Alla inlägg under mars 2009

Av Yvonne Andersson - 20 mars 2009 15:29

Åkte till landet i morse för att påbörja utstädningen. Tiden går så fort och jag har bara drygt en månad på mig.

På bilden är bilen fullpackad så jag beslutar mig för att åka hem över natten fast jag har eldat upp huset så det skulle gå bra att sova över här.

Om jag stannar skulle jag se så mycket som behöver göras så det är säkrast att åka hem så ryggen får lite vila.

Av Yvonne Andersson - 19 mars 2009 18:55

Vid Lunchtid i dag haglade det och nordanvinden bet i kinderna.

Eftermiddagen har jag ägnat åt att klippa perennresterna sedan förra året, samt börjat att skura staketen.

Jag ska sätta upp spaljeer på båda sidor om grinden så rosor och klematis får något att klättra på. Därför vill jag ta bort det mesta av algerna.

I rabatterna börjar livet återvända fast det fortfarande finns tjäle i marken. Snödroppar, Scilla och Vintergäck är på gång nu och under en lövhög hittade jag den vita Julrosen som blommar.

Av Yvonne Andersson - 17 mars 2009 14:45

Träning ger resultat så nu har jag gått förbi min biologiska ålder med 18 år.

Av Yvonne Andersson - 16 mars 2009 09:55

Fick börja morgonpromenaden med att sopa gatan här utanför eftersom någon IDIOT kastat glas på marken endast 2 meter ifrån en papperskorg.


Jag vill ju inte att varken Madonna eller någon annan hund ska skära sönder sina tassar. Om ett  litet barn snubblar och sätter ner händerna på glassplittret kan det göra stor skada.


Efter att ha gjort dagens goda gärning tog vi en lite längre promenad och hittade ett väldigt trevligt Vårtecken.

Videkissar kan sitta på Sälg, Pil eller Vide.


Videbuskarnas knoppar finns på plats redan under sommaren, men när vintern är slut och tjälen går ur marken kan videbuskarna suga upp vatten igen och då växer knopparna.

Snart syns de mjuka videkissarna. Efter några veckor så blommar videbusken.

Det finns hanblommor och honblommor, men de sitter alltid på olika buskar. Hanblommorna är alldeles gula när ståndarna sticker ut från videkissen.

Blommorna hos videbuskarna är viktiga för humlorna när de vaknar.

Då finns det inte så många andra växter att samla pollen och nektar från, så håll utkik runt en blommande videbuske så kanske du får se vårens första humla också!


Av Yvonne Andersson - 14 mars 2009 20:14

Jag vill att hon ska vinna, men jag tittar inte på tävlingen förrän i slutet av omröstningen. Antagligen vinner Malena fast jag håller på Caroline.

Av Yvonne Andersson - 14 mars 2009 20:03

Grattis på Födelsedagen Esa!

Av Yvonne Andersson - 14 mars 2009 19:25

I dag har vi varit till landet där flyttkillarna hämtat prylar som jag inte längre behöver.

Det var ganska mycket snö där och en ensam Vintergäck var den enda vårblomman som jag hittade.

Min stora Forsythiabuske hade Rådjuren ätit ner till dryga halvmetern så några kvistar till inomhusdrivning gick inte att ta.

Jag hämtade i alla fall lite krukor, lampor och cykelhjälmar.


När vi kommit hem och steg ur bilen kunde inte Madonna sätta ner vänster bakben och jag hittade en liten frökapsel emellan trampdynorna.

Det måste finnas mer där för hon stöder ändå inte på benet och hon låter mig inte undersöka ordentligt eftersom hon är öm.

Jag letar mitt förstoringsglas men jag vet inte var jag lagt det, och det behövs nog ifall det bara är en liten sticka som irriterar.

Får nog vänta tills det blir dagsljus och sätta på henne tygmunkorgen för hon skäms så hemskt då hon gläfser i luften om jag råkar ta där det gör ont.



Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards