Alla inlägg den 9 februari 2009

Av Yvonne Andersson - 9 februari 2009 17:33

Vaknade tidigt i morse för fullmånen lyste rakt in i köket.

Lika bra det för kl 9.00 skulle jag på min årliga besiktning.


Läkaren var i försvarsställning eftersom jag redan deklarerat att jag vägrar äta statiner som sägs sänka kolesterolet som jag har ärvtligt högt.

Hon undrade vad hon kunde hjälpa mej med då.


Jag bad om en remiss till en ultraljudsundersökning av hjärta och centrala kärl, men det vågade hon inte ställa upp på, inte ännu iaf.


Jag förklarade att Annika Dahlqvists patienter som följt hennes kostråd med minimalt av kolhydrater har efter 2 år kollat upp kärlen och hjärtat och då har det visat sig att deras kärl rensats från åderförkalkningar och varit utan förträngningar.


Jag hade med mig kopior på en massa artiklar om LCHF-kost och när hon såg alla referenser jag hade på forskning som bevisade att högt kolesterol är ofarligt, ville hon behålla dem och läsa för hon hade ingen aning om det.  Bl.a nedanstående kopior.


Ger "Sockerförgiftning" rubbade blodfetter?

Att få i sig mycket mer snabba kolhydrater än kroppen snabbt förbränner (exempelvis från läsk, godis, vitt bröd) ger just höga blodsockernivåer och höga insulinnivåer.

Eftersom kroppen troligen inte är evolutionärt anpassad till sådan mat kan det mycket väl tänkas ge en onormal aktivering av HMGR, och därmed en onormalt hög nybildning av kolesterol.

Allt kolesterol som bildas i cellerna leder till att de inte behöver ta upp LDL-partiklar från blodet. Dessa får då cirkulera länge varvid fler blir små täta lätt-oxiderade LDL-partiklar, som verkar öka risken för hjärtsjukdom.

Ett slags symptom på "sockerförgiftning" alltså…


Statiner - eller naturlig kost?

Då kan man sätta in statiner, som ett “motgift” till just denna negativa effekt högt blodsocker. Statinerna minskar då aktiviteten hos HMGR, som överaktiverats av allt blodsocker och insulin.


Eller så kan man ta bort själva orsaken till störningen.

Alltså äta mindre av maten som gav förhöjt blodsocker - mat med mycket snabbsmälta kolhydrater. Då slipper man:


1/ Ev biverkningar av statiner.

Och

2/ Andra negativa effekter av högt blodsocker och högt insulin (viktökning, diabetes, bland mycket annat).


Jag kan lova att läkemedelsföretag aldrig kommer att sprida denna förklaring! För dem är det såklart mycket bättre att folk äter fettsnålt, och istället äter sig mätta på snabba kolhydrater.


Vilket verkar kunna ge just den blodfettsrubbning som de sedan kan sälja mediciner mot…


 Mycket mer om ämnet finns på sidan snabbkurs i kolesterol.

Låter ovanstående helt orimligt för dig?

Läs då gärna om en välgjord studie i AJCN 2004 som -visade att ju mer kolhydrater och ju MINDRE mättat fett deltagarna åt, desto mer ökade förträngningen av deras kranskärl. Resultaten var väldigt tydliga.


Jag har aldrig hört någon anhängare av “fett är farligt”-teorin kunna förklara bort den studien, de bara låtsas att den inte existerar.


Visste du  

att kolesterol inte är ett dödligt gift, utan en molekyl som är helt oumbärlig för att våra celler ska kunna fungera normalt?

att högt kolesterol skyddar dig mot infektionssjukdomar?

att din lever producerar tre till fyra gånger mer kolesterol än vad du äter?


att denna produktion ökar när du äter för lite kolesterol och minskar när du äter mycket?


Runt dessa frågor och många fler informerar och diskuterar Uffe Ravnskov i boken "Fett och kolesterol är hälsosamt".


Han slår hål på myterna om kolesterolet. Han pekar på att bevisen är ihåliga och hur riskfyllt det är att sänka sitt kolesterol.


Kostens betydelse för hjärtsjukdomar är en fråga som engagerar och provocerar. Hälsokontroller och kostråd är fokuserade på "kolesterolet" och det mättade fettet.


Att äta smör, mjölk, ägg och kött anses farligt trots att talrika studier har visat att människor som haft hjärtattack inte har ätit mer av dessa födoämnen än andra.


Uffe Ravnskov informerar om att det finns andra aspekter på denna fråga än den som vanligen presenteras.


Han är väl påläst och får oss framförallt att fundera djupare på kostens betydelse för hjärtsjukdomar och på kvaliteten hos den information som vi får.


Det ska bli intressant att höra vad min doktor sejer efter att ha läst utdraget ur Uffe Ravnskovs bok och studerat alla referenser.


Om jag inte får remiss av henne så kan jag söka medel ur Annika Dahlqvists fond till hjärtundersökningen. Se nedan:

 

Jag har nu ätit LCHF, en kost med minimalt av kolhydrater och i stället mer av naturligt fett, mest av animaliskt ursprung, i snart 3,5 år.
080116 genomgick jag en undersökning med ultraljud av mitt hjärta och mina centrala kärl. Den visade att mina kärl var helt friska, som hos en ung människa, trots att jag fyller 60 i år.


Jag uppmanar nu er som ätit denna kost i minst två år att undersöka era centrala kärl och rapportera resultatet till mig.

Antingen i kommentar i detta inlägg eller i mail till mig, annika.dahlqvist@telia.com .

Socialstyrelsen uppmanade ju sjukvården att följa upp de patienter som väljer att äta på detta sätt, och i denna uppföljning ingår naturligt att undersöka de centrala artärerna, åtminstone så länge som det inte finns en allmän enighet om att LCHF är den nyttigaste kosten för oss att äta.


De LCHF-are som har en grinig doktor som trotsar Socialstyrelsen och vägrar att skriva remiss för hjärtundersökning, kan maila mig så kan jag hjälpa till att bekosta undersökningen från mitt bokkonto hos Optimal förlag.


Jag lägger detta inlägg som länk i marginalen så att det är lätt att hitta.

Vid rapportering vill jag ha möjlighet att kolla upp att det stämmer, journalkopia eller undersökningsresultat, så anonyma rapporter är inte meningsfulla. Men det går bra att maila uppgifterna till mig så kan ni få vara anonyma i bloggen./Annika


Detta tycker jag är väldigt generöst av henne, men hon är ju säker på sin sak så varför inte.

 

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards