Alla inlägg den 20 juni 2011

Av Yvonne Andersson - 20 juni 2011 21:45

Sibirisk ärtbuske  Häckkaragan, Caragana arborescens

Jag gjorde visselpipor på ärtskidorna och båda två funkade. En med lågt och en med högt ljud.

När vi litet senare, gick förbi ett ungdomsgäng, kunde jag inte låta bli att "pipa".

Åh, vad var det cyklade ett par killar fram och frågade. Först tänkte jag inte berätta men då jag tänkte på hur mycket kul jag hade med sådana pipor när jag var barn, ville jag inte behålla hemligheten, utan visade dem.

Det lyckades med den första pipan för en tjej och då blev killarna lite sura, men hon var jättelycklig och killarna får nog träna litet mera, med tålamod.

Sedan drog jag mig till minnes att någon sagt att de är giftiga så jag sökte hos Giftinformationen och enligt dem är växten ofarlig och anses tom ätlig.

Det finns en viss möjlighet att fröna är lite olämpliga att äta råa i stora mängder. Bör alltså helst tillagas.

En bra site om ätbara växter är  www.pfaf.org  

De flesta ätbara växter finns med där.

Av Yvonne Andersson - 20 juni 2011 20:07

Denna ska jag göra till Midsommar för den verkar läcker och sägs smaka som vanlig tårta. 

Av Yvonne Andersson - 20 juni 2011 19:12

Het jordgubbssalsa

 
 
 
.
 

2 port. Ingredienser

Tillagning

1. Finhacka chilin.

2. Hacka purjo, rödlök och jordgubbar i små bitar.


3. Lägg i en skål och pressa i vitlök och krydda med salt och peppar.


Receptet är skapat av: Tasteline - Mia, hälsa

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards