Alla inlägg under juni 2012

Av Yvonne Andersson - 30 juni 2012 19:54

Vi har funderat på resultatet av den promenad vi gjorde med kommunpolitikerna. De lovade oss meil men nu har iaf Yvonne skrivit en insändare i Bålstabladet.

Nu är det med stor förhoppning som vi väntar på åtgärder.

     

Av Yvonne Andersson - 30 juni 2012 18:22

Vissa är väldigt sena men dessa hann i alla fall blomma innan juni månads slut.

  Violkungsljus

  Blå Bergvallmo och Kinesisk Smörboll.

  Fänrikshjärta

    Mattram

  Fresiaros   

  Klätterhortensia

  Alunrot

  Doftpion

 

Nu har kameran fått en sådan där dimma igen men det struntar jag i för jag vill ju bara illustrera vilka som blommar denna månad.

  Blodnäva

  Lejonsvans

  Valeriana

  Gul Fetknopp

  Spetsmössa

  Någon Campanula

 Bergmynta


 Rosenflocka

   Blågull  

  Petunia, Pelargon, Hänglobelia och Tvillingsporre

 Jättedaggkåpa och Stäppsalvia vid UpplandsBroHus  

Av Yvonne Andersson - 30 juni 2012 15:45

Har rakat Madonna och eftersom jag känt att knölen på benet börjat växa igen kollade jag in såret närmare. När jag petade på det började det blöda igen så jag öppnade det lite och hittade då en pytteliten grå flisa.

Förhoppningsvis är det den som är orsaken till att såret inte velat läka ordentligt.

Klämde ut det som gick och satte på ett Alsolbandage igen och håller nu tummarna att det läks.

 

Av Yvonne Andersson - 29 juni 2012 14:00

Helt plötsligt såg jag att mitt altantak fått en ful fläck och inte kan det vara en läcka på plåttaket heller så jag drog undan gardinen och hittade en getingbo i ungefärlig storlek som en grapefrukt.

 

När jag tog ner gardinen för att tvätta den låg en massa insektsskal och spindel-skelett på tyget. Så här ser det ut. Det syns tydligt att de håller på att bygga på sitt hem.

 

Av Yvonne Andersson - 27 juni 2012 22:06

Har plockat 35 Fläderblommor för att frysa in så kan jag ta fram för att göra saft, dressing eller glass. I morgon finns det nog många fler fullt utslagna blommor så jag kommer att ta fler.

Detta recept hittade jag i  Marianns LCHF-blog

Fläderglass

July 14th, 2011 by Mariann

Flädersaft:

5 rejäla fullt utslagna fläder blommor
1 dl vatten
1 msk  citronsaft
3 msk sötrix-flor och 1/2 krm stevia

Glassen:
2 dl grädde
2 dl yoghurt
saften från flädern
2 äggulor


Gör så här

1. Koka upp vattnet, sötningen och citronen till flädersaften.
2. Ta kastrullen från spisen och lägg i fläderblommorna tryck ner dem lätt i kastrullen med skaften upp.
3. Låt dra i kylskåp över natt. Ta upp blommorna och krama ur dem lite lätt. Saften behöver inte silas om du inte vill.

4. Glassen: vispa äggulorna och blanda samman alla andra ingredienser. Se till att glassmeten är kall innan du kör den i glassmaskinen.

I glassmaskin: Veva till lagom konsistens ca 20 min

I frys: Häll upp i skål och frysa i ca 4 timmar,  rör runt ca var 30 minut.

Tips: Frys in fläderblommor till vinterns glass eller om du bara helt enkelt vill dricka lite flädersaft!



 

Av Yvonne Andersson - 27 juni 2012 15:15

I går ringde jag till min frissa för jag trivs inte med klippningen. Den är ojämn och inte så mycket graderad som jag vill ha frisyren.

Den ska bara behöva skakas om och falla på plats efter tvätt, men denna gång funkar inte det. Jag har fått en ny tid för att fixa det men under tiden kom en frivillig frissa hit och gjorde mig fin.

Den frissan heter Moa och bor i samma hus som jag.

 

 

Bloggen verkar helknäpp i dag för jag kan inte få ordning på bilden utan den sparar sig hur den vill men det får vara OK.

Av Yvonne Andersson - 25 juni 2012 09:52

Det får bli korta hundpromenader i dag och det håller Madonna och Diezel med om. Helst vill dom inte gå ut alls men de har inget val. På med overallerna, ut och trava är det som gäller. Deras motstånd brukar gå över bara vi kommit ifrån gården.

 

Detta har hänt i Finnsta, vilket jag kommenterade på FB.

 

Av Yvonne Andersson - 24 juni 2012 21:45

     

I dag har min kära Bergvallmo två blommor utslagna och dessutom två knoppar som inte slagit ut ännu så mer njutning är att vänta.

  Har skördat 25 Vitlökar så jag får plats för att så mera sallad.

 

Och så har jag lagt hönsnät under trälådorna för sallad eftersom Madonna har grävt en djup grop under dem. Ser ut som en grav men hon tycker att det är svalt mot magen att ligga i gropen. Eftersom flera Tulpanlökar har gått sönder under hennes grävande har jag nu satt stopp med nätet. Hoppas det funkar tills jag kommer på en permanent lösning.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards