Alla inlägg den 8 januari 2012

Av Yvonne Andersson - 8 januari 2012 00:00

Världens bäste Elvis någonsin skulle blivit 77 år i dag men dog alldeles för ung.

Elvis Aaron Presley föddes den 8 januari 1935 i Tupelo i Mississippi och vägde 2.2 kilo. Han hade också en tvilling bror som dog vid födelsn.

Elvis Presley var 42 år och 7 mån gammal när han gick bort 16 aug 1977.

Han hittades död på golvet i sitt badrum på Graceland av sin flickvän Ginger Alden.


En sådan där dag då hela världen chockades och många med mig minns exakt vad vi gjorde då dödsbudet kom.

Jag var 33 år och hade haft honom som min idol nr 1 i 19 år.

Den dagen höll jag på att tvätta efter att jag och Anneli Blomström varit till Mallorca i 2 veckor.

Minns också att jag avbröt tvättandet och ringde till min kompis Torsten som också hade Elvis som sin idol. Vi bara grät och ville inte tro att det var sant, fast vi visste att han levt ett väldigt destruktivt liv,

På kvällen satt vi på min balkong och vältrade oss i vår sorg med bacardi och coca-cola, tittandes på Elvisbilder. Torsten hade också med sig sin oljemålning av Elvis.

         

I januari 1956 gjordes de första inspelningarna för RCA, bland annat Heartbreak Hotel, som också gick upp som nummer ett på Billboard.

Den 28 januari 1956 gjordes det första tv-framträdandet, på CBS Stage Show, där Presley framförde "Shake, Rattle & Roll" och "I Got A Woman".


Det var ungefär här som jag upptäckte honom och när jag fyllde 15 år i december 1958 fick jag denna LP av Mamma (fast hon inte fick pengar över till cigaretter under Jul-månaden), med följande låtar och min lycka var gjord.

Min allra första rockskiva var en EP med Conway Twitty där ena sidan hette Party Doll.

På den tiden förstod jag inte alla ord som sjöngs men musiken räckte för att förstå passionen.





Dessförinnan hade jag bara lyssnat på Svenska schillingtryck och Bill Haley-stenkakor, så med Elvis vaknade mitt musikintresse. Jag hade själv sparat till en skivspelare i ljusblå plast, genom att jobba som hembiträde och bakat tunnbröd under sommaren hos Ester Fällman.

  ELVIS' GOLDEN RECORDS (LPM 1707)


Hound Dog/Loving You/All Shook Up/Heartbreak Hotel/Jailhouse Rock/Love Me/Too Much/Don't Be Cruel/That's When Your Heartaches Begin/(Let Me Be Your) Teddy Bear/Love Me Tender/Treat Me Nice/Any Way You Want Me (That's How I Will Be)/I Want You, I Need You, I Love You


Utgiven i april 1958.

Den innehåller fjorton låtar som på singel hade sålt 1.000.000 exemplar vardera.

Certifierad guldskiva 17 oktober 1961.

Den låg på på Billboards Best-Selling Pop Albums lista i 40 veckor, varav 4 veckor som nummer 3.

.

År 1958 blev Presley inkallad för militärtjänstgöring, som han till större delen tillbringade i den västtyska staden Bad Nauheim,[8] och mellan 1958 och 1960 gjorde han inga nya skivor.

Däremot släppte RCA Records under tiden två album med "nytt" material från hans tid på Sun Records kallade For LP Fans Only och A Date With Elvis.

När han återvände från armén började han så småningom göra filmer, till exempel G.I Blues, "Blue Hawaii", Viva Las Vegas, Kissing Cousins, och Paradise Hawaiian Style. Presley fortsatte att göra filmer ända fram till 1969, då han "äntligen" blev fri från filmkontrakten. Den sista spelfilmen blev "Change of Habit".

Elvis Presley ville stå framför en publik igen.

I december 1968 sändes vad som senare kom att kallas The -68 "Come Back Special". TV-showen blev ett bevis på att Elvis Presley, "The King", var tillbaka och banade vägen för hans återkomst till scenen 1969.

Denna TV-show är, ur ett svenskt perspektiv, extra intressant eftersom han genomförde den med en svensktillverkad Hagström Viking II kring halsen.[9]En lång rad turnéer och konserter avlöste varandra.

Mellan 1969 och 1977 gav Presley mer än 1 100 konserter.

Den mest uppmärksammade är "Aloha From Hawaii" från 14 januari 1973. Det var en konsert som Elvis gjorde utan ersättning till förmån för Kui Lee's Cancerfond. Målet var att samla in 25 000 amerikanska dollar; resultatet blev det tredubbla. (Kui Lee var en hawaiiansk låtskrivare, som dog 1966. Han skrev bland annat Elvis favoritsång "I'll Remember You"). "Aloha from Hawaii" sågs av ca 1,5 miljarder människor världen över, vilket gör showen till den mest sedda TV-showen någonsin.


Jag har Trimmat halva Madonna i dag.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards