Alla inlägg under december 2010

Av Yvonne Andersson - 11 december 2010 16:30

     

Det kommer det att bli mycket Ozzy i min blog nu ett tag. Här kan ju hans familj se hur han har det.

Såg att deras plan var försenat men dom verkar leva lyxliv på ett flott hotel så det går nog ingen nöd på dem.

(Klicka på bilderna så blir de större)

Bild 1. Hundarna vaktar vid grinden

Bild 2. Ozzy träffade Dixie som var mycket åtråvärd eftersom hon löper.

Bild 3. Detta verkar ha blivit Ozzys favoritplats. Han gillar att ha kudden under hakan så han bökar tills det är bekvämt. Dessutom är han välkamoflerad på denna plats.

Av Yvonne Andersson - 11 december 2010 11:49

Skrivet av dirtyhead den 19 feb 2009, hittat i Matklubben.se

Efter att man använt sina gjutjärnsgrytor och stekpannor behövs det oftast en ordentlig rengöring av dem för att få bort allt fett som bränt in i dem.

Att bara ta diskmeddel eller till med stålull hjälper föga om pannan har något år på nacken.

Man får helt enkelt inte bort allt som brännt in. Men det finns ett lätt sätt att få pannan och bli som ny igen.

Köp grovsalt.

Häll tillräckligt mycket av det i pannan. Det ska vara så mycket så att hela botten täcks rejält (helst 5mm tjockt över hela pannan.
Sätt den nu på spisen och ha värmen på max.

Låt pannan stå på denna värme i ca 30 minuter.

Skaka om emellanåt.


Saltet kommer nu att dra ur allt fastbränt fett ur pannan så att den återigen blir alldeles silvergrå och fin.
Häll bort saltet och låt pannan svalna helt och hållet.

Nu ska vi ta och olja in den så att maten inte bränner fast så lätt de första gångerna.

Häll rejält med olja i pannan. Det måste täcka hela botten ordentligt.
Sätt pannan på spisen igen men denna gång på mycket svag värme (typ ettan eller max tvåan).

Låt oljan sakta värmas in i pannan i ca 20 minuter.

Skaka hela tiden och se till att ingen del av botten torkar ur för då måste du på med mer olja igen.

Om den torkar ur små fläckar så har du för hög värme.

Vi vll inte att oljan skall bränna in utan bara på mycket svag värme olja in pannan igen.

Nu kan du hälla bort all olja och torka ur pannan med vanligt hushållspapper. Din panna är nu som ny igen.


Jag gör detta med jämna mellanrum ca 2 ggr/år.

Av Yvonne Andersson - 10 december 2010 10:56

Jag väcktes kl. 01.00 av att Ozzy voffade vid dörren. Jag hittade honom skakande i panik. Trodde nästan att han var sjuk för inte kunde han väl sakna sin familj så. Förra gången sov han i ro med mig så jag undrade verkligen.

 

Efter en stund hörde jag hur det stormade utomhus och plasten runt altanen dundrade förfärligt. Då förstod jag att Ozzy trodde det var åska eller fyrverkeri och därför i panik. Jag klädde mig varmt och satte mig på altanen med öppen dörr och efter en stund kom Ozzy ut till mig. Han undersökte fundersamt plastvidundret med hängande svans.

 

Jag gick sedan in och lämnade dörren öppen och efter en stund hade Ozzy fattat så han kom in igen, mycket lugnare. Han låg länge på golvet men till sist kom han upp till sängen.

 

Efter 2 timmar var allt lugnt men så fort jag stängde dörren blev han rädd igen. Därför har vi sovit med öppen dörr och extrafiltar på oss. Huvudsaken att han kunde slappna av med oss till sist.

Av Yvonne Andersson - 8 december 2010 21:28

Vaknade av att jag frös klockan 06.20 så jag förstod att dörren stod öppen för tredje morgonen i följd.

I går mejlade jag värden och bad dom ta bort dörrklossen tills vidare.

När jag gick och stängde dörren i morse såg jag att hon rivit bort hyresvärdens anslag om att dörren ska hållas stängd.


Nu börjar jag fatta hur sjuk denna människa är så jag har tejpat igen min brevlåda och släpper inte ut Madonna på gården utan att följa med. Hon står och tittar upp mot deras balkong som om hon väntar på något gott.


När jag kom hem ifrån Willys i dag möter jag "Mobban" hennes far och en väninna i trapphuset. Den galna kvinnan låtsas inte se mej utan krockar med min högra kroppshalva, Hade vi varit ensamma i trapphuset vet jag inte vad jag gjort, men jag behärskade mig eftersom hon hade vittnen men inte jag.


När jag hade öppnat min dörr vågade jag seja till henne att sluta ställa upp dörren om morgnarna. Hennes väninna undrade vad jag menade.

Jag sa att, Amal ställer upp portdörren både morgon och kväll så vi fryser i huset och om det händer igen kommer jag att polisanmäla henne. Dom såg sååå förvånade ut men Amal sa bara. Jag heter inte Amal.

Då gick jag in och stängde dörren för man ska ju inte kasta pärlor för svinen. Ute i trappen blev det ett himla kackel.


Dörrklossen var borta då jag gick ut med Madonna men det var inte Bovärden som tagit bort den utan Susanne för hon är också less på att frysa.


Jag ser så mycket fram emot att dom blir borta härifrån och nu är det nog inte länge kvar, men stackars Järfälla som får dem som invånare.

Av Yvonne Andersson - 7 december 2010 16:59

Klockan 09.00 fick jag skjuts av Östen för att köpa pålar ifrån Bro Bygghandel AB.

På detta bekväma sätt fick jag dem burna ända till altanen.

  Eftersom det var så kallt utomhus använde jag köksstolarna som sågbock och slant litet med sågen, vilket jag knappast kände förrän jag såg blod på golvet. Kyla bedövar bra så det var bara att sätta på litet kirurgteip. 

 

Hälften av stöttorna är på plats och nu hoppas jag att altanen  klarar ev. takras bättre. Nu har jag iaf gjort vad jag kan, så det är bara att hålla tummarna.


Dessutom kommer det nya grannar ditupp, som kanske går att tala med, så de inte skottar ner vinterns samlade snö direkt på mitt altantak utan att seja till eller kolla om någon finns inunder. Så skedde förra våren.


Mycket oro för katastrofer och oförutsedda sopor på min gård, reduceras nu och det känns hoppfullt.

Sedan vet jag ju inte vilka som flyttar in däruppe men jag håller tummarna för att det blir Java´s Matte och Husse för dom behöver en större lägenhet och dom har anmält intresse.

Nu bor dom i nästa port och dom verkar trevliga och ordentliga, samt går att tala med. Nyss har dom fått tillökning i familjen av en söt Nadja.

Av Yvonne Andersson - 7 december 2010 10:08

  Nu fattar jag att det verkligen är sant.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards