Alla inlägg den 18 januari 2012

Av Yvonne Andersson - 18 januari 2012 13:14


Jag har insett att min märkliga yrsel inte bara beror på mitt låga blodtryck utan jag tror att nacken och blodtryclet samspelar på något vis.

Antagligen spände jag musklerna i nacken till max när jag ramlade i lördags.

Det gör jag alltid för att skydda mitt huvud när jag drattar omkull.

Jag var jätterädd för att slå i huvudet när jag var barn. Mormor berättade om en pojke som börjat att prata med träd efter att han fått en huvudskada.

Hon lärde mej att tänka på att hålla upp huvudet så det inte slår i marken om jag ramlar.

Den kunskapen sitter som en smäck hos mig så jag spänner nacken per automatik vid fall.


Och enligt nedanstående verkar det stämma bra.



Nackutlöst yrsel / Cervikal yrsel /Cervikogen yrsel  

Vad är det?

Yrsel av ostadighetskaraktär utlöst av en förmodad störning i nackens led- och muskelsinne.

 

Vad är orsaken?

Nackens muskler och leder är mycket rikligt försedda med känselkroppar s.k proprioceptorer, som känner av musklernas spänning och ledernas läge.

Proprioceptionen är led- och muskelsinnet, som informerar centrala nervsystemet om lemmarnas inbördes positioner och rörelser.

Av alla muskler i kroppen är de djupa musklerna kring nackryggraden de som har den högsta tätheten av muskelsinnesreceptorer, s.k muskelspolar.

Den troliga orsaken till detta är att informationen från nackens led- och muskelsinne behövs för att ge referenssignaler till balanssinnet om huvudets läge i förhållande till bålen.

Denna information är nödvändig för att balansreflexerna från balansorganen i inneröronen ska fungera perfekt.

 

Vid nackutlöst yrsel tänker man sig att skador, belastningar och spänningar i nacken ger en störning av informationen från nackens proprioceptorer.

När denna felaktiga information ska jämföras med informationen från balansorganen leder det till ett sensoriskt fel och yrsel uppstår.

Tillståndet är omtvistat och det finns inga test som kan bevisa att yrsel beror på en störning eller skada i nacken. Men det känns ju att nacken är involverad.

 

Vad är symtomen?

Nacksmärtor, ofta med muskelömhet, och samtidig yrsel. Jag har ju haft mer ont i höften och armen efter fallet, så det är först nu som det nackonda börjar tränga igenom den andra smärtan.


Nackbesvären ska ha börjat innan yrseln uppstår. I annat fall är det mer sannolikt att nackproblemen är en följd av yrseln.

Nackutlöst yrsel är av ostadighetskaraktär med en känsla av att man har dålig balans och tar snedsteg.

Om man har tydlig karusellyrsel (vertigo) är det inte sannolikt att orsaken sitter i nacken utan snarare i innerörats balansorgan. Sådan yrsel hade jag vid Kristallsjukan men nu känner jag mig som jag tror att raglande fyllon känner sig.

Det finns tyvärr inga test som säkert kan visa att yrsel beror på en störning i nacken.

En noggrann utredning för att utesluta andra tänkbara orsaker till yrsel måste göras.

Så länge det är möjligt undviker jag att gå till Vårdcentralen, utan jag försöker med avslappningsövningar och stretchövningar istället.

Muskelspänningar i nacken med åtföljande muskelvärk komplicerar ofta andra yrselsjukdomar.

Av Yvonne Andersson - 18 januari 2012 11:36

Jaha, är det dags nu?

Vintern kommer vare sig jag vill eller inte.

Det är bara att hoppas på att den blir mycket kortvarig eftersom jag tänker börja att så nu. Faktiskt verkar den ju bara att vara i 2 dagar och det räcker för mig.

Prognosen visar -18 grader på tisdag, men vädersiarna har ju haft fel förr, så vi får se.

 

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards