen har visserligen varit avvaktande till lågkolhydratkost i nuvarande instruktioner till sjukvården, men ger ändå klara direktiv hur man SKALL hjälpa och medicinskt följa upp dessa patienter (se sid. 24-25 Kost vid diabetes, 2011, Sos.) I Hälso och sjukvårdlagen finns också plikt att hjälpa patienterna.

    Detta måste tas upp så missförhållandena kan stoppas.

  21.         Elsa on         februari 17, 2012        13:47             

    Mats Lindgren,
    Jag håller på omvända min diabetessköterska. När jag träffade henne 2008 ville hon absolut inte diskutera ämnet. Så jag sa att det var ingen idé att komma till henne då.
    Så jag slutade att gå ditt.
    2011 beställde tid hos henne igen. Jag berättade att jag fortsatt med LCHF och ingen insulin. Hon blev förvånad när hon såg mina värden. Nu när jag lämnade prover 2012 undrade hon om jag fortsatt utan insulin. Hon undrade därför att mina blodsockervärden är perfekta.

    Vad jag gör egentligen är, att till varje besök till min läkare eller sjuksköterska, tar jag med mig artiklar och rapporter. Jag håller på att utbilda de :)

    Det är mitt liv det handlar om inte deras anseende.

  22. Margareta Lundströmon         februari 17, 2012        16:43             

    När min man hamnade på sjukhus efter en olycka för tre år sedan hade han ätit LCHF och sluppit insulin i tre år. Han låg inne i 11 dagar och hade inte jag kommit med mat tre gånger om dagen hade han åter blivt en insulinberoende diabetiker om han  överhuvudtaget hade överlevt den diabeteskost som serverade. Den var helt baserad på kolhydrater och konstgjorda fetter.
    Det räddaste vi är för är att hamna på sjukhus, vi som äter LCHF, om vi inte har anhöriga som kan komma med riktig mat. Jag kan uppmana alla att ha dokument där du skrivit ner vad du äter och vad du inte äter och att inte vill att någon dietist eller någon annan försöker påverka Dig. Skriv att själv kan ta ansvar för Din kost.Använd detta om Du skulle hamna på sjukhus.

  23.         Majoren on         februari 18, 2012        11:56             

    Fantastiskt starkt att fler och fler läkare sticker ut hakan i denna fråga, jag tror påverkan på övriga läkare, sköterskor och dietister är mycket stor!
    Själv blev jag nyligen inbjuden till en prdcentrl för att presenter vad LCHF-kost innebar. Jag fick ett fantastiskt varmt och ödmjukt mottagande. Det visade sig att peronalen med egna ögon tidigare sett så pass många av sina patienter få bättre hälsovärden att de blivit nyfikna och ville höra ”hela historien” bakom konceptet.
    Att kunna hänvisa till flera bloggande doktorer och dera hemsidor ger natuligtvis bra stöd och tyngd till argumenten.

  24.         Ivan Forsén on         februari 21, 2012        16:25             

    Jag har provat LCHF tidigare med gott resultat, men ”förleddes” efter en tid av årets färska potatis, och dålig karaktär. Men jag vet att det fungerar, vilket jag fått ny bekräftelse på genom att jag sedn 1½ vecka på nytt tillämpar LCHF-konceptet och 11 gar gått ner 6 kg i vikt. Dessutom mår jag rent allmänt så mycket, mycket bättre. Magen blir lugn och stilla, blodsockernivån sänks, osv.
    Inget får mig att tappa tron på och tilliten till LCHF.

Av Yvonne Andersson - 15 februari 2012 14:10

         

Nu har det blivit vinter på riktigt. Trodde ett tag att jag skulle missa den i år.

Visst kom den lite i sista minuten, men å andra sidan kan den ju inte bli så lång.

Har iaf fått skotta för första gången denna vinter. Krattade även altantaket för det lär ska komma minst dubbelt så mycket snö inom den närmaste tiden.

 

 

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards