Alla inlägg den 20 april 2009

Av Yvonne Andersson - 20 april 2009 08:22

I lördags tänkte jag städa klart på landet men efter 2 timmar fick jag sådan frossa och kände mej jättedålig att det bara var att sätta mig i bilen och åka hem.

Blev först lite rädd eftersom jag hört så mycket otäcka historier om Sorkfeber.

Jag har ju sopat alla förråd, visserligen med munskyddet på, men så här dåligt har jag inte mått sedan jag hade hjärnhinneinflammation på 70-talet.

 

Sjukdomen orsakas av Puumalavirus, ett s.k hantavirus.

Reservoar är skogssorken (Myodes glareolus).

Smittade sorkar, som själv inte tycks bli påverkade eller sjuka, utsöndrar virus i saliv, urin och avföring.

Smittspridning från skogssork till människa sker framför allt via inandning avdamm som förorenats av sorkars urin och avföring eller via direktkontakt med saliv, urin eller avföring.


Hundar och katter drabbas inte av sorkfeber. Sjukdomen smittar troligen inte direkt från människa till människa.

Inkubationstiden anges vara 2–6 veckor.


Sjukdomen yttrar sig med hög feber, muskelvärk, allmän sjukdomskänsla och ofta svåra buk- och ryggsmärtor.

Njurarna angrips och nedsatt njurfunktion kan ses under 1–2 veckor.

Ibland kan hudblödningar uppträda.

Trots att många är rejält sjuka tillfrisknar nästan alla utan kvarstående men. Dödligheten anges vara under 1 %.

Någon specifik behandling finns ej, eventuell behandling får därför riktas mot patientens symtom.

Dialysbehandling kan krävas. Diagnos ställs genom att antikroppar påvisas mot virus i patientens blod.

Genomgången infektion anses ge livslång immunitet.


Nu blev det inte så dramatiskt för min del, för efter några timmars frossa och sömn, vaknade jag pigg och kry igen.  


Nu tänker jag vila till onsdag då jag får ta itu med resten. Behöver bara städa väggar och golv då, och ta bort några säckar med gamla tidningar.


Kanske hittar jag även någon fler planta att ta med mig.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards