Alla inlägg den 17 december 2010

Av Yvonne Andersson - 17 december 2010 18:54

75cl rödvin (går bra med alkoholfritt oxå)
Skal o saft av en blodapelsin eller vanlig apelsin
1 tsk kardemummakärnor
1 stång kanel
2 dl björnbär(använde blåbär)
1 dl svarta vinbär (man kan ta vilka bär som helst!)
(10 cl starksprit att spetsa med om man vill, jag tog 5 cl cironvodka)

Mandel till...
Häll vinet i en kastrull.  Tillsätt apelsinskal o juice, kryddorna och bären.  Precis innan det kokar upp så ta av värmen.  Låt stå kvar i kastrullen och 'vila' i 1 timme.
Sila och häll över i en flaska!

Servera m skalade mandlar!

Av Yvonne Andersson - 17 december 2010 18:51

För dig som gillar starkare glögg (m sprit) så är denna helt underbar. 

Men den är dock gjord på sprit - man tar bara en liten kopp och är helt nöjd sen!

Och lite gladare ;)

Kryddorna gör susen...

ca 70 cl

5 nejlikor
5 kardemummakärnor
1-2 kanelstänger
2-3 torkade fikon (kan säkert uteslutas - men jag hade de med)
1 pommeransskal
2 + 2 dl bär (jag tog vinbär och björnbär)
3 dl vatten

Lägg allt i en kastrull och koka upp - reducera till ca hälften.

Viktigt: Plocka bort pommeransskalet nu!

Häll i en flaska renat, eller vodka.  Jag tog hälften vodka och hälften citronvodka.

Låt stå ett dygn i kastrulen.  Sila bort alla kryddorna.

Häll upp. Njut! Glad advetn.... :)

Av Yvonne Andersson - 17 december 2010 11:42



Här vägrar Ozzy att gå en meter till, så det var bara att bära honom hem.

Hans ben och tassar var fulla av stora snöklumpar (eftersom det nästan töar i dag) vilka han befriades ifrån genom en varm dusch om benen. Sedan jag blåst honom torr blev han glad och busig igen.

    Nu hoppas jag verkligen att dessa sopor är det sista jag behöver se av grannarna som bott däruppe. Det är ju så typiskt dom att slänga soppåsar och annat skräp omkring sig, så det var verkligen ingen överraskning.

På deras balkong står det kvar en massa prylar, samt deras parabol, så dom kanske återkommer fler gånger. fast för övrigt ser det tomt ut.

Snart, mycket snart, kanske jag kan fira.


Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards