Direktlänk till inlägg 22 juni 2011

Min Gojibärs-buske växer

Av Yvonne Andersson - 22 juni 2011 18:02

Så här ser min Gojibärsbuske ut trots att jag var tvungen att klippa vissa grenar i våras.

Hoppas den ger några bär i år.Den borde ha mera sol förståss, men den blommade förra året iaf.

Förra året torkade bären bort men nu vattnar jag den.

Nu är det 3 år sedan jag sådde frön ifrån köpta, torkade Gojibär från Himalaja.


Detta hittade jag på nätet i dag så det är fler än jag som lyckas med busken. 


ODLA HEMMA  I stället för att köpa goji juice och goji bär, varför inte odla dina egna?

Med begränsad tid och resurser så kan du få dina egen bär för en bråkdel av kostnaden, det här är ett bra alternativ för dig som är öppen för att testa.

Vad du behöver
Frön, växtplats utomhus eller inomhus, jord, vatten, tillgång till sol och ljus samt lite tid och tålamod.

Utsäde
Du kan plocka fröna direkt ur gojibär, men då kan du inte vara säker på vilken sort du får och om bären är soltorkade kan detta göra att frön inte kommer gro ordentligt.

Vart skall man odla ute eller inne?
I klimat som inte blir kallare än -26 C så går det bra att odla utomhus, i annat fall så rekommenderas inomhusodling i kruka.
Om du kan hitta bär som har torkat i skugga så kan det vara större chans till att de gror, men det är ingen garanti. I varje gojibär så finns det mellan 20 och 30 frön så om man försöker gro många frön samtidigt så är det förhoppningsvis något som kommer att börja gro.
Vid utplantering så skall man tänka på ett par saker när man bestämmer plats.
1. Se först till att du väljer en plats som har tillgång till mycket direkt solljus i söderläge utan träd eller byggnader som blockerar solens strålar. Försök också att välja en plats som är helt fri från kemikalier (använd inte bekämpningsmedel på gräsmattan där ni kommer att plantera plantorna eller ens i närheten av dem).

Se till att dina växter är så långt ifrån trafikerade vägar som möjligt eftersom föroreningar från vägen som avgaser och damm annars kommer att kontaminera dem.

Du bör plantera fröna efter årets sista frostnatt omkring 1,5 cm ner i marken. Se till att jorden ständigt är fuktig till dess fröna har grott, för att därefter minska på vattningen och låta jorden nästan helt torka upp mellan vattningarna.

Jord
Vid inomhusodling behöver du i princip bara planteringsjord. Vid utomhusplantering vilket rekommenderas om klimatet tillåter så behöver du förbereda en växtplats vilket redan har beskrivits. De följande jordtipsen kan användas både inom- och utomhusodling. Se till att jorden som används har bra dräneringsförmåga, innehåller mycket organiskt material (kompost, ruttnade gödsel eller annat organiskt material är väldigt gynnsamt).

Använd INGA kemiska gödselmedel såsom flytande mirakelväxtnäring för odling av gojibär.

 
 
Gojibär

Gojibär

11 juli 2011 16:14

Vad kul att du odlar Gojibär :)

Vi får mängder av frågor om hur man odlar bären. Var hittade du instruktionerna ovan? Håller du med eller har du några egna erfarenheter?

Tack på förhand!

Mattias

http://www.goforlife.se/produkter/gojibar

Yvonne Andersson

11 juli 2011 16:36

Jag sådde fröer för 3 år sedan, från bär jag köpt ifrån Tibet. Mest som ett test, men de grodde, så jag planterade ut dem och förra året fick jag 3 blommor men inga bär. I år hoppas jag på mera men jag vet inte om busken får tillräckligt många soltimmar.

Instruktionerna hittade jag någonstans när jag sökte på Google och när de stämde med hur jag gjort ville jag även ge andra hopp.

 
Gojibärsätaren

Gojibärsätaren

17 januari 2012 13:43

Underbart att se att den växer så bra. Har funderat på att skaffa en buske men inte vågat slå till än.

http://www.gojibaret.se

Yvonne Andersson

17 januari 2012 14:58

Den sköter sig själv så slå till. Denna sådde jag för 3 år sedan av ett köpt Gojibär så det är också väldigt enkelt, för jag är ingen större expert på odling.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Andersson - 24 februari 2014 09:30

Olyckshändelse på Bro station Karin Sidén 2014-02-24   Bild:Tommy Sidén Strax efter sju på morgonen inträffade en olycka på Bro pendeltågsstation. Det är oklart vad som orsakade olyckshändelsen. All tågtrafik förbi Bro stati...

Av Yvonne Andersson - 23 februari 2014 18:30

Så här såg Du ut 2008 när vi träffades. Det var innan Din Gastric Bypass operation. Så mycket lidande som Du utsatte Din kropp för såg ingenting ut att påverka Dig för Du var alltid fräsch och sminkad.     Så här vill jag minnas Dig Ciz...

Av Yvonne Andersson - 17 februari 2014 13:14


  Skuggröna, Julros Snödroppar, Vintergäck Dessutom är det meteorologisk VÅR sedan några dagar.   Förra året hände detta inte förrän den 7 april ...

Av Yvonne Andersson - 2 februari 2014 11:51

Fy sjutton för att bo bland knarkare och andra gangsters. Polispådrag i Bro   Karin Sidén 2014-02-02   Bild:Tommy Sidén Insatsstyrkan har precis anlänt och får en lägesuppdatering. En polisinsats med ett flertal poliser ...

Av Yvonne Andersson - 26 december 2013 20:30

http://www.expressen.se/nyheter/sa-kapade-bolag-den-svenska-djurvarden/ ...

Senaste inläggen

Presentation


På bilden är Madonna, Dvärgschnauzer, BIV=bäst i världen. Alla kategorier.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Länkar

Arkiv

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards