Alla inlägg den 29 juni 2011

Av Yvonne Andersson - 29 juni 2011 19:45

En tät rabatt lämnar inte plats för något ogräs och är därför väldigt lättskött. Dessutom står de i skugga och har väldigt fuktig jord där det inte gick att ha gräsmatta.

Dessa växter är bara att köra över med gräsklipparen då de blommat klart och bildar snart en grön matta i flera nyanser..

Tidigt i vår blommade Myskmadra och just nu börjar Revsugan

ha blommat klart men Penningbladet (både grönt- och -gulbladigt) kommer istället och blommar minst hela juli.


Smörbollen har väldigt intensiv gul färg och står nog bara någon vecka till. 


 

Borstnejlikornas färger varierar varje år. Då de är 2-åriga brukar jag sprida fröerna där jag vill ha dem, innan de frösår sig själva överallt. Vanligtvis brukar de bli tvåfärgade men i år är de väldigt enfärgade. En otroligt lättskött växt att njuta av i ca en  månad till.


 

Första dagen som Krassen och Liljan slagit ut medan denna Pelargon "Mexica Nealit" och Backnejlikan har haft några dagars blomning.


 

I denna värme sprängs många blomknoppar. Riddarsporren, Toppklockan samt Taklökar och andra Stenpartiväxter har helt plötsligt slagit ut.

Det har nog varit årets varmaste dag med 34,9 gr och nu när klockan snart är 20.00 är det fortfarande 25,5 så kvällen blir nog ljuvlig.

Av Yvonne Andersson - 29 juni 2011 15:25

Nu har min nya frys stått och vilat i nära 3 timmar så jag startar den nu. Den får stå på altanen under sommaren, sedan får jag hitta en plats inne under vintern. Den är bara på 63 liter och 49,5x49,5x84,5 så den tar inte stor plats. Eftersom jag tycker om att storhandla då det finns bra naturkött och ekogrönsaker i butikerna brukar det vara väldigt trångt i min vanliga frys.

 


Av Yvonne Andersson - 29 juni 2011 13:45

Jag blev så less på att hundarna skällde så fort någon högljudd person, talande i mobilen, eller några skrikande barn sprang förbi, så jag har satt upp ett skynke för grinden, så de inte kan se ut mellan spjälorna.

Det blev ju inte kul. Diezel gick in till min säng och Madonna la sej i skuggan och visade med hela kroppen, hur dum hon tycker att jag är, som hindrar dem från att försöka skrämma alla som passerar vår grind, till tystnad.

De triggar varandra att skälla så det blev litet för mycket för mig i värmen.

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards