Alla inlägg den 1 februari 2012

Av Yvonne Andersson - 1 februari 2012 14:42

 

I fredags skjutsade Susanne mig till Elgiganten för att köpa dator men den jag ville ha var slut och jag skulle få vänta upp till en vecka.

Vi åkte då hem igen och på Susannes dator beställde jag den istället, vilket var fraktfritt och skulle ta 3-5 dagar.

Den kom i går och det tog hela eftermiddagen att skapa återställningsskivor men nu är jag ute på sociala nätverk igen vilket är kul.

Jag har döpt henne till Bella eftersom det är en Packard bell.

Hon har samma kapacitet som Toshiban hade, men kostade endast 1/3, vilket ju

är ett stort +.

Av Yvonne Andersson - 1 februari 2012 14:15


Eller har hon värk någonstans? 

Nu har jag beställt tid hos Västerorts Djursjukhus till på fredag kl.11.20 för någonting står inte rätt till hos Madonna. (Diezel får följa med på äventyret).

Hon verkar så otrygg och desorienterad utom när vi leker.

Även då vi leker hänger hennes svans så hon kanske har ont i ryggen eller nåt.

Hon har iaf blivit mycket mer intresserad av närhet vilket är jättemysigt, men hennes förändrade beteende oroar mig. Ibland tror jag att det är nyårs-chocken som sittar kvar.

En dag stack hon bara iväg och kom inte då jag kallade på henne så nu vågar jag inte släppa henne. Det verkade stå stilla i skallen på henne och sedan en tid verkar hon även glömma bort att hon ätit så hon vill ha mat igen, vilket hon inte får.

Jag bad Upplands Väsby faxa hennes journal till Spånga så hon slipper ta nya blodprov och göra om alla ultraljud som gjordes  av Hubert Nowakowski den 28 december 2011.

Den redan betalda självrisken gäller i 100 dagar, vilket känns tryggt.

Vi åker till Spånga eftersom det är så bökigt att åka kommunalt till UpplandsVäsby.


Hur vet jag om min hund har ont? frågade jag Aktivhund.nu som svarar:

Jo, hundar kan prata med dig, om du vet hur du ska tolka dess kroppsspråk.

Ta dig tid att ”lyssna” då smärtan är ett tecken på att något är fel och behöver åtgärdas.

 Smärta är samma känsla för djuren som för oss, och det är ju lätt att förstå att ens hund har ont om han lyfter en tass och skriker.

Kronisk smärta som kommit långsamt behöver man ofta fundera lite mer över för att känna igen.


Hundars temperament förändras ofta när de har värk.

En vanligen glad och kelig hund kan bli irriterad eller aggressiv och vägra att bli lyft eller klappad.

En social hund kan föredra att sitta eller ligga en bit bort och vara ifred.

En lugn hund kan bli rastlös, deprimerad eller hyperaktiv. En del hundar söker mycket mänsklig uppmärksamhet, för att få hjälp.


Kroppsspråket kan förändras, huvudet hänger, ryggen kutar och steglängden förkortas. Ansiktsuttrycket kan också förändras, med en annorlunda blick och ev. förstorade pupiller. Andra tecken kan vara minskad aptit och ökad törst.

Hunden slickar, kliar eller biter ofta på det onda, om han kommer åt. Detta är ett försök att få det att kännas bättre, men tyvärr kan det istället ge sår och infektioner.


Kanske lägger hunden sig vid dörren där det är svalt för att motverka inflammation i musklerna.

Om hunden börjar tveka när han ska hoppa in i bil är detta ett typiskt tecken på ryggont.


Det är lätt att smärtan tar över och att man hamnar i onda cirklar.

Smärta tar mycket kraft och påverkar sömnen. Smärta kan också föda smärta eftersom det är lätt att bli för försiktig. I rädslan för att det ska göra ont spänns musklerna och hunden kanske inte törs använda den del av kroppen som gör ont.

Hundar avlastar gärna den smärtande kroppsdelen och belastar kroppen fel för att skydda det som gör ont, vilket i sin tur kan göra att smärtan sprids.

Det är alltså viktigt att komma tillrätta med smärtan i ett tidigt skede. 


Du känner din hund bättre än någon annan och misstänker du att något är fel, så ta din vän till veterinären för utredning.

Ge aldrig människomedicin till något djur, om inte din veterinär rekommenderat det.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards