Alla inlägg under mars 2009

Av Yvonne Andersson - 8 mars 2009 09:59

Någon frågade mej vad rädsla för arbete heter. Svaret är Ergasiofobi.



Lista på olika fobier

Min fobi finns inte men jag döper den till Fobikerfobi.


Aerofobi - flygning 
Agorafobi-offentliga platser
Aikmofobi - skarpa föremål, knivar
Ailurofobi - katter
Akarofobi - insekter
Akrofobi - höjder
Algofobi - smärta
Androfobi - Män 
Anthropofobi - människor
Araknofobi - spindlar
Astrafobi - blixtar
Autofobi - ensamhet
Automysofobi - vara smutsig
 
Bacillofobi - Mikrorganismer
Batrachofobi - kräldjur
Belonofobi - vassa föremål
Bibliofobi - böcker
Brontofobi - åska
 
Cancerofobi / Carcinomatofobi - cancer
Cynofobi / Kynofobi - hundar

Demofobi - folksamlingar
Dementofobi - sinnessjukdom
 
Emetofobi - kräkas
Entomofobi - insekter
Equinofobi - hästar
Ergasiofobi - arbete
Erotofobi - fysisk kärlek
Erytrofobi - röd färg, rodna
Fobofobi - rädsla, utveckla fobier
Fonofobi - ljud eller högt tal
Fotofobi - ljus
 
Grafofobi - skriva, skrivning
Gymnofobi - nakenhet
Gynofobi - kvinnor
 
Harpaxofobi - rånare
Hedonofobi  -nöje
Hematofobi - blod, blöda
Hippopotomonstrosesquippedaliofob- skräck för långa ord
Hodofobi - resor
Hydrofobi - vatten
Hypnofobi - sömn
 
Iktyfobi - fiskar
 
Kakorrafiafobi - misslyckande
Kardiofobi - hjärtsjukdom
Kenofobi - tomhet, öppna ytor (kallas vanligtvis torgskräck)
Keraunofobi - åska
Kinesofobi - rörelse
Klaustrofobi - små, stängda utrymmen (kallas vanligtvis cellskräck)
Koprofobi - avföring
Kynofobi / Cynofobi - hundar
 
Linonofobi - snören
Logofobi - ord
Lyssofobi - sinnessjukdom
 
Mekanofobi - maskiner
Mysofobi - smuts, orenhet, smitta
 
Nekrofobi - döda kroppar, döden
Neofobi - nyheter
Nosofobi - sjukdom
Nyctofobi - mörker
 
Ochlofobi - folksamlingar
Ornitofobi - fåglar
Osfresiofobi - kroppslukt
 
Patofobi - sjukdom
Peniafobi - fattigdom
Pnigofobi - kvävning
Poinefobi - bestraffning
Pyrofobi - eld
 
Scholionofobi - skolan
Sitofobi - mat
Skopofobi - att stirras på, bli iakttagen
Social fobi - dra på sig uppmärksamhet, bli granskad/bedömd
Spermofobi - spermier
 
Talofobi - bli levande begravd
Thallassofobi - sjö
Thanatofobi - döden, att dö
Traumatofobi - skada, skadas
 
Xenofobi - främlingar
 
Zoofobi - djur


Har Du någon speciell fobi får Du gärna dela med Dig i kommentarerna.

 
Av Yvonne Andersson - 7 mars 2009 11:45

Helt otroligt, men jag har faktiskt blivit 24 år yngre i natt.

Det måste bero på att jag har sovit 7 timmar på Spikmattan så min rygg känns mycket bättre i dag.

Av Yvonne Andersson - 7 mars 2009 08:40

Wii-introduktion .

Jag är glad att jag investerade i detta spel för jag tycker att det verkar jättekul, trots att mitt ryggskott hindrade mej från att använda det till fullo.


Började med det här testet innan jag ens lärt mej att använda kontrollen så jag hoppas att få ett bättre resultat snart. Dvs. bli yngre :)


I dag känns iaf ryggen mycket bättre efter att jag sovit på den välsignade spikmattan.

Efter 10.00 ska jag gå till Mötesplats 38 och kolla in loppmarknaden för att få lite ideer inför min egen.

Av Yvonne Andersson - 6 mars 2009 12:36

Förmiddagens promenad var givande för hundarna.

De träffade både en gammal och en ung kompis, och båda var hanar.

River och Hugo heter dom.

Av Yvonne Andersson - 6 mars 2009 12:26

Visst var det ganska grått och blåsigt i dag men jag tycker ändå att jorden börjat lukta av vår.

Och när jag upptäckte Snödropparna kände jag lust att jubla.

Gå in på länken Vårtecken och anmäl Dina egna.

Av Yvonne Andersson - 5 mars 2009 12:15

Jag har lagt in en länk om Tinnitus i dag från Expressen.

Av Yvonne Andersson - 5 mars 2009 11:13

Bild 1.

I dag kom en Hackspett till fågelbordet för första gången sedan jag flyttat hit.

Domherrarna har varit här i ett par veckor nu och jag tycker att de är så vackert sällskap att ha utanför köksfönstret medan jag äter frukost.

Bild 2.

I detta kladdväder får Madonna ha sin heltäckande regnoverall på, så vi behöver bara spola av tassarna när vi kommer in. Utan overall blir benhår och mage fulla med sand. Hon gillar inte precis att ta på sig den men hon glömmer den ganska snabbt.

Bild 3.

När vi kom hem ifrån promenaden upptäckte jag mystiska fotspår på uteplatsen.

Bild 4.

Mystiken skingrades när jag såg att det hängde en påse på altandörren. Det var min tidningsdonator Margita som varit här med Länstidningar från Jämtland.

Av Yvonne Andersson - 4 mars 2009 11:50

Vid morgonpromenaden med Madonna stannade vi till hos skatorna.

De var 2 st som hjälptes åt att flytta. De tog pinnar från det vänstra boet och flyttade dem till det högra. Antingen tog de pinnarna från ett annat par eller också ångrade dom det första bygget. De jobbade verkligen hårt och var så noggranna när de tillsammans flätade in grenarna. Vissa grenar var nära 1 meter långa.


I Wikipedia står:

Bobygget utförs av båda könen och kan pågå under lång tid med början redan på hösten eller under midvintern året före häckningen.

I Centraleuropa börjar det dock först i februari eller mars.

Ibland kan boet vara klart efter bara två veckor om det påbörjas under våren, men den sammanlagda tiden för bobygget uppgår i snitt till 40 dagar.


Medan nya par börjar bobygget med utdraget spel, påbörjar gamla par bygget efter en förkortad spelritual. De plockar specifika pinnar från marken som provas ut väl innan de flyger till boet med dem.

Där placeras de på plats med ibland mycken möda eftersom pinnarna ibland kan vara upp till en halv meter långa.

Redet är ett klotformat, ganska stort bygge av grenar. Utsidan av boet är 35 till 75 cm brett och består av torra, ofta korslagda utåtstående grenar. Boskålen består av jord och lera och är fodrad med fina rötter som arbetas ihop till ett enhetligt flätverk.

Boskålen har en diameter på cirka 135 mm och ett djup på ungefär 100 mm. De flesta reden har en huvartad överbyggnad som består av stora grenar med en eller ofta två utgångar på sidorna.

Om huven saknas beror det på att passande byggmaterial saknas eller att paret är oerfaret. Överbyggnaden tjänar till att skydda kullen från kråkor eller rovfåglar.

Bona blir ofta mycket stadiga och kan till och med klara de värsta höststormar.


Ett par påbörjar ofta reden på flera ställen, men avslutar bobyggena till förmån för den bestämda platsen för häckningen.


Detta beteende sker särskilt om paret blir stört under bobygget. Så länge ett par håller ihop bygger de ofta många reden, även om det är vanligt att de förbättrar gamla bon till häckningen.

Gamla skatbon, och även kråkbon, används av hornugglor, tornfalkar och lärkfalkar, som själva inte bygger några bon.

Om skatbon förstörs drabbar det därmed även dessa arter.


Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards