Alla inlägg den 4 april 2009

Av Yvonne Andersson - 4 april 2009 21:15

Detta hittade jag i Kostdoktorn.se

Tur att jag äter minst 3 ägg om dagen.


 Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott.

- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.

- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.

Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.

Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket.

Ägg - perfekt mat?

Rapporten är naturligtvis vältajmad reklam inför påsken, när vi äter som mest ägg. Men det må vara hänt, när det är något så näringsrikt och nyttigt man gör reklam för.

Visst är det en välkommen nyhet att Livsmedelsverket gör reklam för naturliga livsmedel. Men hur skall de nu kunna fortsätta att felaktigt varna för att lågkolhydratkost ger brist på viktiga vitaminer? 

På senare år har varningarna för ägg och kolesterol i stort sett försvunnit. Man har nämligen inte kunnat visa att det skulle vara farligt.

Mitt råd är enkelt: ät så många ägg du vill. Det är näringsrikt och mättande. Den största hälsorisken du tar av att äta för många ägg är att du tröttnar på dem.

Av Yvonne Andersson - 4 april 2009 20:43

Vill bara meddela att städningen blev av till slut, men först fäste jag nät under staketet så det inte blåser in så mycket skräp från gränden. Jag är sååå nöjd.

Av Yvonne Andersson - 4 april 2009 14:09

I dag blir min Undulat Zero 15 år. Han har skänkt mej så mycket glädje under åren.

Min dotter kom och gav mig honom då jag under några år var sängliggande, och han flyttade direkt ut ur buren till mitt huvud.

På mitt huvud sov och bajsade han och flög bara till sin bur för att äta.

När jag duschade kom han också och satte sig på mitt huvud för han ville också fräscha upp sig.

Han lärde sig prata och sjunga samt härmade han visslingar.

Zero´s ordförråd: Puss puss puss, Gulleplutt, Du å´så gulli, Zero, Inte bitas.

Han sjöng även valda delar ur Här kommer Pippi Långstrump och ur Du gamla du fria.

När jag visslade någon ny strof kom han genast flygande och satte sig på min näsa för att lyssna och lära. Efter en stund flög han till sin spegel och övade och plötsligt kunde han den nya truddelutten. Då jag är ganska tondöv lärde han sig de falska tonerna med samma inlevelse.

Dessutom var han min tandhygeinist. Min tandläkare sa att han hade fler patienter som hade fåglar med sådan talang.

Jag skriver kunde för hans talanger avtog mer och mer efter att Madonna kom in i familjen. Jag vågade inte ha dom lösa i samma rum så med tiden har han slutat snacka. Dessutom brukar det bli så då de blir gamla och han är ovanligt gammal.

Nu för tiden sejer han bara något enstaka ord, särskilt när han får sin älsklingsrätt, Kyckling. Alltså är han kannibal.

Eller också är det Proteinet som hjälpt honom att uppnå sin aktningsvärda ålder. Frön och Protein är ju nästan LCHF:)



Av Yvonne Andersson - 4 april 2009 12:38

Just det! Jag har gjort mycket utomhusjobb och tom åkt till Kretsloppscentralen igen bara för att försöka glömma dammtussarna här inne.


Nu ska jag försöka ta mej i kragen och dammtorka och dammsuga min lilla lya. Men.

Ska ba´dricka kaffe ute i solen först.

Sen måste jag. Puh....Vi får se............

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards